Vems ansvar?

S

Salla

Låt säga att detta har hänt. Du ska exvis bygga ut ert stall och anlitar hantverkare till detta. Dom har arbetsdagar från 07.00-16.00 i ditt stall. Efter någon dag märker du att en häst har blivit dålig, antagligen av byggdamm. Vem är då ansvarig för att hästen blivit sjuk? Är det du som ägare, eftersom du alltid ska se till att hästen inte utsätts för div. "faror" = kunnat ta ut hästarna medans hantverkarna arbetade i stallet, eller är det hantverkarnas ansvar som utsatt hästarna för byggdammet?
 
Sv: Vems ansvar?

Häst/stallägarens.

Hantverkarna är kontrakterade för att utföra ett arbete. Beställaren ser till att förutsättningarna är OK och ansvarar solklart för sina egna djur.
 
Sv: Vems ansvar?

Precis vad jag tror oxå. Vet du om det finns ngn text (lag, paragraf?) om detta någonstans?
 
Sv: Vems ansvar?

Rent spontant skulle jag säga hästägaren eller stallägaren.
Byggarbetarna är ju inte kontrakterade för att se efter djurens hälsa, utan bara för att bygga, så sålänge dom gör det och inte på ett direkt sätt (typ slänger en hammare på en häst medvetet) skadar hästarna så är det upp till häst/stallägare att se till att hästarna har det ..lämpligt så att säga.
 
Sv: Vems ansvar?

Man får ju verkligen hoppas att det är så, vore väldigt jobbigt att vara byggare annars liksom... Men så måste det väl ändå vara? Allt annat skulle kännas stört.
 
Sv: Vems ansvar?

Även om ägaren skulle ta ut hästarna medan byggarna arbetar, så kommer det ändå finnas damm flygandes i stallet efter deras arbetstid är slut.

Kanske inte är relevant till det ev problemet men bara en liten tanke.
 
Sv: Vems ansvar?

Men det är ju ändå stallägarens hästägarens problem. Det är ju denne som har beställt byggarbetet.

Det verkar helt orimligt att ens komma på tanken att ifrågasätta detta.

Hästfolk,:angel: säger jag bara.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
3 067
Senast: ameo
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 378
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 165
Anläggning Vårt stall och garagetak har brakat sönder, trots att det mesta blivit skottat. Jag har en god kontakt på länsstyrelsen då de var här...
Svar
0
· Visningar
748
Senast: Suspiria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Bra blötmat
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2023

Omröstningar

Tillbaka
Upp