Vem ringer man vid oro kring någons hälsa

Enligt killen så har han råd. Gubben har inte köpt något till sig själv på flera år.
Han var med och betalade hälften när killen installerade en luft/vatten pump. Så jo han har pengar men han är som sagt snål (varför ska man lägga pengar på sig själv typ 🤷🏻).

Har nog missat läsa mycket att hinna med så kanske ramlat mellan stolarna. 🙈
Kylen å spisen han har funkar men är i väldigt dåligt skick. Spisen har trasiga plattor. Bara två som går att använda men ingen risk gubben gör det. Micron används flitigt istället.

Kylskåpet fungerar men är på ålders höst och har sett sina bättre dag, så det funkar ett tag till men bör bytas snart.
Spisen är mer akut än kylen, men killen va inne på att försöka ta båda samtidigt, men vet inte hur det blir, inte jag som bestämmer.

Jag blev själv rädd för spisen när jag råkade använda en av de trasiga plattorna utan att veta om det då och svart rök kommer från plattan. Stängde av snabbt och bytte platta. 👀
Jag tänker att han är tillräckligt vuxen att få bestämma över vad han ska använda sina pengar till. Om han inte ser ett behov av nya saker tycker inte jag att någon annan ska tjata på honom om det för att passar någon annan bättre med nya saker.

Tyvärr är det väl också så att det finns rätt lite att göra om han är klar i huvudet och vill sitta framför TVn hela dagarna, så att tvinga på honom hemtjänst och annat och kalla honom snål för att han vill klara sig själv känns inte som rätt väg fram.
 
Jag har en spis (ännu fullt fungerande) från 1990-talet.... Den följde med huset och inte en chans att jag byter ut den förrän den faktiskt går sönder....även om den kanske inte är vacker :) Fläkten ovanför spisen är nog ungefär från samma ålder..... :D
 
Men om han knappt använder spisen och den har två fungerande plattor så fyller den väl gott och väl hans behov? Och fungerande men gammalt är väl inte något skäl för att en kyl måste bytas?

Jag tror ni vinner på att inte ligga på om saker som det inte finns någon anledning att ni ska tjata fram beslut som går på tvärs mot hans egen vilja. Prioritera att fokusera ett ett mindre antal mer viktiga saker istället. Kanske medicin och trygghetslarm?
Det är inte jag som för dialogerna, jag skiter ärligt talat i vilket.

Det är killen och hans pappa som får göra upp.
Det är killen som sagt att spis å kul behöver bytas.
Spisen är inget man vill lägga pengar på att renovera, bättre och billigare att byta ut skiten. Den är i riktigt dåligt skick, men så länge jag inte behöver använda den eller kylen skiter jag i hur de gör.

Bollen är i rullning. Killen har sått fröer om trygghetslarm/hemtjänst hos sin far. Mer kam han inte göra just nu.
 
Jag antar att du syftar på att killen är sonen i detta fall. Pappan är 70+ och sonen 40+.
Jag har gett killen all info om vad som finns tillgängligt, nu i första skedet ska han bara ringa och prata kravlöst med sin far. Sen är det upp till både pappan å killen v som händer härnäst.
Jaha! Jag läste allt som om det var en kille i typ 16-20 års åldern som var din sons kompis. Men om det handlar om en man på 40+ tänker jag att allt kom i en helt ny dager, förutsatt att mannen i fråga är helt klar och mentalt normalfungerande. I så fall bör han ha förmågan att härbärgera sin oro och hitta fungerande lösningar på sina problem. Samt ekonomi att t ex köpa pappan massvis av laddarsladdar (och ta reda på vilken sladd det är samt eftersöka/efterlysa den på lämpliga forum) och/eller en ny telefon.
 
Det är inte jag som för dialogerna, jag skiter ärligt talat i vilket.

Det är killen och hans pappa som får göra upp.
Det är killen som sagt att spis å kul behöver bytas.
Spisen är inget man vill lägga pengar på att renovera, bättre och billigare att byta ut skiten. Den är i riktigt dåligt skick, men så länge jag inte behöver använda den eller kylen skiter jag i hur de gör.

Bollen är i rullning. Killen har sått fröer om trygghetslarm/hemtjänst hos sin far. Mer kam han inte göra just nu.
"Göra upp"?

Den dagen jag blir gammal ska inga av mina ungar komma och göra upp med mig om vad de tycker om mina prylar och vad de tycker att jag ska och inte ska göra. Det måste vara ett helvete att bli gammal och inte riktigt orka med sig själv och livet längre!
 
Jag tänker att han är tillräckligt vuxen att få bestämma över vad han ska använda sina pengar till. Om han inte ser ett behov av nya saker tycker inte jag att någon annan ska tjata på honom om det för att passar någon annan bättre med nya saker.

Tyvärr är det väl också så att det finns rätt lite att göra om han är klar i huvudet och vill sitta framför TVn hela dagarna, så att tvinga på honom hemtjänst och annat och kalla honom snål för att han vill klara sig själv känns inte som rätt väg fram.
Känns som ni läser in saker som jag inte skrivit. Jag har inte någonstans skrivit att han inte är vuxen och inte får göra va han vill med sina pengar.

Det enda jag har gjort är att återge det killen berättat.

Gubben är snål, det är ingen nyhet och har varit så sen killen växte upp enligt va killen berättat.
Sen om jag förstått det rätt på killen har det blivit mer extremt på sistone.
Det är en sak att va snål för man har ont om pengar, men att snåla in på livsnödvändiga saker fast man har pengar det är en annan typ av snålhet. Den sistnämnda snålheten är den han lever efter va jag förstått det.

Killen kommer inte tvinga sin pappa till något eller tjata, han har nämnt det en gång om spisen och kylen och just då verkade han hålla med. 🤷🏻
 
"Göra upp"?

Den dagen jag blir gammal ska inga av mina ungar komma och göra upp med mig om vad de tycker om mina prylar och vad de tycker att jag ska och inte ska göra. Det måste vara ett helvete att bli gammal och inte riktigt orka med sig själv och livet längre!
Skit samma, häng inte upp dig på ord nu.
Det hör inte hemma här och har ingenting med situationen att göra, nu känns det mer som du vill vara någon översittare och märka ord.

Jag kan inte förklara den här komplexa situationen bättre.
Göra upp, komma överens, deras ensak. Whatever. Jag kan inte påverka situationen ett enda skit och inget som skrivs här kommer tyvärr påverka det.
 
Jaha! Jag läste allt som om det var en kille i typ 16-20 års åldern som var din sons kompis. Men om det handlar om en man på 40+ tänker jag att allt kom i en helt ny dager, förutsatt att mannen i fråga är helt klar och mentalt normalfungerande. I så fall bör han ha förmågan att härbärgera sin oro och hitta fungerande lösningar på sina problem. Samt ekonomi att t ex köpa pappan massvis av laddarsladdar (och ta reda på vilken sladd det är samt eftersöka/efterlysa den på lämpliga forum) och/eller en ny telefon.
Killen ville ge sin far hans gamla telefon (fullt fungerande) men fadern ville inte ha hjälpen. Kan inte påtvinga honom något han inte vill.
 
Känns som ni läser in saker som jag inte skrivit. Jag har inte någonstans skrivit att han inte är vuxen och inte får göra va han vill med sina pengar.

Det enda jag har gjort är att återge det killen berättat.

Gubben är snål, det är ingen nyhet och har varit så sen killen växte upp enligt va killen berättat.
Sen om jag förstått det rätt på killen har det blivit mer extremt på sistone.
Det är en sak att va snål för man har ont om pengar, men att snåla in på livsnödvändiga saker fast man har pengar det är en annan typ av snålhet. Den sistnämnda snålheten är den han lever efter va jag förstått det.

Killen kommer inte tvinga sin pappa till något eller tjata, han har nämnt det en gång om spisen och kylen och just då verkade han hålla med. 🤷🏻
Jag reagerar därför att det verkar som om din svärfar är klar i huvudet och säger sig inte vilja ha hjälp. Lever han i någon slags misär kan man påtvinga hjälp, men så länge det inte är så får man nog respektera att han inte vill ha hjälp helt enkelt.
 
Jag reagerar därför att det verkar som om din svärfar är klar i huvudet och säger sig inte vilja ha hjälp. Lever han i någon slags misär kan man påtvinga hjälp, men så länge det inte är så får man nog respektera att han inte vill ha hjälp helt enkelt.
Du har missförstått något totalt här märker jag nu i och med det du skriver.
Det är ingen som ska påtvinga någon något.

Det är upp till killen och hans far va de kommer överens om. Killen kommer inte påtvinga något, han brukar bara föreslå saker. I detta fall sått ”fröet” om t ex. trygghetslarm. Så får han tänka på det så får vi se. 🤷🏻
 

Liknande trådar

Relationer Jag behöver skriva av mig. Ni är kloka. Det här är invecklat och jag får förmodligen inte med allt relevant i ett första inlägg. Jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 991
Senast: Pinus
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 992
Senast: mars
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 007
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Jag börjar bli orolig över brorsan. Han brukar inte vara så jätteaktiv med mobilen dock... Men, grunden till oron... Han lånade en lite...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
10 614
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp