Vem skriver testamente?

strawberrysylt

Trådstartare
Jag vet inte hur jag kom att tänka på det, men det lär väl va nåt halvt undermedvetet Corona-tänk kan jag tro...

Jo, alltså testamente. Skriver "vanliga människor" såna eller är det mest rika personer eller sånadär gamla fastrar i böcker som man helt plötsligt ärver ett hus efter?
Vet ni någon som skrivit testamente? Har ni? Varför/varför inte?
Hur mycket tillgångar "ska" man ha för att det ska vara lönt liksom?
Och vem ärver en om man inte skrivit testamente? I mitt fall (singel, noll barn) blir det mina föräldrar då?

Många frågor blev det :p En del av dem hade jag kunnat googla efter svar på såklart, men är väl mest ute efter hur ni andra tänker kring detta?
 
Jag och min sambo skrev testamente när vi köpte bostad tillsammans. Man ärver ju annars inte varandra som ogifta och vi ville säkra upp framförallt boendet om någon av oss skulle gå bort.

Jag tänker att man skriver testamente om man har särskilda önskemål om sitt arv eller vill att arvet ska fördelas på ett annat sätt än vad som automatiskt sker. Det är ju särskilt viktigt för ogifta par och framförallt om det finns barn.

Ja som jag fattat det så ärver föräldrarna och i andra hand syskon om man varken är gift eller har barn.
 
Ja vanligt folk skriver testamente. Har haft ett dödsbo i släkten det senaste året där det fanns testamente. Den som fick arvet var lite orolig innan allt var klart eftersom originalet försvunnit men alla visste att kopian var äkta så inga problem uppstod (äldre syskonpar)
 
Jag och sambon har gjort det. Vi äger en ganska dyr fastighet (ur vårat perspektiv) tillsammans. Om någon skulle dö och vi saknade testamente skulle respektive släkt ärva och då skulle den som blev kvar inte ha råd att lösa ut släkten.
 
Jag vet inte hur jag kom att tänka på det, men det lär väl va nåt halvt undermedvetet Corona-tänk kan jag tro...

Jo, alltså testamente. Skriver "vanliga människor" såna eller är det mest rika personer eller sånadär gamla fastrar i böcker som man helt plötsligt ärver ett hus efter?
Vet ni någon som skrivit testamente? Har ni? Varför/varför inte?
Hur mycket tillgångar "ska" man ha för att det ska vara lönt liksom?
Och vem ärver en om man inte skrivit testamente? I mitt fall (singel, noll barn) blir det mina föräldrar då?

Många frågor blev det :p En del av dem hade jag kunnat googla efter svar på såklart, men är väl mest ute efter hur ni andra tänker kring detta?

Jag har skrivit testamente, inbördes.
 
Jag vet inte hur jag kom att tänka på det, men det lär väl va nåt halvt undermedvetet Corona-tänk kan jag tro...

Jo, alltså testamente. Skriver "vanliga människor" såna eller är det mest rika personer eller sånadär gamla fastrar i böcker som man helt plötsligt ärver ett hus efter?
Vet ni någon som skrivit testamente? Har ni? Varför/varför inte?
Hur mycket tillgångar "ska" man ha för att det ska vara lönt liksom?
Och vem ärver en om man inte skrivit testamente? I mitt fall (singel, noll barn) blir det mina föräldrar då?

Många frågor blev det :p En del av dem hade jag kunnat googla efter svar på såklart, men är väl mest ute efter hur ni andra tänker kring detta?

Absolut. Jag har inga barn och vill inte att mammas släkt ska ärva något.
 
Vi är helt "vanliga människor" och har skrivit testamente. Som sambor med särkullsbarn behöver man göra det om man vill ha en annan arvsordning än det som annars gäller (barnen ärver allt direkt). Vi gjorde det dock först när alla barn blivit vuxna och hade egna hem och liv. Innan dess var det inte aktuellt för oss. Då ville vi att barnen skulle ärva allt genast.
 
Jag kommer göra testamente när mina föräldrar blir för gamla/sjuka att ta hand om hunden. Just för att den ska komma till en person som då har kontakter och kunskap att hitta ett bra hem till den. Annars är jag helt ok med att de ärver mig, och även min syster efter dem.
 
Tack för alla svar!

Jag har skrivit testamente, inbördes.

Vad menas med det?

Jag har inget testamente men det är för att jag äger gården till 100% och jag har ett barn.

Det jag ev kommer göra är att göra ett testamente som gör arvet till enskild egendom.

Och vad menas med enskild egendom?

----

Får man testamentera till vem som helst? Alltså vänner osv eller kommer släkt före ändå...?
 
Tack för alla svar!



Vad menas med det?



Och vad menas med enskild egendom?

----

Får man testamentera till vem som helst? Alltså vänner osv eller kommer släkt före ändå...?
Sålänge du inte har några bröstarvingar kan du testamentera allt du äger och har till vem som helst. Det är bara bröstarvingars arvsrätt (50% av det du äger har bröstarvingar rätt till som minst) man inte kan testamentera bort.
 
Vet att mamma skrev testamente så mina syskon får vänta på sin del av arvet tills min pappa gått bort, vi har inte samma pappa.

Är utan barn och sambo så har skrivit testamente, kommer ändras lite när pappa gått bort och jag blir ägare till gården.
Ingen osämja i familjen utan mer att jag tycker mitt arv kan göra bättre nytta någon annan stans än hos mina syskon och pappa.
 
Jag har tänkt skriva testamente. Har inga barn och vill inte att mina föräldrar eller ena syskonet ska ärva mig. Har inga tillgångar egentligen, bara lösöre. Tänkte testamentera det till nån välgörenhetsorganisation.
De pengar jag har skulle kanske täcka min begravning.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag och sambon vill skriva testamente för att "reda ut" ett par saker. Men vi har ju absolut inte råd att ta hjälp av någon att skriva...
2
Svar
25
· Visningar
1 153
Senast: starcraft
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 602
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Med anledning av min systers plötsliga död för en och en halv vecka sedan och därefter min familjs sedvanliga drama och bråk, som...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 753
Hemmet Via mitt försäkringsbolag fick vi en gratis genomgång av Anticimex kring hur vi kan förebygga inbrott, vattenläckor, brand osv. Vi har...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
4 169
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp