Bukefalos 28 år!

Vem rapporterar resultatet av bet till hingsthållaren ?

gylle

Trådstartare
Har ju varit lite förbryllad ang att jag inte fått faktura innan från Flyinge ang det sto som är betäckt med Flyingehingst på språng och 16 dgns avgift.

Samma dag som jag skulle ringa och efterlysa den (så att hon inte var missad även i språngrullan som ju rapporteras in nu) så dök den upp, tillsammans med ett brev att de sett nu vid genomgång av språngrullan att de inte fått in varken negativt eller positivt dräktighetsresultat på 16 dgn på henne och att de då iom att hon inte seminerats om antog att hon var dräktig annars fick jag skicka in intyg på motsatsen.

Förra tillfället jag betäckte med "annans" hingst så antar jag att stationen skötte detta (den seminerades i två brunster men tog sig inte och det dök sedan upp en faktura från hingsthållaren på skickkostnaderna, alltså måste ju denna fått rapp från min station (som skötte all kont med hingsth) att stoet inte var dräktig.

Denna gången var det likadant att jag aldrig hade någon kontakt med hingsth utan stationen beställde (och hämtade dessutom), och jag tog för givet att det fanns något rapporteringssystem mellan dem ang resultatet. Har jag fel där ?

Så hur ser den "normala" gången ut, vem är det som skall rapportera resultatet ? Är det jag som gjort fel eller handlar det bara om en miss på stationen ?
Kan ju vara rätt bra att veta så att det inte blir fel igen vid nästa tillfälle.
 
Sv: Vem rapporterar resultatet av bet till hingsthållaren ?

Har ju varit lite förbryllad ang att jag inte fått faktura innan från Flyinge ang det sto som är betäckt med Flyingehingst på språng och 16 dgns avgift.

Samma dag som jag skulle ringa och efterlysa den (så att hon inte var missad även i språngrullan som ju rapporteras in nu) så dök den upp, tillsammans med ett brev att de sett nu vid genomgång av språngrullan att de inte fått in varken negativt eller positivt dräktighetsresultat på 16 dgn på henne och att de då iom att hon inte seminerats om antog att hon var dräktig annars fick jag skicka in intyg på motsatsen.

Förra tillfället jag betäckte med "annans" hingst så antar jag att stationen skötte detta (den seminerades i två brunster men tog sig inte och det dök sedan upp en faktura från hingsthållaren på skickkostnaderna, alltså måste ju denna fått rapp från min station (som skötte all kont med hingsth) att stoet inte var dräktig.

Denna gången var det likadant att jag aldrig hade någon kontakt med hingsth utan stationen beställde (och hämtade dessutom), och jag tog för givet att det fanns något rapporteringssystem mellan dem ang resultatet. Har jag fel där ?

Så hur ser den "normala" gången ut, vem är det som skall rapportera resultatet ? Är det jag som gjort fel eller handlar det bara om en miss på stationen ?
Kan ju vara rätt bra att veta så att det inte blir fel igen vid nästa tillfälle.
Du ska rapportera in resultatet av betäckningen till hingsthållaren.
 
Sv: Vem rapporterar resultatet av bet till hingsthållaren ?

Du ska rapportera in resultatet av betäckningen till hingsthållaren.

Varför är det så?

Borde det inte ligga på den seminerande och undersökande stationen?
 
Sv: Vem rapporterar resultatet av bet till hingsthållaren ?

Jag har också använt flyingehingst. Seminstationen rapporterade mitt resultat. Den rutinen har dom alltid. Kanske varierar från station till station? Men dom borde ju informera om vad som gäller, så att det inte blir missförstånd..
 
Sv: Vem rapporterar resultatet av bet till hingsthållaren ?

Varför är det så?

Borde det inte ligga på den seminerande och undersökande stationen?
Därför att hingstägaren ska rapportera in resultat av betäckning för sina hingstar till ASVH. Om inte vi stoägare då rapporterar till hingstägaren så får ju dem svårare att rapportera till ASVH.

Får sedan inte ASVH någon statistik så kan dem heller inte publicera den på sin hemsida och då kan inte vi här på buke ha något att diskutera :D

Nej skämt och sido´ Hingstägaren behöver siffrorna för sin gen skull men även för vidare rapporteringens skull.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vem rapporterar resultatet av bet till hingsthållaren ?

Jag har också använt flyingehingst. Seminstationen rapporterade mitt resultat. Den rutinen har dom alltid. Kanske varierar från station till station? Men dom borde ju informera om vad som gäller, så att det inte blir missförstånd..
Alla stationer ska rapportera sina resultat så det är helt i sin ordning.

Här är hingsthållareh rapportblad.

http://www.asvh.se/document/bet_rapp_hingsthallare.pdf

Här är mottagarstationens rapportblad:

http://www.asvh.se/document/bet_rapp_mottagarstation.pdf
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vem rapporterar resultatet av bet till hingsthållaren ?

Du ska rapportera in resultatet av betäckningen till hingsthållaren.

Så meningen är alltså att alla dessa hundratals stoägare som är igång och seminerar med tex då Flyinge hingst skall sitta och ringa Flyinge efter varje 16 dgns kontroll ?
Har jag fel för mig om jag tror att det någonstans står att om stoet är tomt vid den kontrollen när avgift skall erläggas (som i detta fallet då 16 dgn) så skall intyg på att stoet är tomt skickas in.
Detta borde väl då ändå göra att man inte behöver ringa och meddela om de faktiskt tog sig utan har inget intyg kommit in ja då faktureras du för dräktigt sto är väl ändå det mest logiska.

Likadant så borde väl ändå logiskt språngavgiften ändå ha fakturerats den är ju oberoende av resultatet ? Verkar ganska konstigt egentligen allt ihop.
 
Sv: Vem rapporterar resultatet av bet till hingsthållaren ?

Därför att hingstägaren ska rapportera in resultat av betäckning för sina hingstar till ASVH. Om inte vi stoägare då rapporterar till hingstägaren så får ju dem svårare att rapportera till ASVH.

Men resultat av betäckning, den skickar man ju inte förrän man har betalat allt (dvs även 90-dygns/fölavgift), eller förresten, inte förrän fölet är fött väl? För där ska ju stå färg och sånt på fölungen? Eller pratar vi om olika saker?

Jag har iaf aldrig rapporterat nåt till hingstägaren förrän året efter.
 
Sv: Vem rapporterar resultatet av bet till hingsthållaren ?

Jag ringde själv i slutet på augusti och sade att mitt sto var dräktigt, har fortfarande inte fått den sista fakturan på dräktighetsavgiften.
Borde kanske påminna dom.
 
Sv: Vem rapporterar resultatet av bet till hingsthållaren ?

Jag har också använt flyingehingst. Seminstationen rapporterade mitt resultat. Den rutinen har dom alltid. Kanske varierar från station till station? Men dom borde ju informera om vad som gäller, så att det inte blir missförstånd..

Ja så trodde jag ju att det var, seminstationen har ju dessutom kontakt med en så stor hingsthållare som Flyinge hela tiden iom att de beställer flera gånger i veckan och det är ju då lite "enklare" för dem att sköta en avrapportering på de ston som är kollade.
 
Sv: Vem rapporterar resultatet av bet till hingsthållaren ?

Jag ringde själv i slutet på augusti och sade att mitt sto var dräktigt, har fortfarande inte fått den sista fakturan på dräktighetsavgiften.
Borde kanske påminna dom.

Gissar att du pratar om ditt sto med samma hingst och att du vill betala 90 dgn om jag inte minns helt fel från tidigare trådar.

Det har jag också funderat på har du fått någon förfrågan ang vilket betalningssätt du väljer (alltså 90 dgn el lev.föl)?
 
Sv: Vem rapporterar resultatet av bet till hingsthållaren ?

Jag har valt att betala levande föl, fyllde i det på blankett när jag lämnade stoet första gången.
Blanketten heter något liknande som Beställning av seminering.

Har betalat alla andra fakturor löpande under sommaren men när jag nu gjorde UL hemma ringde jag dit och sa att hon äntligen var dräktig, 1 månad sen nu men har inte fått ngn faktura som sagt.
 
Sv: Vem rapporterar resultatet av bet till hingsthållaren ?

Så meningen är alltså att alla dessa hundratals stoägare som är igång och seminerar med tex då Flyinge hingst skall sitta och ringa Flyinge efter varje 16 dgns kontroll ?
Har jag fel för mig om jag tror att det någonstans står att om stoet är tomt vid den kontrollen när avgift skall erläggas (som i detta fallet då 16 dgn) så skall intyg på att stoet är tomt skickas in.
Detta borde väl då ändå göra att man inte behöver ringa och meddela om de faktiskt tog sig utan har inget intyg kommit in ja då faktureras du för dräktigt sto är väl ändå det mest logiska.

Likadant så borde väl ändå logiskt språngavgiften ändå ha fakturerats den är ju oberoende av resultatet ? Verkar ganska konstigt egentligen allt ihop.


Så här står det i seminstationsavtalet:

§ 2 Undertecknade stationschef förbinder sig att till ASVH senast den 31/8 rapportera
årets betäckta ston på stationen. Antingen via en lista (skickas ut i början av säsongen)
eller via Anmälan till betäckning/insemination, fullständigt ifylld, se ovan.
Dräktighetsresultat ska finnas med i rapporteringen. Det är mottagarstationens
skyldighet att rapportera dräktighetsresultat om stoet ifråga är dräktighetsundersökt på
stationen, annars övergår ansvaret på stoägaren.

§ 7 ASVH kan vid bristande eller sen rapportering ta ut en förseningsavgift på 1000 kr
inklusive moms, gäller för såväl rapportering till ASVH som till hingstägare/avsändande
station. Vid brister i rapportering eller övriga rutiner i seminhanteringen kommer
stationen att bli anmäld till Statens Jordbruksverk.

Och detta gäller vid lösandet av betäckningsliscensen för hingstägaren:

Jag som hingstägare/hållare förbinder mig att:
 skicka in godkända provsvar till ASVH avseende CEM och EVA före spermasamlingsperiodens början.
 Lägga ut ett faktablad på hingsten innan betäckningsperioden börjar.
inom föreskriven tid (senast 30/9) rapportera 2008 års betäckta ston samt 2008 års födda föl till ASVH.

Licensavgiften kommer att faktureras med förfallodatum 15 maj 2008.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vem rapporterar resultatet av bet till hingsthållaren ?

*kl* Jag har använt mig utav 4 olika stationer o aldrig behövt rapportera till hingsthållaren hurvida stoet är dräktig el ej, innan 90 dygn, däremot om stoet kastar el när fölet är fött är det ju som andra påpekat så att man skickar in resultat av betäckning till hingsthållaren!

Hitintills har allt fungerat för mig, så jag hoppas o tror att det är så att det är lite kotym att stationen sköter den första rapporteringen till hingsthållarna...
 
Sv: Vem rapporterar resultatet av bet till hingsthållaren ?

När man lämnar sitt sto på stationen så får man en blankett som ska fyllas i av stoägaren och dessutom skrivas under: Anmälan till betäckning heter den. Som stoägare ska man sedan ha en kopia av det pappret!

Den blanketten innehåller följande rader:

Glöm inte att rapportera till hingstägaren/hingsthållaren när ditt sto fölat!

Du måste även rapportera omgående om stoet inte har blivit dräktigt eller om hon respoberat eller kastat!

:angel: :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vem rapporterar resultatet av bet till hingsthållaren ?

Så här står det i seminstationsavtalet:

§ 2 Undertecknade stationschef förbinder sig att till ASVH senast den 31/8 rapportera
årets betäckta ston på stationen. Antingen via en lista (skickas ut i början av säsongen)
eller via Anmälan till betäckning/insemination, fullständigt ifylld, se ovan.
Dräktighetsresultat ska finnas med i rapporteringen. Det är mottagarstationens
skyldighet att rapportera dräktighetsresultat om stoet ifråga är dräktighetsundersökt på
stationen, annars övergår ansvaret på stoägaren.

§ 7 ASVH kan vid bristande eller sen rapportering ta ut en förseningsavgift på 1000 kr
inklusive moms, gäller för såväl rapportering till ASVH som till hingstägare/avsändande
station. Vid brister i rapportering eller övriga rutiner i seminhanteringen kommer
stationen att bli anmäld till Statens Jordbruksverk.

Och detta gäller vid lösandet av betäckningsliscensen för hingstägaren:

Jag som hingstägare/hållare förbinder mig att:
 skicka in godkända provsvar till ASVH avseende CEM och EVA före spermasamlingsperiodens början.
 Lägga ut ett faktablad på hingsten innan betäckningsperioden börjar.
 inom föreskriven tid (senast 30/9) rapportera 2008 års betäckta ston samt 2008 års födda föl till ASVH.

Licensavgiften kommer att faktureras med förfallodatum 15 maj 2008.

Tack där står det exakt tvärtom svart på vitt, alltså är det stationens skyldighet att rapportera in dräktighetsresultatet till hingsthållaren (se fettexten).

Varför du markerade stycket om att hingsthållaren skall rapportera antal betäckta ston resp antal levande föl till ASVH fattar jag inte riktigt. Hingstägaren skall som sagt rapportera in antal betäckta ston inte hur många av dem som är dräktiga, året efter däremot skall de rapportera in hur många föl som föds.
 
Sv: Vem rapporterar resultatet av bet till hingsthållaren ?

När man lämnar sitt sto på stationen så får man en blankett som ska fyllas i av stoägaren och dessutom skrivas under: Anmälan till betäckning heter den. Som stoägare ska man sedan ha en kopia av det pappret!

Den blanketten innehåller följande rader:

Glöm inte att rapportera till hingstägaren/hingsthållaren när ditt sto fölat!

Du måste även rapportera omgående om stoet inte har blivit dräktigt eller om hon respoberat eller kastat!

:angel: :D

Naturligtvis är det stoägaren som rapporterar när det väl blivit ett föl då är ju troligen inte stoet på stationen :angel: nu pratar vi om 16 dgns rapport.

Och precis som du skriver sist så hade jag för mig att det skulle rapporteras om stoet INTE blivit dräktigt inte att jag som stoägare skulle rapportera något ATT hon blivit dräktig på 16 dgn.
 
Sv: Vem rapporterar resultatet av bet till hingsthållaren ?

Varför du markerade stycket om att hingsthållaren skall rapportera antal betäckta ston resp antal levande föl till ASVH fattar jag inte riktigt. Hingstägaren skall som sagt rapportera in antal betäckta ston inte hur många av dem som är dräktiga, året efter däremot skall de rapportera in hur många föl som föds.
Jag fetade texten för att tydliggöra vad jag menade.
 
Sv: Vem rapporterar resultatet av bet till hingsthållaren ?

Min station rapporterar även in 90 dygns dräktighet till dom hingstar som har 90-dygns avgift (om stoet UL hos dom).
 
Sv: Vem rapporterar resultatet av bet till hingsthållaren ?

Jag fetade texten för att tydliggöra vad jag menade.

:confused::confused:
Fattar uppriktigt noll nu :D På vilket sätt har hingstägarens rapportering av språngrullan = hur många till antalet ston som blivit betäckta av hingsten ifråga.
eller rapporteringen av levande föl (alltså födda föl ca 320 dgn senare än det tillfälle jag undrar över) med min fråga att göra ?

Dessa bitar har ju inte någonting med att göra om det är stoägaren eller stationen (eller någon av dem för den delen) som skall redovisa 16 dgns resultatet till hingsthållaren. :confused:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp