vem skall betala hos veterinären? *snabba svar*

F

Fantasi

min häst är såld, eller håller på att bli, tyvärr har hästen visat hälta på ett framknä då den av köparen besiktades. pga detta så har hon bokat tid för hältutredning (idag) och både jag och hon kommer att vara med vid den. Dock har jag sagt att hon får betala (stå på räkningen) men hur funkar det då jag är försäkringstagare, kan jag skriva direktregleringen på atg(förmodligen går det ju över självrisken om hältan kvarstår) men att räkningen ändå sätts på köparen?

jag kommer självklart att stå en del av summan men har valt att ge dessa pengar i handen på henne i stället, då det fårn början var hon som ville in på hältutredningen med hästen

handpenning är erlagd och hästen befinner sig redan hos köparen, jag var själv inte med vid besiktningen utav hästen eftersom den gjordes på köparens ort.
 
Sv: vem skall betala hos veterinären? *snabba svar*

Men om du fortfarande står för försäkringen borde det ju vara enklare att du tar räkningen och hon istället ger dig pengar? Det kanske funkar att göra tvärtom men det lär ju hur som helst bli krångligare.
 
Sv: vem skall betala hos veterinären? *snabba svar*

jo, men jag vill inte ta på mig räkningen iom att jag inte sett hältan och heller inte bokat besöket. risken är ju att hon å sin tur inte står sin del av kakan.
 
Sv: vem skall betala hos veterinären? *snabba svar*

Jag för min del tycker det låter konstigt att den eventuella köparen ska betala en hältutredning av din häst. Hade det varit min häst som jag skulle sälja hade jag låtit hältutreda den själv och betalat det själv.
 
Sv: vem skall betala hos veterinären? *snabba svar*

Huga. Det här låter som bäddat för bråk. Eller?

Se till så du har ordentligt underlag för alla avtal, gärna skriftligt.
 
Sv: vem skall betala hos veterinären? *snabba svar*

Håller med elle 12 nu när köparen står för utredningen så kan man ju helt klart säga att hon mer än väl uppfyller sin plikt på att undersöka före köpet. Men det finns risk för att du som säljare vid en eventeull framtida tvist kan komma att ses som att du brustit i din upplysningsplikt genom att låta henne stå för det hela.
Så köpare kommer att ha alla trumf på sin hand om det skulle finnas något annat som visar sig senare.
 
Sv: vem skall betala hos veterinären? *snabba svar*

observera att jag inte tänkte låta henne stå för det hela, vi delar på det men så vitt jag vet är det den som bokar besöket som får räkningen, eller hur?

skit samma, frågan var inte hurvida det är rätt eller inte utan om och hur det fungerar.

jag hade inte valt att hältutreda i detta läge då jag vet att hästen sedan tidigare är fräch, utan det var ett val hon gjorde och jag accepterade. dock är det ju onödigt att hela klumpsumman skall komma på räkningen då hästen ifråga är försäkrad.

vi är helt eniga om detta ägare och säljare sinsemmellan så jag behöver inte diskutera det här, nu är det i alla fall ingen ide att diskutera det mer då hältutredningen redan är gjord.
 
Sv: vem skall betala hos veterinären? *snabba svar*

Bara en fråga... Vad spelar det för roll att hästen VARIT fräch sedan tidigare den är ju inte det nu och det är väl jätteviktigt att göra en hältutredning för att ev spåra vart hältan uppkommit av.
 
Sv: vem skall betala hos veterinären? *snabba svar*

tja, den tvågradiga hältan som fanns där för två veckor sedan existerade inte nu, hade den gjort det hade jag varit mäkta förvånad då jag själv fått honom böjd ua och ej sett något (två grader ser man utan böjprov om man vet vad man ska titta efter)
därimot lyckades dom böja fram en reaktion på en annan led som inte funnits där förr (två böjprov det senaste för två veckor sedan) dock inget jag är oroad över då hästen varit helt ren samt ej heller varit igång ordentligt, troligtvis en vrickning el något liknande.
 
Sv: vem skall betala hos veterinären? *snabba svar*

tanken var inte att detta skulle vara en disskusionstråd ang hurvida vem som skall betala eller hur viktig denna utredning var. är ganska väl insatt i min häst och i hältor i överlag. självklart tar jag min häst till en hältutredning om jag anser att den är halt och det inte går över.
dock vill jag i ett sådant läge först och främst se min häst och den påstådda hältan(vilket jag inte gjort då hästen befunnit sig hos köparen, och var fräch då han lämnade mig) och bedömma läget själv samt välja den veterinär som skall utföra hältutredningen vilket jag inte gjort. Det är väl ganska förstående?
 
Sv: vem skall betala hos veterinären? *snabba svar*

Fast när man köper en häst så ska den hästen besiktigas av sin egna veterinär *helst*
När jag sålt hästar så står köparen för besiktningen om hästen går igenom, men skulle den inte göra det (vilket aldig hänt) så skulle jag betala den helt klart. MEN om köparen tar hem hästen och beställer själv utan att prata med mig så skulle köparen själv stå för den kostnaden.

Glömde.. om jag skulle köpa en häst och min veterinär får fram en reaktion på vad det nu må vara så skulle jag lita på MIN veterinär och inte alls på köparens veterinär så jag har full förståelse att köparen vill utreda detta. Skulle säljaren börja bråka om betalning av denna besiktning så hade jag sagt tack och hej från mej..

Glömde nr 2.. Fattade jag det rätt att du kör hästen till veterinären men vill att de på ATG ska skicka räkningen till köparen? jag tror att det bara är du som äger hästen som är betalningsskyldig men ring dem och fråga så får du ju rätt svar direkt istället för en massa svammel här ;)
 
Senast ändrad:
Sv: vem skall betala hos veterinären? *snabba svar*

Fantasi skrev:
tanken var inte att detta skulle vara en disskusionstråd ang hurvida vem som skall betala


förstår ingenting, tråden heter ju
vem skall betala hos veterinären? :confused:
 
Sv: vem skall betala hos veterinären? *snabba svar*

Jag tycker du förringar din hästs hältor! Så mkt hälta på en häst som enligt dig varit fräsch tidigare...njaa...

Och en tvågradig hälta är en rejäl hälta!
 
Sv: vem skall betala hos veterinären? *snabba svar*

Skilj på tvågradig hälta(som ju stort sett vem som helst ser) o tvågradig böjprovsreaktion vilket inte behöver innebära att det finns ngn synlig hälta innan böjning.
PL
 
Sv: vem skall betala hos veterinären? *snabba svar*

nej jag körde ej hästen till veterinären, utan det gjorde köparen, det var även hon som bokade besöket.hästen befinner sin i nuläget hos köparen och har så gjort i ett par veckor. hästen var och är idag besiktad av hennes veterinär. och köpesumman är så pass låg på hästen så att jag sade redan ifrån början att en ev besiktning får hon stå för vilket var helt ok enligt henne. sedan sade jag att jag står hälften utan hältutredningen, trots ,att det är något hon valt att göra på eget bevåg med egen veterinär på egen klinik.

det är inget som helst bråk om någon betalning från något håll... utan min fråga ställde jag utav den anledningen att jag inte vet hur det fungerar då hon bokat besöket och ska stå på räkningen men jag är försäkringstagaren som skall direkt reglera (för bådas skull då det inte är kul att få en jättestor klumpsumma att lägga ut)
 
Sv: vem skall betala hos veterinären? *snabba svar*

ja, klart jag vet att en tvågradig hälta är en rejäl hälta, och tro att jag var något konfunderad då den inte fanns där då han åkte samt inte existerade idag två veckor senare.

och jag förringar inte min hästs hälta, är det någon som haft trubbel och problem med hältor och har vanan inne att gå på hältutredningar som andra byter underkläder så är det jag (tyvärr) på vägens gång har man lärt sig en hel del även.

Men hörde denna disskusion till saken?
 
Sv: vem skall betala hos veterinären? *snabba svar*

kanhända men alla tvågradiga hältor jag hittils sett vid böjprov har jag även sett vid longering, jag ser 1 grad utan problem många ggr, men visst finns det ju undantag och jag har ingen rönken syn självklart men nu ska jag väl inte behöva sitta och förklara mig över en hälta som inte ens existerar...

jag vill inte föra det till disskusion nå mer är det okej.. det var som inte min mening..
 
Sv: vem skall betala hos veterinären? *snabba svar*

japp det är titeln hur så?

det handlade linte om vad som är etiskt rätt liksom utan jag ställde en fråga och hoppades på ett svar inte en lång disskusion om hurvida det är taskigt mot köparen att hon är den som tar emot räkningen på ett besök hon över mitt huvud bokat

suck jag blir så less..... :(

som jag sagt så säger jag igen.

Jag vill inte föra en dissusion utan jag ville enbart ha svar på min fråga, istället blir det bara missförstånd och jag måste sitta och försvara mig över sådant som ni inte vet grunden till, känns tråkigt att det skall behöva bli så då man i glad förhoppning hoppas på vettiga svar då man behöver.

det känns lite som att man blir framställd som en dålig säljare och hästägare utan grunder. På grund utan en enkel fråga över internet liksom... har jag sagt att det pågår någon tvoist eller oenighet mej och köparen emellan?, för det gör det inte så ni vet..
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder, hur snabbt kan man orsaka inflammationer/hältor på häst efter försäljning? Hästen såldes och ska lite mer än en...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
12 541
Senast: Kingsland89
·
Ekonomi & Juridik Hej! varnar för låååååångt inlägg men behöver lite "Push" just nu... Har haft ett uppehåll från att vara hästägare på några år men...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
14 576
Senast: fijja
·
Ekonomi & Juridik Hej, Detta är ett öppet brev till er där jag vill ge en bakgrundsförklaring till temat hästhandlare som i går togs upp på SVT...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
25 021
Senast: Chilodeur
·
Ekonomi & Juridik Hej! För cirka 5 månader sedan sålde jag en utav mina hästar till en tjej. Vi skrev ett avtal (Deckermans färdiga sådana) där vi fick...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
22 731

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp