Vem står på din bilförsäkring? (utbruten från Vad gör vi del CXXVII)

Min förra bil var en BMW och där betalade jag över 600 kr per månad i försäkring (helförsäkring). Saftigt men man får skylla sig själv när man köper den typen av bil.

Vi betalar drygt den summan för vår SUV (Mazda cx-9). Det är en saftig summa, men sen å andra sidan så betalar jag bara drygt en hundring mindre på sonens A-traktor som sakta tar sig framåt så ibland undrar jag hur de bedömer priset :cautious:
 
När jag köpte mina två första bilar stod de på mamma. Nu står jag på mina sedan ett antal år. Står även på den som är min partners inofficiellt men som även jag använder då och då.
 
Första bilen jag hade lånade jag av pappa, så han ägde och stod på försäkringen. Lämnade tillbaka den sen när exet köpte en bil till, som han stod på försäkring och ägde (jag hjälpte till att betala så gott jag kunde hade inte så mycket pengar på den tiden - studerande), köpte loss den bilen när vi delade på oss och då stod jag på försäkringen själv, är likadant med nuvarande bil står på försäkringen själv också.
 
Ringde försäkringsbolaget där sonens moppe är försäkrad då den nu ska in i trafiken igen. Fick en mycket chockad person i andra änden av telefonen av att sonen står både på sin moped och a-traktor själv. Är det så vanligt att folk luras för att få ner försäkringen? För det är riktigt dyra försäkringar sett till om jag stått på dem istället.

Har ägt och försäkrat alla mina fordon.

Att andra står för försäkringen för att den är dyr kan bli besvärligt om det händer något.
Det var en anhörig i grannskapet som stod för yngligens bil. Det hände en olycka och allt uppdagades. Jag vet ej om det var polis eller försäkring frågade tom folk i bygden vem som brukade köra den bilen.

Så det kan vara en björntjänst att någon äldre står för bil och försäkring.
 
Ja att det är vanligt med föräldrar som äger, det är lite allmänt känt. Men inte att det nästintill är sällsynt att ungdomar står på sina fordon själva



Ja, vi fick tex billigare försäkring på vår raggarbil när förarens ålder var minst 25 år. Därför var vi väldigt noga med vem som fick låna den eftersom försäkringen inte gällde om föraren var under 25 år. Sonen tex har krav på sin moppe-försäkring att den ska ha två lås varav ett ska vara svårt att bryta upp tex mc-lås i kätting. Så visst gäller det att ha koll på vad man tecknat.
Vad är det för bolag som kräver att föraren är över 25 år?? Dom försäkringarna jag har haft går bara haft dubbel självrisk men inget krav.
 
Ringde försäkringsbolaget där sonens moppe är försäkrad då den nu ska in i trafiken igen. Fick en mycket chockad person i andra änden av telefonen av att sonen står både på sin moped och a-traktor själv. Är det så vanligt att folk luras för att få ner försäkringen? För det är riktigt dyra försäkringar sett till om jag stått på dem istället.
Jag står på försäkringen (och såklart ägarskapet) för bilen som dottern kör mest. För att jag har köpt bilen, äger den och hon har ingen inkomst. Det är ju jag som försäkrar min egendom tänker jag?

Och apropå BMW så kostar min närmare 900 kr/månad att helförsäkra 🙈 sjukt dyrt.
 
Vi betalar drygt den summan för vår SUV (Mazda cx-9). Det är en saftig summa, men sen å andra sidan så betalar jag bara drygt en hundring mindre på sonens A-traktor som sakta tar sig framåt så ibland undrar jag hur de bedömer priset :cautious:
Min första bil var en golf med 105hk, som skulle kosta 900kr per månad att försäkra. Den var inköpt strax över 30tkr.
Nu vet jag inte exakt hur försäkringsbolagen räknar men det är ju i allmänhet en avvägning mellan vilken typ av bil det är, hur gammal försäkringstagaren är, om det är en man eller kvinna, var man bor i landet, om man bor i storstad eller på landet, om bilen förvaras i ett låst garage eller står ute på gatan, hur många mil man kör per år osv. Så en bil som är "billig" för en person kan bli rätt dyr för en annan. Det var inte alls någon flashig BMW jag hade utan det var en liten 1serie från 2013, diesel med medelstark motor och jag bor på landet samt är kvinna i 30-årsåldern utan några trafikincidenter sen tidigare. Min nuvarande bil är en 16 år gammal Honda och kostar hälften så mycket i försäkring.
 
Vad är det för bolag som kräver att föraren är över 25 år?? Dom försäkringarna jag har haft går bara haft dubbel självrisk men inget krav.

Ingen aning, det har varit min mans område. Men vet att en släkting hade likadant på sin raggarbil under samma tid som vi ägde raggarbil. Idag äger vi ingen så kan inte kolla heller.

Iofs vet jag inte ens vilket bolag som våra personbilar är försäkrade i, det behöver jag alltid leta fram i min pärm.
 
Vi har en bil som jag står på ägandet och försäkring av den enkla anledningen att min sambo inte hade körkort när vi köpte den. Det är lika mycket bådas bil och vi delar lika på utgifterna.
 
Mannen äger alla våra bilar och betalar försäkring på dem
Då vi är gifta spelar det ingen roll
En av bilarna kör nästan bara jag och mannens pickup kör inte jag, den tredje kör mannen i första hand och jag när vovve ska med.

Mannen ville ha BMW men då vi bor nära färjor till polen och baltikum är försäkringen skyhög så vi kör Volvo
 
Vad är det för bolag som kräver att föraren är över 25 år?? Dom försäkringarna jag har haft går bara haft dubbel självrisk men inget krav.


I Tyskland är det så. Försäkringen är mycket dyrare om föraren är under 25 år. Min dotter har precis klarat sitt körkort så jag måste ändra försäkring även på min bil så att hon skulle kunna köra bilen.
 
Vad är det för bolag som kräver att föraren är över 25 år?? Dom försäkringarna jag har haft går bara haft dubbel självrisk men inget krav.
Jag blev i den grå forntiden uppringd av en säljare som ville kränga den sortens försäkring. Han pratade vitt och brett om hur billigt det blev om jag bara garanterade att ingen under 25 år nånsin körde min bil. En liten hake bara... jag var ju under 25 då. Och bodde ensam, så ingen annan körde bilen. Jag var rätt underväldigad av hans säljsnack 🤷Iofs hade han helt rätt i sak, det blev ju billigt om jag aldrig körde bilen, men meningsfullt, njae....
 
Mitt ex. Har nyligen betalat klart bilen till honom (minns ej om han tog billån eller om jag bara lånade av honom) men betalat försäkringen för 1 år så byter ägare o försäkringstagare när den går ut. Fattar ej varför det kommer bli så mycket dyrare för mig? Även om vi tar alla samma villkor osv så förstår jag inte hur det kan vara så mycket dyrare bara på min adress (Staffanstorp tror jag ej är känt för kaos på gatan och jag bor i ett stendött villaområde bredvid en åker i utkanten, mitt ex bor på landet). Vi är båda lika gamla och ingen skadehistorik eller dyl. Han har dock väldigt många försäkrade fordon medan detta är mitt första (trots körkort i snart 10 år) så det måste väl också spela in då antar jag?
 
Vad är det för bolag som kräver att föraren är över 25 år?? Dom försäkringarna jag har haft går bara haft dubbel självrisk men inget krav.
Jag har haft sånt krav på alla mina bilar. Fast man klickar ur att någon under 24 år ska köra bilen. Jag har haft och har försäkring hos If, Svedea, Dina, osv. Alla har haft sådant alternativ.
 
Jag har haft sånt krav på alla mina bilar. Fast man klickar ur att någon under 24 år ska köra bilen. Jag har haft och har försäkring hos If, Svedea, Dina, osv. Alla har haft sådant alternativ.
Ja, jag klickar i med. Men jag får Bara en högre självrisk om tex en som är 22 år krockar med bilen. Nu har jag Dina och då är självrisken högre om någon under 24 år krockar med bilen.
 
I Tyskland är det så. Försäkringen är mycket dyrare om föraren är under 25 år. Min dotter har precis klarat sitt körkort så jag måste ändra försäkring även på min bil så att hon skulle kunna köra bilen.
Jo men det är det här med. Men tycker det är konstigt att ett bolag KRÄVER att ingen under en viss ålder får köra bilen. Trodde dom kraven var borta sedan tio år och ersätta av en högre självrisk. Så har mitt bolag.
 
Ja, jag klickar i med. Men jag får Bara en högre självrisk om tex en som är 22 år krockar med bilen. Nu har jag Dina och då är självrisken högre om någon under 24 år krockar med bilen.
Måste kolla på det, för jag är osäker på detaljerna. Kanske är det så att det är så för mig med.
 
Självklart äger jag min bil själv och står på försäkringen. Mannen likaså. Bilarna har olika funktion, min pendlar vi tillsammans med, och hans gör vi längre resor med. Den är köpt för att få plats med alla hundar.

Bränslet delar vi 50/50.

Att ha bluffägare på saker för att få ner försäkring, skatt, kostnader känns ju inte riktigt okej. Att en viss försäkring är dyr har ju alltid en orsak.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 228
Senast: QueenLilith
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 122
Senast: alazzi
·
Övr. Hund Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
32
· Visningar
3 277
Senast: Gnist
·
Äldre Det här är en skriva-av-sig-tråd då jag är tämligen upprörd och ledsen. I ca ett halvår har vi haft en man här på gården som gjort lite...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
11 719
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp