Vem köper en FLYGPLATS?!

Jag bor i en kommun som köpt in sig på flygplatsen och jag jobbar i en annan kommun som köpt in sig. Jag har dock inte, ska jag villigt erkänna, läst utredningen så jag kan enbart komma med mina egna tankar och funderingar. Jag har flugit på kommunens bekostnad (aka skattepengar) från Ängelholm. Jag anser inte att det är vettigt att först köra bil till stationen, låta bilen stå där ett dygn eller två, ta tåget till Lund, vänta där nån timme, ta tåget till Hässleholm, vänta där i 2 timmar på natten och sedan ta tåget till Stockholm o vara där på morgonen. Det har tagit 12-13 timmar minst så ja, jag valde då att kunna åka hemifrån och ta flyget 06.40 för att vara i Bromma lagom så jag hinner till konferensen eller utbildningen i Stockholm. Och åka hem samma dag. Lathet? Antagligen? Eller så sparade jag en summa pengar till kommunen (men inte miljön).

Flygen på morgonen när jag har använt det är oftast fulla. Det finns väldigt mycket företagande här nere, på denna sida av skåne så jag tror det är det man är rädd för, att tappa företagandet.

Sen är det ju faktiskt så att politiken här nere, iaf i de kommuner jag känner till inte alls handlar om majoritet och opposition. Majoriteten är så starka så det kvittar vad "alla andra säger". De gör upp innan beslut.
 
Påminner mig om att vi 2019 påstod att vi inte kunde vara utan flyget, hela världen skulle dö på en vecka.

Lite Corona senare och himlen var fri från flygplan. Jag tror vi behöver lite bättre motivation att dra ner på flygningarna. Så mycket hade varit bättre att avhålla på hemmaplan, på distans och med pengarna sparade.
 
Påminner mig om att vi 2019 påstod att vi inte kunde vara utan flyget, hela världen skulle dö på en vecka.

Lite Corona senare och himlen var fri från flygplan. Jag tror vi behöver lite bättre motivation att dra ner på flygningarna. Så mycket hade varit bättre att avhålla på hemmaplan, på distans och med pengarna sparade.
Men himlen är inte fri från flygplan. Även jag ser dem. Vad jag förstår är de sk cargoflyg och de flyger över alla gränser och är inte påverkade av några begränsningar? Flyger de enligt egna regler?
 
Men himlen är inte fri från flygplan. Även jag ser dem. Vad jag förstår är de sk cargoflyg och de flyger över alla gränser och är inte påverkade av några begränsningar? Flyger de enligt egna regler?

I våras var det inte flyg i luften över oss. Kollegan som bor en bit härifrån, mitt under inflygningen har inte haft ett plan om dagen under sommaren.
 
Jag bor i en kommun som köpt in sig på flygplatsen och jag jobbar i en annan kommun som köpt in sig. Jag har dock inte, ska jag villigt erkänna, läst utredningen så jag kan enbart komma med mina egna tankar och funderingar. Jag har flugit på kommunens bekostnad (aka skattepengar) från Ängelholm. Jag anser inte att det är vettigt att först köra bil till stationen, låta bilen stå där ett dygn eller två, ta tåget till Lund, vänta där nån timme, ta tåget till Hässleholm, vänta där i 2 timmar på natten och sedan ta tåget till Stockholm o vara där på morgonen. Det har tagit 12-13 timmar minst så ja, jag valde då att kunna åka hemifrån och ta flyget 06.40 för att vara i Bromma lagom så jag hinner till konferensen eller utbildningen i Stockholm. Och åka hem samma dag. Lathet? Antagligen? Eller så sparade jag en summa pengar till kommunen (men inte miljön).

Flygen på morgonen när jag har använt det är oftast fulla. Det finns väldigt mycket företagande här nere, på denna sida av skåne så jag tror det är det man är rädd för, att tappa företagandet.

Sen är det ju faktiskt så att politiken här nere, iaf i de kommuner jag känner till inte alls handlar om majoritet och opposition. Majoriteten är så starka så det kvittar vad "alla andra säger". De gör upp innan beslut.

Med covid och hur man lagt om resande till bl.a utbildningar, konferenser och liknande så är det billigaste och mest effektiva att göra det digitalt. Då slipper man all restid + reskostnader + det är miljövänligt. Jag tror att digitala kanaler och kommunikation kommer att utvecklas och bli mer effektiv istället för att som idag använda zoom som är relativt primitivt och inte menat för privat och offentlig sektor.

Och då står kommunerna med ännu större förlust.
 
Men visst är det enkelt att shame:a enskilda människor för deras flygande till drömdestinationer och samtidigt ignorera de stora kommersiella multinationella företagens transporterande av onödiga varor världen över? Det är liksom enklare...

Enkelt? Ja det är det väl om man vill det? Precis som motsatsen är lika enkel. Svårt är däremot att alltid hela tiden ha med alla perspektiv.

Frågar du mig personligen så lägger jag betydligt mer energi på det senare. Inte på att "shame:a" folk men i debatten, diskussioner med folk i min närhet och i personliga val. (Inte så att jag specifikt diskuterar cargoflyg specifikt men transporter, onödig konsumstion och slit-och-släng-samhället som som cargoflyg är en del av.) Jag blir helt ärligt betydligt mer irriterad på någon som köper plastprylar för 19:- på Wish än på någon som åker till Thailand över jul (kan man också diskutera rimligheten i).
 
Jo, det ena ska ju inte utesluta det andra, men jag tror uppriktigt inte att människor kommer att sluta flyga. Vi bör ransonera vårt flygande, helt klart - det har ju gått inflation i flängandet mellan Sverige och exvis Spanien - men samtidigt tror jag att man behöver höja blicken lite. Det helt galna shoppandet av billiga produkter från Kina (som anländer med flyg!) måste ifrågasättas mer. Och man måste inte längre flyga till Stockholm för nåt affärsmöte. Eller New York.

Men jag skulle hellre se en flygvärld där flyget ffa används för att människor får resa och uppleva världen (gärna från mindre flygplatser) medan vår hejdlösa konsumtion av Kinatillverkade prylar minskar. Kläder inte minst. Transport av kläder hit och dit i en aldrig sinande ström, för att vi numera har fria returer på allt vi köper (oftast). Kunde man prioritera, skulle upplevelseresandet (och den positiva inverkan det har på platserna vi reser till) kunna bibehållas åtminstone till en del, på bekostnad av det sanslösa shoppandet av billiga varor.

Jag läser ALDRIG NÅGONSIN någon kritik mot cargoflyget men oavbrutet mot resandet.
Sanningen är att vi som bryr oss klagar både på resandet och shoppandet... men klagar vi på shoppandet målas resandet ut som Det Stora Problemet. Klagar man på resandet - tja då är det resandet som är Det stora Problemet. Det är alltid något annat, någon annanstans som någon annan gör som ska åtgärdas

:meh:

(Jag är äldre och har inga barn och börjar faktiskt fundera i termer av "skit i't då - det är inte jag och mina barn som riskerar att Mad Max blir en dramadokumentär")
 
Enkelt? Ja det är det väl om man vill det? Precis som motsatsen är lika enkel. Svårt är däremot att alltid hela tiden ha med alla perspektiv.

Frågar du mig personligen så lägger jag betydligt mer energi på det senare. Inte på att "shame:a" folk men i debatten, diskussioner med folk i min närhet och i personliga val. (Inte så att jag specifikt diskuterar cargoflyg specifikt men transporter, onödig konsumstion och slit-och-släng-samhället som som cargoflyg är en del av.) Jag blir helt ärligt betydligt mer irriterad på någon som köper plastprylar för 19:- på Wish än på någon som åker till Thailand över jul (kan man också diskutera rimligheten i).
Hur kan du bli mer irriterad på plastprylen - de som reser till Thailand gör det sällan för att de är intresserade av just den thailändska kulturen och glädjen av att stödja en äkta diktatur utan för en stunds förströelse (eller för att knulla billigt)? Plastbiten handlar också om förströelse. Och vi får väldigt, väldigt många plastbitar inklusive frakt för planet-kostnaden av en flygstol till Thailand.

Det luktar faktiskt lite klassförakt.
 
Varför då? Att kommuner bygger och driver eller investerar i motionsanläggningar är ju supervanligt. Varför är just skidtunnel illa?
Jag är ledsen, jag är för trött och sjuk att ens orka börja berätta om det vansinniga i Bräcke kommuns skidtunnelprojekt just nu... Men det borde nog räcka med en enkel googling för att hitta vansinnet i det hela...
 
Hur kan du bli mer irriterad på plastprylen - de som reser till Thailand gör det sällan för att de är intresserade av just den thailändska kulturen och glädjen av att stödja en äkta diktatur utan för en stunds förströelse (eller för att knulla billigt)? Plastbiten handlar också om förströelse. Och vi får väldigt, väldigt många plastbitar inklusive frakt för planet-kostnaden av en flygstol till Thailand.

Det luktar faktiskt lite klassförakt.

Om något sorts förakt skulle varit en del i det hela så är den i så fall precis lika mycket riktad mot Thailandsresnärerna.

Nej det hade inte ens nästan med det att göra. Jag tog ett exempel ur varje kategori utifrån vad som känns mest utskällt just nu. Men syftet vara bara att de skulle representera "nöjesflygning" och "onödig långväga cargo". Kunde varit vilket land som helst och dyra statusprylar också.

Sen är det absolut kanske så att jag blir orimligt irriterad på fenomenet "direktimportera okontrollerade otestade varor från andra sidan jordklotet man egentligen inte behöver". Men det beror på ju vad det är en del av, inte att den enskilda saken är en väldigt liten del.
 
Jag är ledsen, jag är för trött och sjuk att ens orka börja berätta om det vansinniga i Bräcke kommuns skidtunnelprojekt just nu... Men det borde nog räcka med en enkel googling för att hitta vansinnet i det hela...

Det gör inget. Jag var inte alls ute efter att diskutera ett specifikt projekt. Det finns ju mängder med enskilda vansinniga kommunala projekt oavsett kategori, även inom kärnverksamheterna.

Det jag ifrågasatte var påståendet att det var vansinnigt att en kommun, vilket som helst, bygger just en skidtunnel. Men eftersom TS bad oss skippa vidare diskussion om det så släpper vi det.
 
Det är ju sant, Båstad kan innehålla pendlare som har intressen mot Stockholm. Övriga kommuner har jag haft så svårt att föreställa mig lämmeltåget till Stockholm.

Skulle nog mer kalla det en fördom att lilla Båstad skulle vara överrepresenterad på flygplatsen. Är ju liksom inte bara pepes bodega-stekare som tar flyget utan en stor del "vanligt folk" i de andra kommunerna.

Jag tänker inte gå in på vad jag tycker personligen om köpet men tillgängligheten gör som tidigare sagt Familjen Helsingborg-kommunerna mer attraktiva för företagare, turism och invånare. Sen om faktiska effektmål utvärderas och uppnås är en annan femma.
 
Jag har jobbat en del inom luftfart och tycker inte 20-30 miljoner är en särskilt anmärkningsvärd summa. Summan motsvarar inte ens en tiondel av vad en Airbus320 kostar, vilket för AGH är en väldigt frekvent flygmaskin.

Flyg har en hög kostnad för miljön, per flygning. Dock så infrastrukturen kring flyg (läs flygplatser) och dess miljöpåverkan relativt låg. Järnvägen har som jämförelse en stor miljökostnad för själva infrastruken, men en närmast obefintlig miljökostnad för själva tågresorna.

Vill man minska flyget är det nog inte infrastrukturen kring flyget man bör angripa. Om AGH stänger vågar jag nästan lova att MMX/CPH/GOT kommer absorbera nästan all trafik.
 
Påminner mig om att vi 2019 påstod att vi inte kunde vara utan flyget, hela världen skulle dö på en vecka.

Lite Corona senare och himlen var fri från flygplan. Jag tror vi behöver lite bättre motivation att dra ner på flygningarna. Så mycket hade varit bättre att avhålla på hemmaplan, på distans och med pengarna sparade.

Fast jag vet inte om det här exemplet är så jäkla bra. Corona-responsen ödelägger ekonomier världen över med fattigdom och extrem arbetslöshet som resultat. Ja, färre flyg också. Allt annat än hållbart.
 
Jag har jobbat en del inom luftfart och tycker inte 20-30 miljoner är en särskilt anmärkningsvärd summa. Summan motsvarar inte ens en tiondel av vad en Airbus320 kostar, vilket för AGH är en väldigt frekvent flygmaskin.

Flyg har en hög kostnad för miljön, per flygning. Dock så infrastrukturen kring flyg (läs flygplatser) och dess miljöpåverkan relativt låg. Järnvägen har som jämförelse en stor miljökostnad för själva infrastruken, men en närmast obefintlig miljökostnad för själva tågresorna.

Vill man minska flyget är det nog inte infrastrukturen kring flyget man bör angripa. Om AGH stänger vågar jag nästan lova att MMX/CPH/GOT kommer absorbera nästan all trafik.

Sant, tänkte inte heller på summan direkt (även om jag är direkt motsatt allt slöseri med skattepengar!!).

För lite perspektiv:
Malmö lägger årligen över 20 miljoner i skattepengar på Malmöfestivalen.
Göteborg lägger 150+ miljoner årligen på att ha 236 anställda kommunikatörer + omkostnader för dem.
 
Jag bor i en kommun som köpt in sig på flygplatsen och jag jobbar i en annan kommun som köpt in sig. Jag har dock inte, ska jag villigt erkänna, läst utredningen så jag kan enbart komma med mina egna tankar och funderingar. Jag har flugit på kommunens bekostnad (aka skattepengar) från Ängelholm. Jag anser inte att det är vettigt att först köra bil till stationen, låta bilen stå där ett dygn eller två, ta tåget till Lund, vänta där nån timme, ta tåget till Hässleholm, vänta där i 2 timmar på natten och sedan ta tåget till Stockholm o vara där på morgonen. Det har tagit 12-13 timmar minst så ja, jag valde då att kunna åka hemifrån och ta flyget 06.40 för att vara i Bromma lagom så jag hinner till konferensen eller utbildningen i Stockholm. Och åka hem samma dag. Lathet? Antagligen? Eller så sparade jag en summa pengar till kommunen (men inte miljön).

Flygen på morgonen när jag har använt det är oftast fulla. Det finns väldigt mycket företagande här nere, på denna sida av skåne så jag tror det är det man är rädd för, att tappa företagandet.

Sen är det ju faktiskt så att politiken här nere, iaf i de kommuner jag känner till inte alls handlar om majoritet och opposition. Majoriteten är så starka så det kvittar vad "alla andra säger". De gör upp innan beslut.
Har ni inte någon resepolicy? Vi har en där är det tågresor och hotellvistelse som gäller om man behöver vara på plats tidigare än vad tåget kan erbjuda. Så man behöver själv inte räkna ut vad som är "bäst" för kommunen det är redan avgjort.
 
Sant, tänkte inte heller på summan direkt (även om jag är direkt motsatt allt slöseri med skattepengar!!).

För lite perspektiv:
Malmö lägger årligen över 20 miljoner i skattepengar på Malmöfestivalen.
Göteborg lägger 150+ miljoner årligen på att ha 236 anställda kommunikatörer + omkostnader för dem.

Hur mycket tycker du hade varit rimligt att Göteborg la årligen på kommunikation?
 
Har ni inte någon resepolicy? Vi har en där är det tågresor och hotellvistelse som gäller om man behöver vara på plats tidigare än vad tåget kan erbjuda. Så man behöver själv inte räkna ut vad som är "bäst" för kommunen det är redan avgjort.
Jodå. Jag kan inte formuleringen riktigt. Men vet att flyg är längst ner på listan (kanske bil kommer efter men det får vi knappt använda ändå) Ekonomiskt är det bäst att flyga men inte för miljön såklart. Det är billigare med en flygbiljett istället för bensin+parkering+lön+traktamente+tåg+hotell t/r. sen innebär det ju också rent tidsmässigt att man måste åka mitt på dagen.
men jag fick ok att flyga pga tågtiderna och väntetiderna mitt i natten på otrygga ställen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp