Vems jobb? Hyresvärden eller hästägaren?

Sv: Vems jobb? Hyresvärden eller hästägaren?

Då vet du också att de inte behöver redovisa ökningen eller motivera den (även om det i många fall är önskvärt).
 
Sv: Vems jobb? Hyresvärden eller hästägaren?

Arbetskostnaden för att ta av lindor på morgonen hamnar bara det på 20-30 kronor per dag och häst...

Hos oss kan man betala extra för det också om man vill.... Men jag kanske ska betala extra för att man ska sanda på allmänna ytor på anläggningen oxå? (Kan tillägga att vägen till hagarna också används av folk som promenerar med sina hundar tex) Därför vill jag ju ha en redovisning på vad som ingår i kallhyran så som sittande styrelse tycker...

I kontraktet står att det ingår att man får nyttja anläggningen när det inte är verksamhet som ridskolan/klubben (t.ex tävlingar) utför. Jag har tillgång till grushage och jag får lov att gå på toa... jag kan också parkera min transport på anläggningen utan att betala extra. Ja, boxen ingår och plats för två sadlar, en garderob och plats för kraftfoder. I övrigt får jag betala för grovfoder, strö, utsläpp, intag, lunch i hage, täckesbyte, avtagning av lindor tex.
 
Sv: Vems jobb? Hyresvärden eller hästägaren?

Då vet du också att de inte behöver redovisa ökningen eller motivera den (även om det i många fall är önskvärt).

Fast det är nåt som tidigare alltid har gjorts i föreningen just för att folk ska förstå vad det kostar. Så även om man inte måste det är det något som tidigare styrelser alltid har gjort. Klubben har tidigare präglats av öppenhet vilket tyvärr har försämrats. Det är väl också en anledning till att vi alla börjar bli irriterade. Förhoppningsvis kan det bli bättre efter nästa årsmöte då ny styrelse kommer att väljas.
 
Sv: Vems jobb? Hyresvärden eller hästägaren?

Det tycker jag är personalens jobb/den som är ansvarig för anläggningen får väl se till så att det är gjort? Det ska inte betalande hästägare göra.

Min häst är broddad. Hon halkar ändå om vi inte grusar, eftersom det inte blir snö här på samma sätt (jag bor i södra Sverige), utan bara blankis. Visst, vi grusar själva till hennes hage, men det är för att det blir inte gjort annars och jag vill inte att hon ska gå och bryta sig för att stallägaren (privat) inte vill/hinner/kan grusa.

Jag hade aldrig gått med på det på en stor anläggning. Där finns det personal och det är deras jobb.
 
Sv: Vems jobb? Hyresvärden eller hästägaren?

Jag kan hålla med om att utifrån de uppgifter som ges här att det borde ingår att sanda till och från hagen men att både kräva brodd och att själva hagen sandas känns överdrivet men jag undrar på vilken nivå hyran ligger. Vad som man kan räkna som en hög hyra varierar något enormt, vissa tycker det är billigt med 2500 kr i kallhyra andra att det är hutlöst med 1200 kr för fullservice.
 
Sv: Vems jobb? Hyresvärden eller hästägaren?

Vad som man kan räkna som en hög hyra varierar något enormt, vissa tycker det är billigt med 2500 kr i kallhyra andra att det är hutlöst med 1200 kr för fullservice.

Självklart är det så! Det beror ju på var man bor. I detta fallet är hyran marknadsmässig för området (kanske något i överkant om man tänker på hur lite man kan nyttja ridhuset pga ridskoleverksameten) och det säger jag inget om i sig. Jag får ju flytta om det inte passar mig...

MEN detta blir ju en ansvarsfråga också. När det gäller snöröjning och halkbekämpning finns det tydliga regler och det är den som är ansvarig för fastigheten som är ansvarig för att detta sköts. Men när det inte sköts och jag dessutom betalar för att anläggningen ska hållas i ett bra skick blir jag förbannad helt enkelt. Nu har väl detta dessutom blivit droppen som fick bägaren att rinna över lite för det är många saker som inte längre sköts så som det är sagt. Det känns dessutom som om man allt mindre lyssnar på medlemmarna. Man kör sitt eget race. Det är trots allt en föreningsdriven ridskola och vi accepterar en hel massa saker som vi som står där ställer upp på. Men det finns gränser och ska vår häst inte få komma ut för att personalen inte sandar/saltar så anser jag att det är fel! Om jag däremot skiter i att brodda min häst och personalen är rädd att den ska halka omkull på väg till hagen har jag full förståelse för det. Och det ligger på personalens arbetsuppgifter att hålla anläggningen besöksbar, sommar som vinter :mad:
 
Sv: Vems jobb? Hyresvärden eller hästägaren?

Som sagt, ställ ansvariga mot väggen!

Jag jobbar på ett café och har fått höra att vi är ytterst ansvariga för att trappan och vägen upp mot caféet är vårt ansvar att sanda för skulle någon halka och skada sig så är det vi som åker dit på det..

Jag tror det är samma sak för ridskolan. De är ansvariga för att t ex deras elever inte halkar och skadar sig under sin vistelse på ridskolan.

Stackars de hästarna som inte får komma ut.. det är ju till och med olagligt?
 
Sv: Vems jobb? Hyresvärden eller hästägaren?

Självklart är det så! Det beror ju på var man bor. I detta fallet är hyran marknadsmässig för området (kanske något i överkant om man tänker på hur lite man kan nyttja ridhuset pga ridskoleverksameten) och det säger jag inget om i sig. Jag får ju flytta om det inte passar mig...

Marknadsmässig är i allmänhet billigt i hästbranschen, det finns områden där fullservice med all mat går på under att par tusenlappar och det är vad marknaden tål. Däremot får du betala en 8-9.000 på vissa ställen centralt i Stockholm.

Att peka på att hyran är marknadsmässig och den egentligen inte täcker kostnaderna kanske inte lönar sig och känner man att man inte får valuta för pengarna är det god idé att flytta. Hittar man inte det man söker til den peng man är beredd att betala så kanske man får betala mer eller vara nöjd med mindre.
 
Senast ändrad:
Sv: Vems jobb? Hyresvärden eller hästägaren?

MEN detta blir ju en ansvarsfråga också. När det gäller snöröjning och halkbekämpning finns det tydliga regler och det är den som är ansvarig för fastigheten som är ansvarig för att detta sköts. Men när det inte sköts och jag dessutom betalar för att anläggningen ska hållas i ett bra skick blir jag förbannad helt enkelt. Nu har väl detta dessutom blivit droppen som fick bägaren att rinna över lite för det är många saker som inte längre sköts så som det är sagt. Det känns dessutom som om man allt mindre lyssnar på medlemmarna. Man kör sitt eget race. Det är trots allt en föreningsdriven ridskola och vi accepterar en hel massa saker som vi som står där ställer upp på. Men det finns gränser och ska vår häst inte få komma ut för att personalen inte sandar/saltar så anser jag att det är fel! Om jag däremot skiter i att brodda min häst och personalen är rädd att den ska halka omkull på väg till hagen har jag full förståelse för det. Och det ligger på personalens arbetsuppgifter att hålla anläggningen besöksbar, sommar som vinter :mad:

Beroende på hur kontraktet är skrivet och hur vägen ser ut kan det faktiskt vara ditt ansvar, men jag gissar att det förmodligen inte är så utan att ridskolan är ansvarig. För personalen är det en arbetsmiljöfråga, de har rätt att kräva att inte riskera att halka och skada sig, däremot kan det ju mycket väl ingå i deras arbetsuppgifter.
 

Liknande trådar

Anläggning Finns säkert liknande trådar, men var svårt att hitta med mobilen... Men så här: jag och sambon pratar aktivt om gård och sparar pengar...
Svar
10
· Visningar
1 881
Senast: pews1972
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 385
Senast: moonstruck
·
J
Hästmänniskan Jag var ute på mitt gamla stall i förrgår, och när jag ändå var i farten passade jag på att kolla på deras nuvarande prislistor. När jag...
Svar
9
· Visningar
1 412

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp