Vems jobb? Hyresvärden eller hästägaren?

Riverside

Trådstartare
Nu börjar jag tröttna riktigt ordentligt på ridklubben där vi har ena hästen uppstallad. Det är en ridskola på anläggningen och det finns därför personal som sköter anläggningen. Klubben får anläggningsbidrag av kommunen för att sköta anläggningen. I kallhyran ingår att man får nyttja hela anläggningen men ridskolan har företräde. Detta innebär att tiden i ridhusen är ytterst begränsade pga ridskoleverksamhet. Vilket är ok, och vi har valt att stå där ändå för dottern kan rida före lektionerna så det funkar. Vi betalar extra för utsläpp, lunch i hagen och intag på veckorna. Helgerna sköter vi själva. Nu till det som upprör mig en del...

Nu när det varit halt släpper personalen inte ut hästarna om de inte är broddade, har jag full förståelse för. MEN de kräver också att VI ska sanda inne i hagarna och vägen dit. I min värld så är det ett jobb som ingår i att ta hand om anläggningen. Under vintertid är man väl ändå skyldig att se till att röja snö och salta/sanda som fastighetsskötare?? Ska jag behöva åka till stallet på morgonen om det har snöat och skotta fram till "min" hage också?

Vi betalar trots allt rätt mycket i kallhyra och som det är nu undrar jag vad sjutton de anser ingå i det priset? Vi är flera som reagerat och har vid senast hästägarmötet krävt att få en redogörelse från styrelsen. Någon sådan har inte kommit... Självklart ska man när man står på en ideell förenings anläggning hjälpa till med saker men det dagliga som vi betalar för kan man väl ändå kräva att de ska göra? Eller är jag ute och cyklar nu??
 
Sv: Vems jobb? Hyresvärden eller hästägaren?

Kan tycka att om personalen är villiga att skotta snö så får de ta hand om sandningen också. Tycker det rimligen ingår i skötsel av fastighet att sanda där det behövs. Om någon skulle halka och skada sig illa skulle det nog framstå som dåligt underhåll om det framkom att det berodde på att man varit lat med sandandet (då med tanke på att det är en "publik" föreningsanläggning och inte någons privata tomt).
 
Sv: Vems jobb? Hyresvärden eller hästägaren?

Men varför har hästarna inga broddar? Jag har aldrig varit med om någon anläggning som sandar vägen till hagarna, än mindre I hagarna. Brodd på hästarna så går det utmärkt att gå :)
 
Sv: Vems jobb? Hyresvärden eller hästägaren?

De är dessvärre inte så pigga på att skotta heller.... Man får helt enkelt gå och trampa ner snön och det gör ju inte saken lättare. Om man inte väljer att skotta själv då förstås.
 
Sv: Vems jobb? Hyresvärden eller hästägaren?

För mig är det en självklarhet att hyresvärden (ridskolan i detta fallet) står för all skötsel rörande anläggningen. De ska alltså i mina ögon, se till så att det sandas på stallplanen och till hästarnas hagar.. ptja, överallt där folk vistas. Det är deras ansvar om någon ramlar och slår sig, det är jag ganska så säker på.

Fixa ett möte omgående och kräv att få svar från styrelsen. Såhär kan ni ju inte ha det! Betala dyr hyra och sedan kan hyresvärden (ridskolan) inte ens sanda sin anläggning.

Pinsamt! :rofl:
 
Sv: Vems jobb? Hyresvärden eller hästägaren?

Klart att de är broddade! Men de släpper inte ut för att vi inte har sandat gången bort till hagen för de kan halka :eek: Funderar på att köpa ett gäng pensionärsbroddar och skänka till personalen :devil:
 
Sv: Vems jobb? Hyresvärden eller hästägaren?

Jasså, då missförstod jag dig :D Om det är för att personalen inte ska halka så är det anläggningens/arbetsgivarens sak att sanda!
 
Sv: Vems jobb? Hyresvärden eller hästägaren?

Jasså, då missförstod jag dig :D Om det är för att personalen inte ska halka så är det anläggningens/arbetsgivarens sak att sanda!

Du missförstod nog bara till viss del, jag var nog lite otydlig.... De släpper inte ut hästar som är obroddade och det kan jag förstå. Men nu är det senaste att de inte släpper ut om inte vi själva har sandat gången. För mig blir det en principsak för det måste vara så att det är den som är ansvarig för anläggningen som även är ansvarig för detta. Om jag som husägare underlåter att salta på min gång och brevbäraren (tex) halkar och bryter sig blir ju jag skyldig och kan åka på skadestånd.
 
Sv: Vems jobb? Hyresvärden eller hästägaren?

Skitsnack! Ni hästägare ska inte sanda, det är ridskolan som ska göra detta. Detta ska täckas av stallhyran som ni betalar. Och det är ju galet att häststackarna inte ska få komma ut om de inte är broddade. De som inte har skor utan går barfota, ska de behöva stå inne då? Skandal!

Ställ personalen mot väggen och fråga hur de egentligen tänker. Berätta för dom att de har ansvaret om någon av deras elever t ex ramlar och halkar på stallplanen. Det är inte ni stackars hästägare som ska behöva bry er om detta och i kontraktet så står det att de ska släppa in och ut hästarna varje dag.. då får de se till att de gör det. :devil:

Om inte ändring görs, byt stall.. det hade jag gjort!
 
Sv: Vems jobb? Hyresvärden eller hästägaren?

Men personalen är inte rätt forum att ställa mot väggen, det är ansvarig som ska ställas mot väggen.
 
Sv: Vems jobb? Hyresvärden eller hästägaren?

Jag antar att det enligt kontraktet ingår möjlighet till utevistelse i hagar? Även om man sedan får betala för att de faktiskt tar ut hästen.

Tycker det är solklart att såväl snöröjning som ev. ogräsbekämpning, putsning och övrigt underhåll av anläggningen åligger den som bedriver verksamheten.

Jag hade helt klart vägrat och bett om underlag som motiverar denna plötsliga ändring i arbetsfördelning.
 
Sv: Vems jobb? Hyresvärden eller hästägaren?

håller med till viss del.

Som du skriver är det en ideell förening och alla hjälps åt.
Vilka är personalen i detta fallet och exakt vad står det i kontraktet.

Hur många hästar är det? Förstå tiden och jobbet att sanda ex. 10 stooora hagar och området runt om:crazy:
Samtidigt har du kanske tidspress för både ridskolans hästar och dom sysslorna skall göras förutom ta hand om privatstall.

Hur svårt är dte att sanda sin hage?
Vid mkt snö behövs väl ingen sand?
 
Sv: Vems jobb? Hyresvärden eller hästägaren?

Det är kommunen som äger anläggningen. Föreningen har ett skötselavtal som innebär att föreningen har ansvaret för skötsel av anläggningen och får viss ersättning från kummunen för detta. För att inte folk ska behöva göra denna typ av arbete på sin fritid, och för att det ska bli gjort, har klubben anställt personal för att sköta detta. Det dagliga arbetet av anläggningen såsom att hålla anläggningen i besöksbart skick, som att sopa och hålla snyggt att det finns foder och strö, hästarna sköts och så vidare. Ska det göras extra grejjer har vi två arbetsdagar per år där alla som har häst uppstallad måste vara med på. Då kan det vara fixa hagar, måla, laga grejjer etc.

De är en anläggningschef, några stallarbetare, ridlärare och de har dessutom tillgång till praktikanter ständigt och jämt. Ytterst är det ju styrelsen som bär ansvaret att se till att saker och ting sker. Men de har ju delegerat det dagliga till anläggningschefen att ansvara för. Hon ska ju leda och fördela arbetet. Styrelsen eller föreningens medlemmar kan ju inte sköta det dagliga, vi har ju fullt upp med att sköta våra egna arbeten!

På anläggningen finns 45 hästar, varav 20 privathästar. Dock behöver personalen inte släppa ut alla för alla har inte valt att betala för den extra tjänsten. Några har haglag.

I kontraktet står att man har tillgång till grushage i anvisad plats och att man själv ansvara för att staketet är i ordning. Jag kan köpa att jag får sanda i hagen själv om jag anser att det behövs, men med bra brodd anser jag att vår häst klarar sig bra ändå. Det är ju inte inlandsis i hagen... Det är skrovligt och dant och inte särskilt halt därinne. Och det måste ju var upp till mig och den vi delar hagen med om vi tycker att det behövs eller inte. Vägen dit anser jag ligger på personalen. Som någon skrev, om en medlem som inte har häst uppstallad där utan är tex ridskoleelev halkar och bryter sig, är det jag som har ansvaret för det då? Skulle inte tro det :confused:
 
Sv: Vems jobb? Hyresvärden eller hästägaren?

ok, då är jag med lite bättre och håller helt med dig om att området kring anläggningen skall vara så att folk och fä kan röra sig utan risk för att halka å bryta benet.
Och då skall även personal se till att få ut hästen till hagen.
Däremot i hagen tycker jag ni som använder den bestämmer å fixar å får dona:)
 
Sv: Vems jobb? Hyresvärden eller hästägaren?

Jag tycker att du köper människobroddar, hänger dem på boxdörren och hänvisar till dem om det snöat/blivit halt över natten.
 
Sv: Vems jobb? Hyresvärden eller hästägaren?

Normalt så är det fastighetsägaren eller den som "hyr" fasigheten som är skyldig att halkbekämpa och snöröja, det är även till dessa som eventuella skadeståndsanspråk riktas... detta är reglerat i lag.

Dock är det ju en självklarhet att anläggningen i det fallet måste ta ut kostnaderna för snöröjning och sandning från er hyresgäster så det blir ju i såna fall frågan om en hyreshöjning, arbete kostar pengar - en stalldräng som går enligt kollektivavtal kostar ju utan vidare 4 kronor per minut, en traktor med förare kostar 10 kr per minut.

Så visst kan ni kräva skottning och sandning men i slutändan så måste pengarna komma någonstans ifrån, så antingen lägger ni själva ner den tiden som behövs eller så får ni betala för någon annans tid :grin:

Generellt så är stallhyror överlag alldeles för låga, så därför måste man på ridanläggningarna spara in så gott det går och någonstans blir någon lidande pga av kostnadskäl.
 
Sv: Vems jobb? Hyresvärden eller hästägaren?

Arbetskostnaden för att ta av lindor på morgonen hamnar bara det på 20-30 kronor per dag och häst...
 
Sv: Vems jobb? Hyresvärden eller hästägaren?

Dock är det ju en självklarhet att anläggningen i det fallet måste ta ut kostnaderna för snöröjning och sandning från er hyresgäster så det blir ju i såna fall frågan om en hyreshöjning, arbete kostar pengar - en stalldräng som går enligt kollektivavtal kostar ju utan vidare 4 kronor per minut, en traktor med förare kostar 10 kr per minut.

Generellt så är stallhyror överlag alldeles för låga, så därför måste man på ridanläggningarna spara in så gott det går och någonstans blir någon lidande pga av kostnadskäl.

Jag är FULLT medveten om att det kostar och jag betalar GÄRNA! Men jag anser att jag redan betalar för detta! Vi har redan en hög kallhyra när man ser till vad vi får för pengarna. Jag har själv suttit som kassör i föreningen för ett antal år sedan och när vi då genomförde en höjning gjorde jag en ordentlig uppställning av vad som ingick för att visa att en höjning var motiverad. Vi höjde sedan lite per år enligt KPI för att följa konjunkturen för priser ökar ju så är det ju. I höstas höjdes kallhyran BETYDLIGT utan att redogöra för vad som blivit så mycket dyrare. Vi har begärt att få detta redovisat för oss men får det inte. När jag tittar på årsredovisningen som visas på årsmötet är de enda kostnader som ökat ordentligt personalkostnader. Och det är inte så att deras arbetstid läggs på privathästarna annat än för utsläpp, lunch i hage och intag som vi dessutom betalar EXTRA för! Det ingår alltså inte i kallhyran! Det är därför jag blir förbannad! Om jag betalar extra pengar för extra tjänster så ska jag väl ändå kunna kräva att de utförs?

Och ja, jag kan ekonomi, det är mitt jobb :cool:
 

Liknande trådar

Anläggning Finns säkert liknande trådar, men var svårt att hitta med mobilen... Men så här: jag och sambon pratar aktivt om gård och sparar pengar...
Svar
10
· Visningar
1 882
Senast: pews1972
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 385
Senast: moonstruck
·
J
Hästmänniskan Jag var ute på mitt gamla stall i förrgår, och när jag ändå var i farten passade jag på att kolla på deras nuvarande prislistor. När jag...
Svar
9
· Visningar
1 412

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp