Vem ringer man vid oro kring någons hälsa

Jag har varit i samma situation två gånger. Den ena gången hade personen inte svarat när olika anhöriga (minst 3-4 timmar bort) ringt under 2-3 dagar (de anhöriga brukade kanske ringa någon gång per vecka var, men inte samordnat). Var på den tiden det bara fanns fasta telefoner så kunde finnas förklaringar. Kommunen kontaktades som skickade personer (hemtjänsten?) att ringa på dörren. Den anhöriga öppnade inte men de kunde höra att hen var i lägenheten och ordnade så att hjälp kom in. Den andra gången fanns mer som tydde på att något inte var ok och när jag insåg att enda alternativet var polisen valde jag att själv åka 20 mil.

Om ni inte direkt misstänker att det är något akut skulle jag ringa kommunen (socialtjänsten) och höra om de har någon möjlighet att se till att pappan inte har råkat ut för något allvarligt. Hänvisar de till polisen får ni själva avgöra om ni tycker att det eller att killen åker själv är bäst.

Trygghetslarm kan man få via kommunen. Väldigt bra.
 
Just nu vill killen bara ha tag i pappan för å veta om han ens lever och det var just därför jag startade den här tråden för att se vilka vägar det fanns för att se efter hurvida gubben är vid liv eller ej.

Det är inget medvetet val att han inte går att nå på telefon, det är sjukdomen eller va det nu han har i kroppen som gör det.
Kontakten med vännerna är det viktigaste han har.
Eftersom det är dagtid en vardag nu så hade jag börjat med att ringa kommunen och höra om de har någon möjlighet att åka förbi för att se så att han är ok eller om han behöver hjälp.
Hänvisar kommunen till polisen så får ni prata med dem.
 
Jag hade, om jag var så orolig och det gått flera dygn utan kontakt, tagit ledigt från jobbet och själv åkt de två timmarna dit.
Men inser att det inte är en möjlighet för alla, beroende på vad man har för jobb och speciellt så här i semestertider med kort om folk.
 
Jag hade, om jag var så orolig och det gått flera dygn utan kontakt, tagit ledigt från jobbet och själv åkt de två timmarna dit.
Men inser att det inte är en möjlighet för alla, beroende på vad man har för jobb och speciellt så här i semestertider med kort om folk.
Vi träffade och pratade med gubben i måndags, normalt brukar killen ringa sin far en gång i veckan. I och med att det blev bråk så sa killen att han skulle låta sin far va i några dagar.

Om det inte hade varit för en av gubbens vänner ringde killen, då vännen inte får tag i gubben.
Hade det inte varit för det samtalet så hade det varit som vanligt fram till helgen.

Vi har semester nu och skulle egentligen åkt med ner i måndags men pga bråket så blev det inte av.
 
Senast ändrad:
Jag hade, om jag var så orolig och det gått flera dygn utan kontakt, tagit ledigt från jobbet och själv åkt de två timmarna dit.
Men inser att det inte är en möjlighet för alla, beroende på vad man har för jobb och speciellt så här i semestertider med kort om folk.
Ja, jag håller verkligen med. Två timmar enkel väg är inte jättemycket i sammanhanget, och jag hade aldrig fått för mig att använda polisen som en ställföreträdande funktion när jag själv HAR möjligheten att åka iväg. Om jag har goda anledningar att tro att läget är akut - typ överhängande självmordsrisk eller liknande, då hade jag ringt, men annars hade jag pallrat mig iväg själv.

Uppenbart att gubben behöver ett trygghetslarm, i alla fall.

Edit: Skummade din andra tråd och såg att situationen är mer komplex. Hade kontaktat kommunen och beskrivit oron. Personen i fråga verkar ju rejält dålig. Sen är det ju ett faktum att man inte kan tvinga på någon vare sig hjälp eller vård, hur orolig man än är...
 
Ja, jag håller verkligen med. Två timmar enkel väg är inte jättemycket i sammanhanget, och jag hade aldrig fått för mig att använda polisen som en ställföreträdande funktion när jag själv HAR möjligheten att åka iväg. Om jag har goda anledningar att tro att läget är akut - typ överhängande självmordsrisk eller liknande, då hade jag ringt, men annars hade jag pallrat mig iväg själv.

Uppenbart att gubben behöver ett trygghetslarm, i alla fall.

Edit: Skummade din andra tråd och såg att situationen är mer komplex. Hade kontaktat kommunen och beskrivit oron. Personen i fråga verkar ju rejält dålig. Sen är det ju ett faktum att man inte kan tvinga på någon vare sig hjälp eller vård, hur orolig man än är...
Det är just det där sistnämnda som ställer till det. Först å främst ska vi ta reda på så gubben lever. Sen får killen ta ställning till vad som ska göras i och med att det är hans far och om fadern går med på det.

Oavsett så måste det gå att lösa på något sätt så vi kan få kontakt med gubben. Det funkar inte i praktiken att åka ner varje gång hans telefon pr urladdad.
Just den lösningen lämnar jag åt killen, jag har berättat vilka olika lösningar det finns. Sen är det upp till dom vilket de väljer, mer kan inte jag göra.
 
Det är just det där sistnämnda som ställer till det. Först å främst ska vi ta reda på så gubben lever. Sen får killen ta ställning till vad som ska göras i och med att det är hans far och om fadern går med på det.

Oavsett så måste det gå att lösa på något sätt så vi kan få kontakt med gubben. Det funkar inte i praktiken att åka ner varje gång hans telefon pr urladdad.
Just den lösningen lämnar jag åt killen, jag har berättat vilka olika lösningar det finns. Sen är det upp till dom vilket de väljer, mer kan inte jag göra.
Men alltså att ta reda på om han lever kan väl inte vara så jätte besvärligt? Som sagt så känns inte 2 timmar så fasligt långt i denna situation? Har ni fortfarande inte fått tag i honom eller missar jag något inlägg?
Hade jag misstänkt att min pappa eller svärfar råkat ut för något allvarligt så hade iaf jag satt mig i bilen omgående.

Personen i fråga är ju såpass illa därann att detta sannolikt kommer att upprepa sig så oavsett vad han önskar själv så är det nog läge att hitta lösningar med hjälp av kommunen för att få det att fungera framöver. Det är ju ett annat, mindre akut problem.
 
Men alltså att ta reda på om han lever kan väl inte vara så jätte besvärligt? Som sagt så känns inte 2 timmar så fasligt långt i denna situation? Har ni fortfarande inte fått tag i honom eller missar jag något inlägg?
Hade jag misstänkt att min pappa eller svärfar råkat ut för något allvarligt så hade iaf jag satt mig i bilen omgående.

Personen i fråga är ju såpass illa därann att detta sannolikt kommer att upprepa sig så oavsett vad han önskar själv så är det nog läge att hitta lösningar med hjälp av kommunen för att få det att fungera framöver. Det är ju ett annat, mindre akut problem.
Jag tycker nog att 2 timmars enkel resa när det inte finns något som tyder på att karln är sjuk/skadad utan allt tyder på att han glömt ladda telefonen är oerhört långt. Det är en halv dag i bilen för att säga "du måste ladda din telefon" åka hem och få göra om samma sak om ett par dagar igen, och nej jag anser inte att det är polisärende men att låtsas som att det är ingenting är väl att ta i?
 
Jag tycker nog att 2 timmars enkel resa när det inte finns något som tyder på att karln är sjuk/skadad utan allt tyder på att han glömt ladda telefonen är oerhört långt. Det är en halv dag i bilen för att säga "du måste ladda din telefon" åka hem och få göra om samma sak om ett par dagar igen, och nej jag anser inte att det är polisärende men att låtsas som att det är ingenting är väl att ta i?
Syftade mer till att det upprepade ggr skrivits ”vi vet ju inte om han lever” och tänkte att det då kanske finns en misstanke om att något hänt. Enligt den andra tråden handlar det ju om någon som är relativt sjuk.

Men håller helt med om att det är långt att åka om man vet att det handlar om att man bara ska tala om att telefonen är urladdad. Men det att det inte finns något som tyder på att han är skadad eller sjuk stämmer väl inte riktigt, isf har jag missförstått allt.
 
Gubben lever, kompisen som bor närmast ringde killen och de snackade lite. Sen skulle kompisen åka dit å se.

Jodå gubben levde, hade glömt laddaren nere i bilen och inte orkat gå å hämta den.

Killen kände en lättnad över detta men både kompisen och killen funderar på hur det ska gå bär han inte orkar gå ner till bilen för att hämta en sak. Hur ska han då ta sig till affären och handla mat.

Killen vet att någon hemtjänst kommer det inte bli tal om, hans far är motståndare deluxe till det.
Så vi får se hur det utvecklar sig.

Kommer ihåg att killen hade sagt till sin pappa då när han tjurade ihop så i måndags att om han åker hem så skulle inte killen hjälpa honom (som var tänkt från början).
Gubben valde bort hjälpen, så tror inte den är speciellt välkommen nu heller.
Inte lätt detta, ser ju va de gör med killen och jag är ”åskådare” och ser på spektaklet. :(
 
Gubben lever, kompisen som bor närmast ringde killen och de snackade lite. Sen skulle kompisen åka dit å se.

Jodå gubben levde, hade glömt laddaren nere i bilen och inte orkat gå å hämta den.

Killen kände en lättnad över detta men både kompisen och killen funderar på hur det ska gå bär han inte orkar gå ner till bilen för att hämta en sak. Hur ska han då ta sig till affären och handla mat.

Killen vet att någon hemtjänst kommer det inte bli tal om, hans far är motståndare deluxe till det.
Så vi får se hur det utvecklar sig.

Kommer ihåg att killen hade sagt till sin pappa då när han tjurade ihop så i måndags att om han åker hem så skulle inte killen hjälpa honom (som var tänkt från början).
Gubben valde bort hjälpen, så tror inte den är speciellt välkommen nu heller.
Inte lätt detta, ser ju va de gör med killen och jag är ”åskådare” och ser på spektaklet. :(
Kan ni inte börja med larm? Det kanske går att sälja in som säkerhet och är ingen direkt hjälp. Det kan ju vara ett sätt att lura in tanken på att hjälp kan vara bra utan att han förstår vad som egentligen händer.
 
Skönt att ni fått besked. Det låter verkligen som om din killes pappa behöver hjälp och att det har gått så långt att det kanske inte är läge att ta 100 procent hänsyn till vad han tycker. Kanske kan din kille kontakta en biståndshandläggare för råd och tips. Jag har förstått att hemtjänsten är vana vid folk som inte vill ha hjälp men att de kan vara rätt duktiga på att nästla sig in när det behövs.
 
Kan ni inte börja med larm? Det kanske går att sälja in som säkerhet och är ingen direkt hjälp. Det kan ju vara ett sätt att lura in tanken på att hjälp kan vara bra utan att han förstår vad som egentligen händer.
Kanske kan funka har redan sagt det som förslag till killen. I slutänden är det va gubben är villig att gå med på.
 
Skönt att ni fått besked. Det låter verkligen som om din killes pappa behöver hjälp och att det har gått så långt att det kanske inte är läge att ta 100 procent hänsyn till vad han tycker. Kanske kan din kille kontakta en biståndshandläggare för råd och tips. Jag har förstått att hemtjänsten är vana vid folk som inte vill ha hjälp men att de kan vara rätt duktiga på att nästla sig in när det behövs.
Ja hemtjänst hade varit bra hjälp för honom, att få hjälp med det väsentliga.
Men det största problemet där är att gubben är snål och tycker det är dyrt. Så vete tusan hur killen bör göra där.
Tycker faktiskt synd om honom för jag hade själv inte vetat va jag skulle gjort om det va min pappa.
 
Om han skaffar larm och har fog för att använda det så kommer personalen larma om eventuella missförhållanden om de upptäcker såna på plats, iallafall om de är någonlunda vettiga. När jag jobbade på natt och larmpatrull så hände det att vi åkte på larm där vi upptäckte missförhållanden och meddelade uppåt och det togs tag i omedelbart.
 
Tänkte med att det är vad man kallar det. En tillsyn av hemtjänsten "när de lika åker förbi" kanske skulle gå att sälja in.
 
Det framgår inte hur gammalt barnet i fråga är, men om personen är under 18 år kan man även gå genom en orosanmälan för hans hälsa då oron för pappan tar upp mycket av tiden. Då kan man angripa problemet utifrån sonens hälsa. Det kan man även utan en orosanmälan tänker jag. Om inte pappan är redo att ändra sig för sin egen skull kanske han vill sin son väl och kan ändra sig för att sonen ska må bättre och inte behöva oroa sig.

Kanske kan någon av sonens kompisar göra en orosanmälan för gubben, det kan man göra även för vuxna. Då kommer socialtjänstens biståndshandläggare att höra av sig och göra ett besök. Och som någon skrev tidigare finns det ofta handläggare som varit med förr och som har en säljande förmåga. Ibland har jag varit med om att de tagit med någon fäderna hemtjänsten vid besöket så individen får en känsla för att de är riktigt reko och ”till nytta”.
 
Ja hemtjänst hade varit bra hjälp för honom, att få hjälp med det väsentliga.
Men det största problemet där är att gubben är snål och tycker det är dyrt. Så vete tusan hur killen bör göra där.
Tycker faktiskt synd om honom för jag hade själv inte vetat va jag skulle gjort om det va min pappa.

Jag hade inte vänt ut och in på mig själv och hjälpt min förälder så mycket att det påverkade mig negativt om föräldern inte ville ta emot hjälp från kommunen. Då hade jag sagt att jag kan komma t.ex. en gång i veckan eller en gång varannan vecka eller vad som känns bra för mig och mitt liv och då hade jag kunnat hjälpa hen. Men jag hade inte stått på standby dygnet runt för att hen inte vill ta emot hjälp från kommunen.
 
Det framgår inte hur gammalt barnet i fråga är, men om personen är under 18 år kan man även gå genom en orosanmälan för hans hälsa då oron för pappan tar upp mycket av tiden. Då kan man angripa problemet utifrån sonens hälsa. Det kan man även utan en orosanmälan tänker jag. Om inte pappan är redo att ändra sig för sin egen skull kanske han vill sin son väl och kan ändra sig för att sonen ska må bättre och inte behöva oroa sig.

Kanske kan någon av sonens kompisar göra en orosanmälan för gubben, det kan man göra även för vuxna. Då kommer socialtjänstens biståndshandläggare att höra av sig och göra ett besök. Och som någon skrev tidigare finns det ofta handläggare som varit med förr och som har en säljande förmåga. Ibland har jag varit med om att de tagit med någon fäderna hemtjänsten vid besöket så individen får en känsla för att de är riktigt reko och ”till nytta”.
Jag antar att du syftar på att killen är sonen i detta fall. Pappan är 70+ och sonen 40+.
Jag har gett killen all info om vad som finns tillgängligt, nu i första skedet ska han bara ringa och prata kravlöst med sin far. Sen är det upp till både pappan å killen v som händer härnäst.
 

Liknande trådar

Relationer Jag behöver skriva av mig. Ni är kloka. Det här är invecklat och jag får förmodligen inte med allt relevant i ett första inlägg. Jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 989
Senast: Pinus
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 987
Senast: mars
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
3 998
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Jag börjar bli orolig över brorsan. Han brukar inte vara så jätteaktiv med mobilen dock... Men, grunden till oron... Han lånade en lite...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
10 612
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp