Vems ansvar när det gäller tillstånd fr länsstyrelsen?

R

Raderad medlem 142449

Jag har en egentligen ganska generell fundering, låt säga att en person håller 6 hästar (dvs. 5 eller fler) på någon annans fastighet. Han/hon arrenderar marken och stallbyggnaden av någon. Är det då personen som äger hästarna som är ansvarig för att länsstyrelsens krav uppfylls och att ordna med tillstånd, eller är det fastighetsägarens ansvar?
 
För att förtydliga, arrendatorn är alltså personen som arrenderar anläggningen och inte fastighetsägaren?
Ja självklart är arrendatorn en person och fastighetsägaren en. Arrendatorn är den som arrenderar, alltså använder marken/byggnader vad det nu är och är då den som ska ha tillstånd.
 
När man pratar om paragraf 16-tillstånd gäller det enbart om fastighetsägaren inte har någon del i skötseln eller nyttjande av stallet. Annars så är det fastighetsägarens ansvar.
Ja absolut men är ägorna utarrenderade så är de ju utarrenderade. Då har ägaren i normalfallet inget att göra med driften överhuvudtaget. Visst kan det finnas undantag men då är det just undantag. Arrenderar man något har man hela ansvaret.
 
Tack för era svar! I mitt exempel har fastighetsägaren ingen del alls i hästhållningen eller verksamheten.
 
Ja självklart är arrendatorn en person och fastighetsägaren en. Arrendatorn är den som arrenderar, alltså använder marken/byggnader vad det nu är och är då den som ska ha tillstånd.

Förlåt om jag var otydlig i min frågeställning, jag ville försäkra mig om att arrendatorn är den person som inte är fastighetsägaren. Men nu förstår jag
 
Jag kan tänka mig fall där arrendatorn kan gå på fastighetsägaren om fastighetsägaren arrenderar ut stall till hästhållning, utan att egentligen ha en fastighet som fungerar för det. Då får man nog vara försiktig med kontraktets formuleringar.

Men i Länsstyrelsens ögon är det ju hästhållaren som är ansvarig för hur hästarna har det.
 
Jag ställde fråga till länsstyrelsen för ett par år sedan, då vänner till mig behövde flytta sina hästar lite snabbt. Eftersom jag själv ligger precis under tillståndspliktigt antal hästar på gården och ville slippa härja med det för några månader, ställde jag frågan om jag kan hyra ut en hage till mina vänner, så att de helt sköter hästarna själva, utan att behöva tillstånd.
Och enligt personen som svarade skulle det funka att göra så.
 
Ja absolut men är ägorna utarrenderade så är de ju utarrenderade. Då har ägaren i normalfallet inget att göra med driften överhuvudtaget. Visst kan det finnas undantag men då är det just undantag. Arrenderar man något har man hela ansvaret.
Jo, i normalfallet är det säkert så. Men i mitt fall arrenderar jag tex ett stall med fem boxar men har en klausul i kontraktet att fastighetsägaren ska få tillgång till en box vid behov. Det ringde jag och frågade om och i det fallet så var det fastighetsägaren som var ansvarig för eventuellt tillstånd även om de i dagsläget inte har någon häst. Nu är det för få hästar som vistas permanent på fastigheten för att det ska behövas men vid fullt stall så skulle det behövas tillstånd.
 
Det är en släkting till mig som har låtit en person bygga ett litet stall och ha hagmark och lösdrift på hennes mark. Nu har hästägaren i fråga totalt 6 hästar där och jag var mest orolig för att min ovetande släkting ska kunna råka illa ut pga detta. Jag vet både att kraven inte uppfylls och att tillstånd saknas.

Men om det ligger på hästägaren så behöver jag inte lägga någon energi på detta!
 
Jag hyrde ett stall för några år sedan och då behövde både jag och min kompanjon plus stall-ägaren ha tillstånd.
 
Om man bara har har hästarna på annans mark då, utan uppgörelse eller betalning?
 
.

Jag har en egentligen ganska generell fundering, låt säga att en person håller 6 hästar (dvs. 5 eller fler) på någon annans fastighet. Han/hon arrenderar marken och stallbyggnaden av någon. Är det då personen som äger hästarna som är ansvarig för att länsstyrelsens krav uppfylls och att ordna med tillstånd, eller är det fastighetsägarens ansvar?

Djurhållaren och den som är rådig över en byggnad där det bedrivs tillståndspliktig verksamhet behöver ha tillstånd. Det beror alltså på hur arrendatorkontraktet ser ut, detta då myndigheten måste kunna rikta kraven till den som är rådig om det finns någon brist i byggnaden där hästarna förvaras.
 

Liknande trådar

Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter...
40 41 42
Svar
836
· Visningar
26 809
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Hunden väckte mig mellan kl 3-4 härom natten och ville gå ut. Förr i tiden så var det alltid husse som vaknade om hunden behövde gå ut...
Svar
5
· Visningar
1 195
Senast: vallhund
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 737
Senast: Pudlan
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
27 856
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp