Vem står för det accepterade rumsrena hatet idag? Du?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ang att ”protestera” genom att rösta blankt eller strunta i att rösta:

Det är helt valfritt hur man gör. Det är däremot väldigt märkligt att tro att ”man syns” när man gör det, och sedan ha en massa åsikter runt vilka som sitter i regeringen och hur landet regeras .

Ett sådant resonemang tycker jag är både naivt och ffa otroligt oproduktivt.
 
Ang att ”protestera” genom att rösta blankt eller strunta i att rösta:

Det är helt valfritt hur man gör. Det är däremot väldigt märkligt att tro att ”man syns” när man gör det, och sedan ha en massa åsikter runt vilka som sitter i regeringen och hur landet regeras .

Ett sådant resonemang tycker jag är både naivt och ffa otroligt oproduktivt.

Jag har inte någonstans sagt att jag "protesterar" genom att rösta blankt eller att jag "struntar i att rösta".

Och jag tycker inte att du har med attt göra vad jag har för motiv att rösta blankt. Du (och nån mer) spekulerar i varför jag TROLIGTVIS kommer att välja att rösta blankt genom att förolämpa mig.
Precis enligt det mönster jag försöker synliggöra med tråden.

Vi har en demokrati som omfattar åsiktsfrihet och min rätt att lägga min röst hur jag vill och du kan tycka vad du vill om det det förändrar inte min rätt att - just det - lägga min demokratiska rättighet att rösta i våra riksdagsval - hur faen jag vill. Jag ska inte ens behöva försvara mig för hur jag röstat.
 
Jag har inte någonstans sagt att jag "protesterar" genom att rösta blankt eller att jag "struntar i att rösta".

Och jag tycker inte att du har med attt göra vad jag har för motiv att rösta blankt. Du (och nån mer) spekulerar i varför jag TROLIGTVIS kommer att välja att rösta blankt genom att förolämpa mig.
Precis enligt det mönster jag försöker synliggöra med tråden.

Vi har en demokrati som omfattar åsiktsfrihet och min rätt att lägga min röst hur jag vill och du kan tycka vad du vill om det det förändrar inte min rätt att - just det - lägga min demokratiska rättighet att rösta i våra riksdagsval - hur faen jag vill. Jag ska inte ens behöva försvara mig för hur jag röstat.

Nää vi vet inte varför. Vi bara upplyser om att effekten av rösten är noll och intet på maktfördelningen. En slags ovilja att ens yttra sig om vilket samhällsstyre man önskar.

Det är ju synd om man tror att det har någon effekt alls att rösta blankt när det inte är så. Alltså inte för din skull utan alla andra som funderar på vad det innebär.
 
Nää vi vet inte varför. Vi bara upplyser om att effekten av rösten är noll och intet på maktfördelningen. En slags ovilja att ens yttra sig om vilket samhällsstyre man önskar.

Det är ju synd om man tror att det har någon effekt alls att rösta blankt när det inte är så. Alltså inte för din skull utan alla andra som funderar på vad det innebär.
Var säger jag att det har effekt att blankrösta? Vad får dig att tro att jag tror det? Vad jag säger är att blankröster räknas och registreras som blanka. Inte att de gör någon effekt på utfallet av det totala röstandet. Det känns nästan sm att du hujeda mig! försöker mansplaina mig som om jag vore mindre vetande1 Varför gör du det?
 
Jag har inte någonstans sagt att jag "protesterar" genom att rösta blankt eller att jag "struntar i att rösta".

Och jag tycker inte att du har med attt göra vad jag har för motiv att rösta blankt. Du (och nån mer) spekulerar i varför jag TROLIGTVIS kommer att välja att rösta blankt genom att förolämpa mig.
Precis enligt det mönster jag försöker synliggöra med tråden.

Vi har en demokrati som omfattar åsiktsfrihet och min rätt att lägga min röst hur jag vill och du kan tycka vad du vill om det det förändrar inte min rätt att - just det - lägga min demokratiska rättighet att rösta i våra riksdagsval - hur faen jag vill. Jag ska inte ens behöva försvara mig för hur jag röstat.


Jag vet inte vad du går igång på som föranleder din högst otrevliga ton från första gången jag alls bidrog med reflektioner i din tråd.

Eftersom vi bägge värnar om demokrati så känner inte jag att det borde vara ett problem att jag delger min åsikt om att strunta i att rösta eller gå till vallokalen som du uttryckt tankar om att göra för att rösta blankt.

På vilket sätt skulle din trådstart handla om det, dvs mina åsikter runt ditt ämne som du nu lyckas få till det, skulle vara ngt slags ”bevis” för dig att folk inkl då tydligen jag IOM det jag skrivit i denna tråd, driver något hatiskt drev politiskt osv? 😳
 
Var säger jag att det har effekt att blankrösta? Vad får dig att tro att jag tror det? Vad jag säger är att blankröster räknas och registreras som blanka. Inte att de gör någon effekt på utfallet av det totala röstandet. Det känns nästan sm att du hujeda mig! försöker mansplaina mig som om jag vore mindre vetande1 Varför gör du det?

Som jag sade så är det inte riktat ffa mot dig. Och jag har svårt för utförandet av meningslösa aktiviteter , särskilt om man de facto har åsikter i sammanhanget.

Det är tragiskt att blankrösta om man har minsta lilla åsikt om samhällsstyret. Tycker jag.
 
@honung som jag tidigare reflekterade över om vi nu ska prata om just din tråd specifikt och hur man kan tolka den, så utifrån det känner jag mer, vilket jag även uttryckt tidigare, att din tråd mer verkar vara någon slags manifestation ang hur du känner runt en del bukevänner du har som vänner på FB, vilkas poster på FB du tar avstånd från ? 😳

Jag har som sagt inte alls problemen I mitt vänflöde på FB att vänner propagerar sina politiska ståndpunkter och driver kampanjer osv bland sina vänner.
Det är däremot vanligt att många på FB är med i olika grupper och forum där man ägnar sig åt att diskutera tex politik, valet eller vad annat .

Jag tyckte det var vanligt i FB’s ”begynnelse” att folk inte riktigt ännu hade ”hittat” så att säga en sund nivå på fejan eller var det lämpade sig/var mest relevant att driva starka åsikter osv, men senaste åren tycker jag det är väldigt sanerat eller vad man ska säga just i ”vänflödena”.

Om man skulle råka ha ”vänner” man tycker använder vänflödet att kampanja kan man ju dessutom vänligt och civilt höra av sig till dem med hur man upplever det, alternativt endera ta bort dem, eller bara dölja flödena.
 
@honung som jag tidigare reflekterade över om vi nu ska prata om just din tråd specifikt och hur man kan tolka den, så utifrån det känner jag mer, vilket jag även uttryckt tidigare, att din tråd mer verkar vara någon slags manifestation ang hur du känner runt en del bukevänner du har som vänner på FB, vilkas poster på FB du tar avstånd från ? 😳

Jag har som sagt inte alls problemen I mitt vänflöde på FB att vänner propagerar sina politiska ståndpunkter och driver kampanjer osv bland sina vänner.
Det är däremot vanligt att många på FB är med i olika grupper och forum där man ägnar sig åt att diskutera tex politik, valet eller vad annat .

Jag tyckte det var vanligt i FB’s ”begynnelse” att folk inte riktigt ännu hade ”hittat” så att säga en sund nivå på fejan eller var det lämpade sig/var mest relevant att driva starka åsikter osv, men senaste åren tycker jag det är väldigt sanerat eller vad man ska säga just i ”vänflödena”.

Om man skulle råka ha ”vänner” man tycker använder vänflödet att kampanja kan man ju dessutom vänligt och civilt höra av sig till dem med hur man upplever det, alternativt endera ta bort dem, eller bara dölja flödena.
Fb var ett exempel av flera. Jag använder inte ens facebook annat än högst sporadiskt, men säger att de fåtal gånger jag går in där är det ett mörkrets mörker jag ser och vet du vad? När jag pratar med folk om detta - inte bara med vänner (de flesta av mina vänner är inte ens på facebook) så säger de samma sak - detta ohemult överväldiga postande om SD är sjukt och - kontraproduktivt. Detta sparkande på andra åsikter än sina egna (som inte ens presenteras), domedagsprofetier med bifogade klipp visar bara vad för slags människor det är som anser sig och sina åsikter vara överlägsna och "de enda rätta". Och det är skrämmande.
 
Detta sparkande på andra åsikter än sina egna (som inte ens presenteras), domedagsprofetier med bifogade klipp visar bara vad för slags människor det är som anser sig och sina åsikter vara överlägsna och "de enda rätta". Och det är skrämmande.
Jag håller inte riktigt med. Vi har förvisso åsiktsfrihet, men det missförstås ofta som rätten att torgföra en åsikt utan att bli emotsagd.
 
Fb var ett exempel av flera. Jag använder inte ens facebook annat än högst sporadiskt, men säger att de fåtal gånger jag går in där är det ett mörkrets mörker jag ser och vet du vad? När jag pratar med folk om detta - inte bara med vänner (de flesta av mina vänner är inte ens på facebook) så säger de samma sak - detta ohemult överväldiga postande om SD är sjukt och - kontraproduktivt. Detta sparkande på andra åsikter än sina egna (som inte ens presenteras), domedagsprofetier med bifogade klipp visar bara vad för slags människor det är som anser sig och sina åsikter vara överlägsna och "de enda rätta". Och det är skrämmande.

Jaha ok . Som sagt så har man olika bilder och uppfattningar och en bild/uppfattning är ju inte den enda sanningen osv.
Jag tycker folk läser din tråd väldigt sakligt utifrån vad du själv valt att uttrycka osv. Det tycker inte du. Osv .

Sen ang SD så nej jag upplever inte det minsta lilla det du upplever ang ohemult drev efter dem på sociala media osv.
Inte heller tror jag för en sekund att när ”anti SD” talar ut och säger emot osv, så driver de folk till att slå bakut och istället helt bara sådär rösta för SD istället. Osv.

Jag har allmänt svårt för mentaliteten/filosofin att någon privatperson på sociala media måste ta ansvar för vilken bild av ngt de målar upp, ifall andra tror det är sant och utifrån det tar ställning /bildar sig en sanning/uppfattning osv. Det är väldigt viktigt att var och varje individ i ett demokratiskt samhälle har egenrollen att tänka självständigt och analysera fritt.
 
Senast ändrad:
Jag håller inte riktigt med. Vi har förvisso åsiktsfrihet, men det missförstås ofta som rätten att torgföra en åsikt utan att bli emotsagd.
Jag håller med dig, eller om det. Men när detta att bara säga emot, att kollektivet anse det vara en allmängiltig åsikt och skyldighet att inte tillåta en avvikande åsikt eller politik som ska tystas ned - då är det inte längre demokrati. Det är något annat som jag tycker inte hör hemma där.
 
@honung sen f.ö, om du aldrig i princip är på Fb eller kommenterar eller postar ngt osv, så utifrån vad du har för inställningar på sidan så kan du ju ha vadsom i ditt flöde .

Att det är idel mörker och åter mörker i ditt flöde tror jag väldigt få upplever . Ingen hade haft FB eller använt det så otroligt mycket om det vore normen eller allmänintrycket !

De flesta vana FB medelemmar använder sin egen vägg till blommor bin, barn och söta katter och härliga stunder . (Det är fö det FB får mest kritik för som medie både i studier och forskning)

Däremot som sagt : I specifika forum och grupper för olika ämnen samt i mediala poster osv, på FB går både debatter och kampanjer folk sinsemellan högintensivt .
Precis som andra diskussionsforum - tex Bukefalos.
 
@honung sen f.ö, om du aldrig i princip är på Fb eller kommenterar eller postar ngt osv, så utifrån vad du har för inställningar på sidan så kan du ju ha vadsom i ditt flöde .

Att det är idel mörker och åter mörker i ditt flöde tror jag väldigt få upplever . Ingen hade haft FB eller använt det så otroligt mycket om det vore normen eller allmänintrycket !

De flesta vana FB medelemmar använder sin egen vägg till blommor bin, barn och söta katter och härliga stunder . (Det är fö det FB får mest kritik för som medie både i studier och forskning)

Däremot som sagt : I specifika forum och grupper för olika ämnen samt i mediala poster osv, på FB går både debatter och kampanjer folk sinsemellan högintensivt .
Precis som andra diskussionsforum - tex Bukefalos.
Suck, varför hakar du upp dig på facebook? Jag pratar om facebook som en plats av många där jag ser detta. Sen måste jag väl få säga att uttrycket "på min vägg" är vansinnigt mycket igår. Det är inte någon egen vägg folk postar på - det är i sina vänners feed de postar i och det lagras på sin profilsida.
 
Suck, varför hakar du upp dig på facebook? Jag pratar om facebook som en plats av många där jag ser detta. Sen måste jag väl få säga att uttrycket "på min vägg" är vansinnigt mycket igår. Det är inte någon egen vägg folk postar på - det är i sina vänners feed de postar i och det lagras på sin profilsida.

Alltså förlåt... men vad vill du med denna tråd du startat ?
Du ville ha en diskussion osv säger du?
Dina svar på det folk här erbjuder som debatt/reflektioner känns inte så ... ja- vad ska man säga ?
Inbjudande? Balanserade? Nyanserade?

Du gör inte ett särskilt nyanserat intryck när du endera går igång på vad vem som det än må vara, erbjuder åsikter, alternativt faller in på att svara folk drygt och nedsättande som nu senast här.
 
Jag vill bara flika in här, att jag har inte haft intentionen att sätta igång samtal (eller krig dårå) om SDs politik - jag har inte ensvarit i närheten av det och hoppades slippa den dikeskörningen.

Skittrist att det inte ens går att vuxet diskutera här på buke.

Men du...är du inte lite väl vrång nu? ;) Du med din erfarenhet av Buke måste väl förstått att en tråd som handlar om just...POLITIK och SD...skulle komma att handla om just det :angel: Och då brukar det ju bli hetsigt då vi uppenbarligen på det här forumet tycker väldigt olika om dem.

Jag är själv mest förvånad över att tråden ännu inte låsts :D (vad jag kan se i alla fall, mod brukar väl lämna spår och uppmana till bättre ton när det hänt). Vi har kommit till sida 7 och tråden har varit igång 1½ dygn, det känns stort! :up::)
 
Jag kan dock inte på något sätt se att de högerextrema värderingarna är normaliserade. Möjligtvis i den mån att människors åsikter på högerkanten bemöts på ett och samma sätt. Det är okej att vara hatisk och måla upp domedagsmolnen Jag vet och ser vad SD har för bakgrund precis som alla andra, men däremot kan jag inte säga att deras politik är alltigenom samma sak som vit nationalism eller nazism - men tendenser finns precis som partier på vänsterkanten har liknande partipolitiska gemensamma tendenser.

Jag tycker definitivt att saker, t ex om invandrare, oftare sägs öppet numera som inte hade sagts lika öppet tidigare, inför folk som inte känner varandra så väl. Det tolkar jag som att dessa personer numera känner sig mer trygga i att det är ok att säga högt på ett annat sätt än tidigare, att de känner att det idag finns fler som håller med dem. Jag menar inte att det därmed är helt normaliserat, jag menar att det finns en gradskillnad i att många människor verkar känna att deras åsikter inte väcker samma avsky längre.
 
Detta vittnar bara om okunnighet om hur det svenska samhället är uppbyggt. Nej, jag kan inte ens med bästa kikarsikte se att vi riskerar att slarva bort demokratin på egen hand - däremot finns det ett politiskt världsläge som faktiskt belyser hur lite vi i detta lilla land har att säga till om vår egen demokrati om nu annan nation (eller samling) bestämmer sig för att vi ska ingå i annan nations (eller nationers) intresse.

Hur menar du att det svenska samhället omöjliggör att vi på egen demokratisk väg skulle kunna avskaffa demokratin?
 
Precis. Rätt uppfattat. Alltså torde det vara omöjligt att veta exakt hur många som ger bidrag. Sd avslöjar ju inget såklart.
Det tog mig 2 sekunder att finna detta, kanske du ska börja använda tangentbordet istället för att fundera själv över saker o ting?
http://www.dagensjuridik.se/2016/11...itiska-partier-blir-offentliga-pa-alla-nivaer
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/har-ar-alla-intakter-som-partierna-redovisat-till-kammarkollegiet
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp