Vems ansvar?

RebeccaSymfoni

Trådstartare
Hej!
Jag har lite funderingar då jag ska lämna ut häst på foder.

Hemma hos oss så äter hästen HÖ och fodervärden vill att hästen ska äta hösilage och vill då att hästen ska vaccineras mot botulism.
Är det födervärden som ska betala eller är det jag som ägare som ska betala vacinationen bara för att fodervärden vill ha hösilage?
 
Sv: Vems ansvar?

Om det är fodervärden som vill att hästen ska äta hösilage och vill vaccinera den så tycker jag att den ska stå för kostnaden.

//Elsa
 
Sv: Vems ansvar?

Fodervärden vill fodra med silage o ha den vaccinerad o då är det dennes kostnad
 
Sv: Vems ansvar?

Det beror helt på vad ni avtalar det finns inget rätt eller fel, jag skulle aldrig starta uppe en vaccinering mot botulism på en häst jag har på foder på ett år, botulism är ovanligt + att det inte går att skydda sig mot alla former + att det kan bli ganska dryga avgifter tror det blir 3 omgångar vaccin för att få grundskyddet. Det är heller inte helt självklart att man ska vaccinera mot botulism, åsikterna går isär. Jag skulle dock troligen inte starta upp det med den egna hästen heller, nu är hon redan grundvaccinerad så jag valde att fortsätta tills vidare.
 
Sv: Vems ansvar?

Absolut fodervärdens ansvar, det är dennes val. Om ni inte kommit överens om annat såklart. Visserligen är botulism ovanligt, men blir hästen sjuk så är dödligheten mycket stor så som fodervärd skulle jag absolut välja att vaccinera och bekosta vaccinationen för att fullt ut ta mitt ansvar gentemot hästen och hästägaren. Jag skulle inte heller börja fodra med hösilage förrän hästen fått åtminstone två av de tre sprutorna i grundvaccinationen, då har hästen ett påtagligt mycket bättre skydd än tidigare.

Personligen skulle jag stämma av med dig som hästägaren om det ens tycker att det är ok att hästen får hösilage.
 
Sv: Vems ansvar?

OM hästen ska vaccineras gissar jag att det ska göras hos dig, innan den flyttar och börjar äta hösilage?

Det lättaste är då kanske om du ombesörjer vaccinationen och fodervärden betalar, för jag tycker nog att det vettigaste är att fodervärden betalar. Å andra sidan råder det full frihet att avtala annat, och är det en bra fodervärd kanske du ska fundera på att bekosta hela eller delar av vaccinationen just för att hästen ska hamna på ett bra ställe.
 
Sv: Vems ansvar?

Det är mycket vanligt både att hästar får hösilage och att de inte är vaccinerade, det är inte en självklarhet för många, man måste komma överens om hur man ska göra. Inget är självklart här.
 
Sv: Vems ansvar?

Jag skulle antingen ställa som villkor för att hästen öht lämnas ut på foder att den inte får hösilage, eller så skulle jag vaccinera den själv. Jag skulle inte vilja hoppas på/lita på att någon annan skulle göra det.

Kostnaden är trots allt inte så galet stor i en hästbudget, så det skulle jag inte bråka om. Det är ju min häst.

Alternativet för mig skulle vara att hitta en annan fodervärd.
 
Sv: Vems ansvar?

Min foderhäst var visserligen redan grundvaccinerad mot botulism när vi tog henne eftersom hon åt silage redan hos ägaren, men det är vi som betalar hennes vaccination.

Jag vet inte vad som är rätt och fel i ditt fall, men i alla fall här där vi bor så är det verkligen jättesvårt att få tag i bra torrhö, och måste därför fodra med silage. Hade det varit min häst hade jag betalat grundvaccineringen så att jag hade vetat att det hade blivit ordentligt gjort, och sen får fodervärden ta vid när det gäller den årliga sprutan sen. Eftersom läget är som det är med hö här, så hade jag aldrig krävt att fodervärden måste skaffa torrhö åt min häst bara för att "slippa" en vaccination.

Prata med fodervärden. Hon/han kanske vill betala vaccinationen annars, eller så kan ni kanske dela på den?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 419
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 386
Senast: Johannna1
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
948
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 723
Senast: bobbbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp