Vem står som uppfödare vid foderhäst

Lovisa.E

Trådstartare
Hejsan!

Jag har googlat runt och runt som en tok men blir verkligen inte klok för står olika precis överallt. Så tänkte jag provar ställa frågan här om inte annat hör jag av mig till SWB.

Jag har precis fått hem ett sto som jag ska ha på foder för att ta några föl på. Men vem blir det egentligen som står som uppfödare av fölet? Är det jag som språngägare eller stoets ägare?
Jag vill ju såklart stå som uppfödare på avkomman. Om det är så att ägaren automatiskt står som uppfödare, vad/hur gör jag då för att få in mig som uppfödare? Är det att kontakta SWB, eller sker detta automatiskt eftersom jag är språngägaren?

Hoppas på svar från någon kunnig, somsagt kommer jag kontakta SWB om jag inte får någon klarhet i detta.

Tack på förhand/ en halverfaren uppfödare( som alltid ägt egna hästar att betäcka)
 
Beror på vad du och stoägaren avtalat om.
(Baserat på vad jag läst i andra trådar här på buke).
Förlåt glömde skriva med det. I fodervärdsavtalet står det att jag ska stå som uppfödare, men detta är ju inget SWB får ta del utav om jag inte meddelar dem de. Måste jag alltså meddela de innan fölning att jag ska stå som uppfödare?
 
När du skickar in pappren för registrering av fölet finns en ruta du kryssar i att det ska stå en annan uppfödare och så får stoägaren skriva under.
Görs inte det så blir storägaren automatiskt uppfödare.
Jag var språngägare men fick ändå fylla i det på registreringspappren.
 
Gör som du gjort dvs skriv i fodervärdsavtalet att du ska stå som uppfödare samt skicka in pappret med rutan i kryssad att du är uppfödare.
Ska alltid finnas ett fodervärdsavtal där det framgår vem som ska stå som.uppfödare.!!@
 
Jag har gjort så iår.
Du fyller i en ruta på registreringspappret till SWB där du och hästens ägare ska ska skriva under. Bifogar fodervärdskontrakt samt ägarens ägarbevis på hästen.
Jätteenkelt och det står tydligt på SWB sida ang passansökan hur du ska gå tillväga.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 067
Senast: lil-sis
·
Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 143
Senast: Habina
·
Hästvård Hej! Har ett stort problem just nu och hoppas att jag kan bli lite klokare med era tankar här på buke.. Har sedan en tid tillbaka letat...
Svar
16
· Visningar
3 086
Avel Hallå! Har en vän som behöver lite hjälp, då jag inte kan ge henne ordentliga svar vänder jag mig till hjälpande medmänniskor =)...
2
Svar
32
· Visningar
4 029
Senast: ZaNdRoRiA
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp