Vem står för det accepterade rumsrena hatet idag? Du?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Notera att jag inte röstar SD men jag tycker inte att det är ärlig argumentation att lägga benämningar på meningsmotståndare som de varken vill kalla sig eller ger skäl för.

Av samma anledning tycker jag att det är fel att kalla Vänsterpartiet för kommunistiskt.

Benämningar? Det handlar om analys av ett publikt principprogram. Analysen ger tydligt att programmet är rasistiskt i vissa delar. Det är ingen benämning på partiet, det är en analys av deras presenterade politik och ideologi.

Om man vill stödja det eller inte är upp till var och en.

Men jag vill inte kapa tråden med mer partidiskussion och tjafs, det finns redan spaltmeter i olika gamla trådar, ämnet grad av politiskt biaserade medier är väl tillräckligt intressant?
 
Benämningar? Det handlar om analys av ett publikt principprogram. Analysen ger tydligt att programmet är rasistiskt i vissa delar. Det är ingen benämning på partiet, det är en analys av deras presenterade politik och ideologi.

Om man vill stödja det eller inte är upp till var och en.

Men jag vill inte kapa tråden med mer partidiskussion och tjafs, det finns redan spaltmeter i olika gamla trådar, ämnet grad av politiskt biaserade medier är väl tillräckligt intressant?

Skribenten du hänvisar till använder guilt by association. Bara för att det finns rasister som pratar om "mänsklig essens" betyder inte det att uttrycket är rasistiskt. Som jag sa är det en tolkning där man letat efter en viss slutsats och sett till så att man får den slutsats som man började leta efter.

På liknande sätt hade det säkert inte varit svårt att få fram att Vänsterpartiet är kommunistiskt. Fast det betyder fortfarande inte att de är det. Tolkar du fritt kan du få fram i princip vad som helst.
 
"Det handlar inte om att förbjuda åsikter, tankar eller känslor, utan om att skydda medborgarna från illegitim maktutövning som med säkerhet leder mot det auktoritära och totalitära. På lång sikt ger en formell exkludering av icke-demokratiska rörelser en fördjupad och utvecklad demokrati."
https://asikt.dn.se/asikt/debatt/sverigedemokraterna-ar-ett-hot-mot-var-demokrati/

Det är givetvis fritt fram att samarbeta med vem man vill. Men det är mycket Don quijote-varning över hans inlägg. Mycket prat om vad han tror att SD är, inte prat om vad de faktiskt är.

Och med vad de är definierar jag som deras faktiska politik.
 
Trodde du och lbb gick till botten med dina anklagelser i förra valrörelsen.
Finns inget rasistiskt i SDs program, det har ju redan ni utrett. Ska du dra igång igen nu?

Eh. JA. Om någon hävdar att sd står för inkluderande, jämlikhet och feminism får de gärna visa konkreta exempel på detta.
Jag anser att de är rasister. Och inget i deras partiprogram står för det jag anser skapar en bättre värld för så många dom möjligt. De värnar normer, klassklyftor och könsroller om du frågar mig. Och är rent människofientliga. Som vit man med bitter livssyn kan jag förstå att de kan utöva lockelse men knappast för någon annan.
 
Nu är inte Danderyd Östermalm men rätt jämförbart och då kan jag upplysa om att just Danderyds kommun hade lägst antal röster procentuellt på SD i de två senaste valen så din teori är rätt felaktig.

Tillägg: Det är väl rätt klarlagt att det inte är högutbildade höginkomsttagare som i första hand röstar SD och det är väl till största delen just sådana som brukar på på Östermalm tex.

fast syftades det inte på ekonomiska bidrag från håll man inte ville visa upp? Jag uppfattade inte att det handlade om rösterna?
 
Skribenten du hänvisar till använder guilt by association. Bara för att det finns rasister som pratar om "mänsklig essens" betyder inte det att uttrycket är rasistiskt. Som jag sa är det en tolkning där man letat efter en viss slutsats och sett till så att man får den slutsats som man började leta efter.

På liknande sätt hade det säkert inte varit svårt att få fram att Vänsterpartiet är kommunistiskt. Fast det betyder fortfarande inte att de är det. Tolkar du fritt kan du få fram i princip vad som helst.

”Bara för att matematiker pratar om hypotenusa betyder inte att uttrycket är ett matematiskt uttryck inom geometri.”
I så fall får jag nog väldigt noga förklara vad jag menar istället.

SD använder några stycken text att göra klart vad man menar - och voilà - de använder exakt samma motivation och definition som rasisterna som använder det.

Syftet är ganska glasklart , ett sätt att behålla den fjärdedel av väljarna som är rasister, samtidigt som man på ytan kan tala om nolltolerans för att inte skrämma den andra stora gruppen väljare.
 
fast syftades det inte på ekonomiska bidrag från håll man inte ville visa upp? Jag uppfattade inte att det handlade om rösterna?
Precis. Rätt uppfattat. Alltså torde det vara omöjligt att veta exakt hur många som ger bidrag. Sd avslöjar ju inget såklart.
Jag ser ingen poäng med att stödja ekonomiskt om man inte vill ge dem makt (ergo rösta på dem) för det är ju inte så att din röst redovisas öppet heller, eller hur?
 
”Bara för att matematiker pratar om hypotenusa betyder inte att uttrycket är ett matematiskt uttryck inom geometri.”
I så fall får jag nog väldigt noga förklara vad jag menar istället.

SD använder några stycken text att göra klart vad man menar - och voilà - de använder exakt samma motivation och definition som rasisterna som använder det.

Syftet är ganska glasklart , ett sätt att behålla den fjärdedel av väljarna som är rasister, samtidigt som man på ytan kan tala om nolltolerans för att inte skrämma den andra stora gruppen väljare.

Den stora majoriteten har inte ens lästa SDs program. Sedan är det inte rasism bara för att rasister använt samma uttryck.

Du får gärna komma med exempel på politik som du anser är rasistisk.
 
Den stora majoriteten har inte ens lästa SDs program. Sedan är det inte rasism bara för att rasister använt samma uttryck.

Du får gärna komma med exempel på politik som du anser är rasistisk.

Hypotenusa är inte matematisk geometri bara för att matematiker använt uttrycket.

De flesta förslag genomsyras av rasism och stark främlingsfientlighet. Vilket är naturligt då det är partiets kärnvärden vi pratar om.

Men vi kan enas om att vi ser helt olika saker hos partiet som är moderns tid största interna hot mot svenska värderingar, svenskar och Sverige som nation.
 
Förlåt off topic, men när jag var ung för rätt längesedan (...) var ungdomar överlag alltid vänstersympatisörer. Överlag, alltså. Många av mina klasskompisar var vad man kallade r:are (revolutionära), många SKP:are. Idag tycks det ha tippat nästan helt åt höger. Där jag bor (Skåne) är en förfärande majoritet av de unga som får rösta för första gången i höst, SD:are och jag hör eller ser inga som röstar åt vänster. Alls. Enda motvikten är de som tänker Pride och som tack och lov verkar ha ett bredare sätt att resonera.

Jag undrar lite hur det kan ha blivit såhär, men det är som sagt off topic.
 
Jomensåatte...detta med att respektera andras demokratiska val, att i första citatet inte ens respektera ett val att nyttja sin demokratiska rösträtt. Mörkt. Supermörkt.
Det handlade inte om det, det handlar om att trådstarten handlar om att "om du säger vad jag inte ska rösta på istället för vad du röstar på röstar jag tvärtemot bara för att jag kan"

Som sagt. Så håller min sjuåring också på. Men han är sju. Jag hoppas att hans hjärna utvecklas lite mer den dagen han får rösta så han kan ta ställning utan att göra det för att göra tvärtemot vad andra säger att han ska göra. Du gör som du vill, men ditt resonemang är som min sjuårings utifrån trådstarten.
 
Jag ser ingen poäng med att stödja ekonomiskt om man inte vill ge dem makt (ergo rösta på dem) för det är ju inte så att din röst redovisas öppet heller, eller hur?
Ja det kan man tycka. Men jag har en känsla av att man röstar av födsel o ohejdad vana på m och sen ger man lite i smyg pengar till Sd.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp