Vem ska jag välja?

Novali01

Trådstartare
Tänkte betäcka mitt irländska sto till våren, hon är född 2011 och tanken är att ta ett föl nu, rida vidare på henne och sen avla lite längre fram.
Hon är e OBOS Quality (Quick Star) ue Nash Me xx. Är en ISH med andra ord.
Det som behöver förbättras hos henne är fronten och galoppen. Hon har fullblodsstuk med lite överbyggd rumpa och fullblodshals, ngt korta framben och hamnar lite i framvikt i galoppen.
Hon har ett fantastiskt temperament, bra skritt och trav och är hyfsat korrekt.
Hingsten jag söker ska vara högställd och ha mycket bra galopp, vara en god hoppförvärvare med bra temperament.
Vad föreslår ni?
 
Svensk, import, fryst eller färsk? Utbudet varierar rätt stort beroende på vilken nivå du vill lägga dig på. Är det ett Maiden-sto kanske du inte pangar på med en snordyr fryshingst direkt. Tänker också om du vill avla mot fälttävlan eller (mer) mot hopp?

Contendro I och Balou de Rouet ligger bägge högt i ranking som fälttävlansförärvare. Chacco Blue är ju väldigt i ropet inom hoppningen just nu, jag gillar hans son Chacgrano som går via Flyinge.

Annars hade Arnold Assarsson en väldigt komplett hingst enligt mig på bruks 2018, e Kannan - Caretano Z, han fick 9,5-9,5 av testryttarna och såg jättefin ut då iaf, allt såg enkelt ut.
Mödernet har bland annat lämnat en avkomma ee Quick Star med placering i svårklass och en annan som belönades med 9,5 på galopp på 3-års.
 
Tänkte säga Heartbeat, men han KAN lämna lite knepigt temperament på sina stoavkommor... Hingst/valackarna verkar dock bli jättetrevliga.
 
Tänkte säga Heartbeat, men han KAN lämna lite knepigt temperament på sina stoavkommor... Hingst/valackarna verkar dock bli jättetrevliga.
Ja nu har ju mitt sto fantastiskt temperament men känner att det finns så många andra med bättre läggning än Heartbeat så skippar honom.
 
Svensk, import, fryst eller färsk? Utbudet varierar rätt stort beroende på vilken nivå du vill lägga dig på. Är det ett Maiden-sto kanske du inte pangar på med en snordyr fryshingst direkt. Tänker också om du vill avla mot fälttävlan eller (mer) mot hopp?

Contendro I och Balou de Rouet ligger bägge högt i ranking som fälttävlansförärvare. Chacco Blue är ju väldigt i ropet inom hoppningen just nu, jag gillar hans son Chacgrano som går via Flyinge.

Annars hade Arnold Assarsson en väldigt komplett hingst enligt mig på bruks 2018, e Kannan - Caretano Z, han fick 9,5-9,5 av testryttarna och såg jättefin ut då iaf, allt såg enkelt ut.
Mödernet har bland annat lämnat en avkomma ee Quick Star med placering i svårklass och en annan som belönades med 9,5 på galopp på 3-års.
Tack för tips! Ska titta på allihop även om jag dock inte är så förtjust i Balou avkommor.
 
Mr Vain GJ? Han är snygg, kan hoppa och röra sig och ska enligt uppgift vara trevlig. Hans äldsta avkommor är tre så det borde gå att se några ridna också.
 
Svensk, import, fryst eller färsk? Utbudet varierar rätt stort beroende på vilken nivå du vill lägga dig på. Är det ett Maiden-sto kanske du inte pangar på med en snordyr fryshingst direkt. Tänker också om du vill avla mot fälttävlan eller (mer) mot hopp?

Contendro I och Balou de Rouet ligger bägge högt i ranking som fälttävlansförärvare. Chacco Blue är ju väldigt i ropet inom hoppningen just nu, jag gillar hans son Chacgrano som går via Flyinge.

Annars hade Arnold Assarsson en väldigt komplett hingst enligt mig på bruks 2018, e Kannan - Caretano Z, han fick 9,5-9,5 av testryttarna och såg jättefin ut då iaf, allt såg enkelt ut.
Mödernet har bland annat lämnat en avkomma ee Quick Star med placering i svårklass och en annan som belönades med 9,5 på galopp på 3-års.
Jag undrar om Chacco-Blue avkommorna lämnar lika honom? Många av hans avkommor blir mycket starka och svåra i handen. Lämnar hans avkommor liknande så passar det kanske inte så bra till TS sto tänker jag.
 
Jag är en sucker för Emerald han är ju så atletisk och har fin galopp, min enda uppfödning var fin i frampartiet som fölunge ful nu men det är man när man är 1,5.

Annars gillar jag Conthargos (får en sån i sommar) han har jättefin galopp ffa är den stor.
Chacfly PS inte lika stor galopp men han hoppar spektakulärt, jag inbillar mig att han kan ge lite ädlare också
 
Jag undrar om Chacco-Blue avkommorna lämnar lika honom? Många av hans avkommor blir mycket starka och svåra i handen. Lämnar hans avkommor liknande så passar det kanske inte så bra till TS sto tänker jag.
Jag svarade ts rätt generellt utifrån vilka hingstar som lämnat statistiskt bra inom hopp resp ft. Bra temperament är mer subjektivt tänker jag, det stod inget specifikt om munnen på stoet, men stämmer det du skriver kan det givetvis vara bra att ta i beaktande.
 
@Novali01 Vi har dräktigt med New Port W i år och jag tycker han har många egenskaper lämpade för fälttävlan.
Jag är ju fånigt förtjust i Cascadello-'klanen' men det är kanske mer hoppning än fälttävlan. Ike kan du också kika in. Niveau var ju hemma förra år och hade kanske passat på ett ädlare sto, dock har jag tolkat det som att han inte kommer vara i Sverige och så är väl fertiliteten lite sisådär tyvärr.
 
Jag tycker du ska ta en titt på Action Man Ask Z. Jag valde honom till mitt sto men mycket humör av ”fullblodmodell.” Dvs av det mindre slaget, ädel, byggd i nedförsbacke med rak hals. Avkomman som nu är nybliven tvååring är väldigt långbent och välbyggd med fin front och supertrevligt temperament. Väldigt lätthanterlig. Action Man verkar dock lämna stort, så om du inte vill ha för stor häst så kanske du ska avstå. Denna blir nog 170-173 cm trots litet möderne:crazy:

Ta en titt på Ci Ci Senjor Ask också som kommer stå stationerad i Sverige i år:up:
 
Mitt sto e. Action Man Ask-Cornetto ~1,5 år:)
0CC5C2F5-64D7-4300-BFF9-A0F588E66C53.jpeg
 
Jag tycker du ska ta en titt på Action Man Ask Z. Jag valde honom till mitt sto men mycket humör av ”fullblodmodell.” Dvs av det mindre slaget, ädel, byggd i nedförsbacke med rak hals. Avkomman som nu är nybliven tvååring är väldigt långbent och välbyggd med fin front och supertrevligt temperament. Väldigt lätthanterlig. Action Man verkar dock lämna stort, så om du inte vill ha för stor häst så kanske du ska avstå. Denna blir nog 170-173 cm trots litet möderne:crazy:

Ta en titt på Ci Ci Senjor Ask också som kommer stå stationerad i Sverige i år:up:
Låter som ett bra alternativ, ska kolla upp honom direkt. Har även Kannatol som en punkt på min agenda, gillar honom skarpt!
 
Tänkte betäcka mitt irländska sto till våren, hon är född 2011 och tanken är att ta ett föl nu, rida vidare på henne och sen avla lite längre fram.
Hon är e OBOS Quality (Quick Star) ue Nash Me xx. Är en ISH med andra ord.
Det som behöver förbättras hos henne är fronten och galoppen. Hon har fullblodsstuk med lite överbyggd rumpa och fullblodshals, ngt korta framben och hamnar lite i framvikt i galoppen.
Hon har ett fantastiskt temperament, bra skritt och trav och är hyfsat korrekt.
Hingsten jag söker ska vara högställd och ha mycket bra galopp, vara en god hoppförvärvare med bra temperament.
Vad föreslår ni?

Vad tycker du om Cabachon, Favorit Ask och Verdi?
 

Liknande trådar

Avel Har lite lösa funderingar på att ev betäcka mitt xx sto. Be my chief - music streak. ca 161 cm...
2
Svar
21
· Visningar
3 001
Senast: rostad
·
Avel Hej! Nästa år vill jag betäcka min övervuxna ridponny. Tyvärr är hon okänd, imp från danmark. Jag funderar antingen på en...
Svar
12
· Visningar
1 995
Senast: hetluft
·
Avel Hej allesammans! Nu är det så att mitt sto börjar närma sig slutet på en tävlingskarriär och starten på ett liv som mamma. Hon kommer...
2
Svar
30
· Visningar
4 060
Senast: theJohanna
·
Avel Ska betäcka mitt sto om allt går som det ska i vår. Men har big beslutsångerst. Då jag för det första inte kan ett ord finska, och inte...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 979
Senast: chm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp