Vems ansvar i och utanför hagen?

GulleTrollet

Trådstartare
Vi har en specificerad ridväg från vårt stall som går ca 50m längs en hage (hagen tillhör ett annat stall), numera i denna hagen går det en väldigt nyfiken häst som gärna kommer springandes och ska hälsa. Men till grejen hör att hästen sträcker sig över tråden, är tydligen ingen ström i och dåligt spänt, och nuddar då min häst på rumpan, min häst är väldigt lugn och fortsätter att skritta på... Men min fråga är, OM ex min häst skulle sparka hästen, eller tvärtom? Eller om dom på något sätt lyckas komma åt varandra..... Vems står ansvarig?
 
Sv: Vems ansvar i och utanför hagen?

Hur bred är vägen?

Är den tillräckligt bred att man kan förflytta sig åt andra håller m sin häst så tycker jag att man får skylla sig själv om man kommit för nära.

Om vägen är smal/det inte går att förflytta sig tycker jag nog att hästen i hagen är problemet, att man bör höja staketet så att den håller sig där inne och inte kan störa sin omgivning.

Har ni tagit upp problemet?
 
Sv: Vems ansvar i och utanför hagen?

Vägen är såpass smal att man inte kan rida i bredd på den. Är bara ca 1m från ridvägen till hagen. Har inte varit problem förut då hästarna i hagen inte brytt sig. Tänkte kontakta stallägaren och åtminstone be dom fixa ström. Men man vill ju ha ryggen fri om det skulle hända något
 
Sv: Vems ansvar i och utanför hagen?

Rida i bredd?

Kan man förflytta sig vid passering eller inte så att kontakt inte kan ske?

Jag vet inte vad lagen skulle säga, men tycker det beror helt på hur situationen ser ut..det kan vara ditt ansvar, grannstallet som har hästen i hagens ansvar eller så är det bådas ansvar vid olycka..som sagt helt beroende på hur det ser ut och om man kan undvika närkontakt eller inte, vem som gör "intrång" på vems mark osv..
 
Senast ändrad:
Sv: Vems ansvar i och utanför hagen?

ja detta jag känner också. Likväl som det är mitt ansvar då att ha koll på min häst och se möjligheten om en annan väg, likväl som jag tycker det är oansvarigt av stallägaren med dåligt stängsel och ingen ström då det även går en 70km/h bilväg i närheten
 
Sv: Vems ansvar i och utanför hagen?

Jag vet fortfarande inte hur bred den är, men det enda jag tror är att om det finns utrymme att flytta sig åt sidan så får man skylla sig själv/du blir ansvarig om du kommer för nära hästen i hagen vid tillbud, troligtvis för att man då kan anse att det hade kunnat förhindras om din häst klev mer åt sidan.

Detta är vad jag tror iaf..men det är ju en svår fråga..för vad anses att hästen är i hagen? Helt eller delvis? Om hästen kan stoppa ut halsen över stängslet borde man nästan kunna anta då också att den inte är helt i hagen..

Vems är ridvägen/stigen, privat, allmän?
 
Senast ändrad:
Sv: Vems ansvar i och utanför hagen?

Hm, om inte ägaren till hagen kan tänka sig att höja staketet just där då, så kan det kanske vara en idé att vända sig till kommunen och höra vad de har för åsikt?

Tänker mig att om stigen blir obrukbar pga denna hästen så är det ju ofördelaktigt för kommunen också då att underhålla stigen. Om nu inte hagens ägare tänker åtgärda så kanske kommunen rent av kan sätta upp en bit stängsel?
 

Liknande trådar

Anläggning Försökt att googla men hittar inte riktigt det jag söker. Vad har en stallägare för ansvar? Att det är ström i hagarna? Att hästarnas...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 180
Senast: Unhappy
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 758
Senast: Stereo
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 331
Senast: Ajda
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 929
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp