Vem ska rätta kollegor?

MissFideli

Trådstartare
Vi har ofta situationer där kollegor gör fel/inte tänker till och det drabbar ofta oss andra och även resenärer. Lappar sitter uppe, men folk läser inte/bryr sig inte. Vår nya enhetschef tycker att det i första hand är vi som ska säga till när vi ser sånna situationer, medan vi som sköter oss anser att det är chefernas jobb att se till att anställda följer uppsatta regler.
Vi är flera som har erfarenhet av att det vi säger inte respekteras/tas som mästrande, därav chefsgrej.

Eller? Vem anser ni är ansvarig för att anställda följer regler?
 
Vi har ofta situationer där kollegor gör fel/inte tänker till och det drabbar ofta oss andra och även resenärer. Lappar sitter uppe, men folk läser inte/bryr sig inte. Vår nya enhetschef tycker att det i första hand är vi som ska säga till, medan vi som sköter oss anser att det är chefernas jobb att se till att anställda följer uppsatta regler.
Vi är flera som har erfarenhet av att det vi säger inte respekteras/tas som mästrande, därav chefsgrej.

Eller? Vem anser ni är ansvarig för att anställda följer regler?
Jag anser att chefen är ansvarig.
 
Definitivt närmsta chefs ansvar. Gör närmsta chef inte detta faller det på nästa chef ett steg upp. Aldrig övriga anställdas ansvar/uppgift.
Tillägg - chefen måste såklart bli/vara medveten om de felaktiga beteenden, dvs antingen att chefen själv ser det eller får information om det. I det läget ska chefen enligt mig agera (sen kan ju chefen dock inte endast ta en enda anställd på orden om felbeteenden utan chefen ska utreda det hela innan "tillrättavisning" sker så att säga).
 
Arbetsgivaren leder och fördelar arbetet. Alltså är det i mina ögon självklart att det är chefens ansvar, i första hand arbetsledaren (i andra hand nästa nivå, osv osv), att arbetet sköts på det sätt som det ska. Kollegorna bör uppmärksamma chefen på problemet om denne inte ser det själv, men det är chefens uppgift att ta upp det med den berörde och också vidta åtgärder om det inte förändras. Det är det ju bara chefen som har mandat att göra.

Jag tycker att det är en väldigt bekväm inställning att som chef luta sig tillbaka och säga att kollegorna får lösa det själva. En arbetsledare måste kunna ta även obekväma situationer där saker och ting inte riktigt fungerar.
 
Senast ändrad:
Arbetsgivaren leder och fördelar arbetet. Alltså är det i mina ögon självklart att det är chefens ansvar, i första hand arbetsledaren (i andra hand nästa nivå, osv osv), att arbetet sköts på det sätt som det ska. Kollegorna bör uppmärksamma chefen på problemet om denne inte ser det själv, men det är chefens uppgift att ta upp det med den berörde och också vidta åtgärder om det inte förändras. Det är det ju bara chefen som har mandat att göra.

Jag tycker att det är en väldigt bekväm inställning att som chef luta sig tillbaka och säga att kollegorna får lösa det själva. En arbetsledare måste kunna ta även obekväma situationer där saker och ting inte riktigt fungerar.
Exakt! En chef är ju bla betald för att hantera ev obekväma situationer som uppstår avseende de anställda denna är chef för.
 
Är det mindre saker tar jag det direkt med kollegan, på ett trevligt vis såklart. Alla kan missa och göra fel, uppskattar om någon säger till mig när jag missat något.

Är det upprepade missar, större förseelser eller något flera gör fel tar jag det med vår EC.
 
Det beror på situation, imo.
Handlar det om kollegors misstag eller felbeteenden som kan vara direkt farliga eller riskabla behöver varje medarbetare kunna ta såpass ansvar att h*n agerar självständigt för att korrigera eller ställa tillrätta, det säger sig nästan själv tycker jag.
Handlar det mer om ordningsfrågor, om upprepade felbeteenden av mindre allvarlig och akut art, landar det på arbetsledningen - sådant skall kollegor inte behöva dra i.
 
Jag vill inte ha en kultur på arbetsplatsen där man inte kan prata med varandra om misstag, skulle inte uppskatta att chefen måste blandas in i varenda liten fråga. Tycker därför att det beror på situationen och typ av misstag. Men om man inte känner sig bekväm med att påtala saker inför kollegorna ska man såklart kunna få stöd av chefen.
 
Tillägg - chefen måste såklart bli/vara medveten om de felaktiga beteenden, dvs antingen att chefen själv ser det eller får information om det. I det läget ska chefen enligt mig agera (sen kan ju chefen dock inte endast ta en enda anställd på orden om felbeteenden utan chefen ska utreda det hela innan "tillrättavisning" sker så att säga).

Såklart. Jag är noga med att säga till, just för att jag anser att det är viktigt för att allt ska funka. Många av sakerna kan kollas upp via system i bussen, jag tar också bilder för bevis. På bussen alltså. Dessa skickar jag vidare för att dr ska få leta reda på vem som kör och ta det med vederbörande.
 
Det beror på situation, imo.
Handlar det om kollegors misstag eller felbeteenden som kan vara direkt farliga eller riskabla behöver varje medarbetare kunna ta såpass ansvar att h*n agerar självständigt för att korrigera eller ställa tillrätta, det säger sig nästan själv tycker jag.
Handlar det mer om ordningsfrågor, om upprepade felbeteenden av mindre allvarlig och akut art, landar det på arbetsledningen - sådant skall kollegor inte behöva dra i.

Allt är ju relativt. Några större risker för utomstående är det inte (utöver att man kan få lasta av utanför trottoarkant vilket kan vålla problem för vissa), däremot risk för skador på fordon och egendom är det ibland.
 
Vi har ofta situationer där kollegor gör fel/inte tänker till och det drabbar ofta oss andra och även resenärer. Lappar sitter uppe, men folk läser inte/bryr sig inte. Vår nya enhetschef tycker att det i första hand är vi som ska säga till när vi ser sånna situationer, medan vi som sköter oss anser att det är chefernas jobb att se till att anställda följer uppsatta regler.
Vi är flera som har erfarenhet av att det vi säger inte respekteras/tas som mästrande, därav chefsgrej.

Eller? Vem anser ni är ansvarig för att anställda följer regler?

Jag antar att personalansvar inte står med i dina arbetsuppgifter, och då är det uppenbarligen inte ditt ansvar att säga till personal som inte sköter sig. Det är helt klart ett problem som cheferna bör ta tag i.
 
Jag vill inte ha en kultur på arbetsplatsen där man inte kan prata med varandra om misstag, skulle inte uppskatta att chefen måste blandas in i varenda liten fråga. Tycker därför att det beror på situationen och typ av misstag. Men om man inte känner sig bekväm med att påtala saker inför kollegorna ska man såklart kunna få stöd av chefen.

Jag har sällan problem med att säga till, men upplever att framförallt äldre kollegor går i försvarsställning och börjar tjafsa emot. Alt skiter i det och gör likadant nästa gång. Detta är gamla problem, därför har man satt upp ordentliga lappar på alla informationstavlor som beskriver hur man ska göra och varför.
Vi har också ibland problem med språkförbistring, de förstår helt enkelt inte alltid vad jag menar.
 
Jag antar att personalansvar inte står med i dina arbetsuppgifter, och då är det uppenbarligen inte ditt ansvar att säga till personal som inte sköter sig. Det är helt klart ett problem som cheferna bör ta tag i.

Dvs. om chefen säger att ni ska ha personalansvar så skulle jag fråga chefen efter vart det står att jag har personalansvar i mina arbetsuppgifter, och om dom vill lägga till det så skulle jag be om löneförhöjning. Mer ansvar = mer lön.
 
Jag antar att personalansvar inte står med i dina arbetsuppgifter, och då är det uppenbarligen inte ditt ansvar att säga till personal som inte sköter sig. Det är helt klart ett problem som cheferna bör ta tag i.

Haha, nä, mig veterligen står inget sånt med i arbetsbeskrivningen :D Blev så förvånad bara, när jag fick till svar att dom inte tar upp det om inget annat ändå ska tas upp och att det är bättre om vi kollegor säger till.
 
Jag är för att alla ska hjälpas åt.
Givetvis är det chefens ansvar att det följs men chefen kan inte vara överallt utan behöver hjälp. Om det tas upp på möten att regler ska följas så kan denne inte göra mer för stunden. Chefen måste få kännedom om när det bryts och av vem, för att kunna reda ut och prata med den berörda personen. Sen måste chefen få kännedom om det fortfarande inte följs och vidta åtgärder därefter.
Samtidigt kan man själv påpeka att reglerna ska följas och antingen säga till personen direkt eller till chefen.
 
Vi pratade faktiskt om det här på jobbet innan jul med en inhyrd föreläsare med fokus på gruppdynamik. Hans förslag var att man inom gruppen gemensamt kom fram till förhållningsregler hur man ska agera mot varandra när man ser någon göra ett misstag. Eftersom alla reagerar olika på tillsägelser/påminnelser menade han också att man skulle fråga varandra hur den andra vill att man ska agera om man ser ett misstag. Olle kanske vet med sig att han reagerar med ilska och tycker kanske därför att det är bättre att det kommer från chefen medans Bengt föredrar att kollegan säger till direkt.

Jag tyckte att det lät vettigt men det kräver också att chefen lägger ner jobb på gruppdynamiken och på att ta fram dessa gemensamma riktlinjer.
 
Jag tycker att alla tillrättavisningar/påminnelser ska tas av chefen. Att försöka få det att bli en del av "gruppdynamiken" låter fint på papper, men även om gruppen i stort är överens finns det inget utrymme i planen för hur bra Greta är på att ge en hyfsat pedagogisk påminnelse eller hur Alfons är på att ta emot den.
 
Vi har ofta situationer där kollegor gör fel/inte tänker till och det drabbar ofta oss andra och även resenärer. Lappar sitter uppe, men folk läser inte/bryr sig inte. Vår nya enhetschef tycker att det i första hand är vi som ska säga till när vi ser sånna situationer, medan vi som sköter oss anser att det är chefernas jobb att se till att anställda följer uppsatta regler.
Vi är flera som har erfarenhet av att det vi säger inte respekteras/tas som mästrande, därav chefsgrej.

Eller? Vem anser ni är ansvarig för att anställda följer regler?

Chefen. Utlys ett personalmöte och ta upp detta inför chef och de andra anställda
 
Tyvärr finns ingen möjlighet att ta det på möten, då vi jobbar på olika ställen och dessutom är det hopplöst att försöka samla busschaufförer på möten eftersom det alltid är många som inte kan komma för att dom jobbar, har fridag, inte jobbar (timanställda) osv.
Som sagt, det sitter lappar uppe. Så mycket mer info ut till alla kan man inte göra hos oss.

Edit: Eller klart man kan ta det på möten, men majoriteten kan inte komma på dessa möten.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har en kollega som är väldigt missnöjd med att hen inte längre får göra som hen vill på jobbet. Med tidigare chef fick hen komma och...
Svar
11
· Visningar
2 156
Senast: nullo-modo
·
Skola & Jobb Ja som rubriken säger, på mitt jobb har vi en kollega som rent skiter i att göra vissa arbetsuppgifter, vilket då är sådant som drabbar...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 569
Senast: _Taggis_
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 115
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu har jag, borträknat lite semester, jobbat i åtta veckor på mitt nya jobb. Och jag kan bara inte få mig att känna att jag trivs. :(...
Svar
16
· Visningar
2 455
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp