Vems namn på boxskylten?

Kiwifrukt

Trådstartare
Det här är verkligen dagens I-landsproblem, men ändå. Jag har skickat efter en boxskylt till min "nya" foderhäst (hon kom i januari) och nu vet jag inte vems namn jag ska sätta under hästens? På min andra foderhäst står mitt, eftersom jag haft henne i åtta år och räknar henne som min. På en annan foderhäst som jag hade i ett år stod också mitt namn. Men här står ägaren i samma stall. Hon äger hästen, jag har den på foder och vill väl egentligen markera att det är så (inte mot henne givetvis, utan mot andra), men vad är rätt att göra?
 
Sv: Vems namn på boxskylten?

Jag tycker att det är svårt att säga att "det här är rätt & det här är fel" i ett sånt läge, det bästa är väl helt enkelt att fråga ägaren hur hon känner inför det hela?
 
Sv: Vems namn på boxskylten?

När jag har haft boxskyltar till "mina" hästa så har jag skrivit nere i det vänstra hörnet först Fodervärd: Xxxxx Xxxxx sen på raden under Ägare: Xxxx Xxxx. Tycker att det är bäst att nämna båda, men att fodervärden skall stå först.
 
Sv: Vems namn på boxskylten?

Annars behöver man ju inte skriva nåt annat namn än hästens. Om man inte vill förstås.
 
Sv: Vems namn på boxskylten?

Till alla: Det är en sån där klassisk skylt med hästens namn, födelseår, pappa, mamma och en sen en rad under för ägaren. Nu är ägaren bortrest, men jag lämnar den raden fri tills hon kommer hem. :)
 
Sv: Vems namn på boxskylten?

Jag har alltid haft ägarens namn på foderhästarnas skyltar. Tycker det är självklart. Hade själv som ägare tagit väldigt illa upp om fodervärden skriver sig som ägare på hästen "offentligt".
 
Sv: Vems namn på boxskylten?

Det är lite så jag också tänkte, även om det inte står att det är just ägarens namn som ska stå där. Men det var inte jag utan pappa som skrev dit mitt namn på mina två ponnyer (den ena min på riktigt, den andra livstidsfoder), så sen har det bara fortsatt så. Den ägaren har ju inte brytt sig om hästen på över åtta år.

Men, jag skriver ingenting på den raden och sen får ägaren själv säga hur hon tycker.
 
Sv: Vems namn på boxskylten?

Jag hade också tagit enormt illa upp om en fodervärd hade skrivit sig som offentlig ägare på min hästs boxskylt. Det är faktiskt inte fodervärdens häst, utan ägarens. Däremot bör det givetvis finnas en skylt/lapp där det står vem som är fodervärd i direkt anslutning till boxskylten, så att man vet vem som ska kontaktas i frågor kring hästen.
 
Sv: Vems namn på boxskylten?

Jag beställde en skylt åt min ponny, med fodervärdens namn på.

Häst
f.
stam
fodervärd: namn


Just för att det kanske gav henne lite uppskattning, och för att visa att hon var den som hade ansvar för ponnyn, hennes föräldrar berättade flera gånger hur glad hon var över att det var hennes namn på skylten.

Som ägare hade jag inte tagit illa upp, sätt ditt namn på skylten!
 
Sv: Vems namn på boxskylten?

Jag har alltid haft ägarens namn på foderhästarnas skyltar. Tycker det är självklart. Hade själv som ägare tagit väldigt illa upp om fodervärden skriver sig som ägare på hästen "offentligt".

Samma här, alla mina ponnyer jag haft som min egna hemma i stallet har haft ägare och om jag vetat om det även uppfödares namn. Jag har inte ens tänk tanken på att skriva mitt namn på namnskylten.

Jag hade också tagit enormt illa upp om en fodervärd hade skrivit sig som offentlig ägare på min hästs boxskylt. Det är faktiskt inte fodervärdens häst, utan ägarens. Däremot bör det givetvis finnas en skylt/lapp där det står vem som är fodervärd i direkt anslutning till boxskylten, så att man vet vem som ska kontaktas i frågor kring hästen.

Ja, antingen en informativ skylt om hästen och vem som har hand om den, eller två separata skyltar om det ena är en utpräglad namnskylt tycker jag.

Jag beställde en skylt åt min ponny, med fodervärdens namn på.

Häst
f.
stam
fodervärd: namn


Just för att det kanske gav henne lite uppskattning, och för att visa att hon var den som hade ansvar för ponnyn, hennes föräldrar berättade flera gånger hur glad hon var över att det var hennes namn på skylten.

Som ägare hade jag inte tagit illa upp, sätt ditt namn på skylten!

Det var ju jättegulligt :bow: Och står det "Fodervärd: xxx" så hade jag som hästägare inte brytt mig det minsta. Däremot om man kan tolka ägaruppgifterna fel.
 
Sv: Vems namn på boxskylten?

Det är ju bara jag och ägaren som är i stallet formellt sett (sen har hon en medryttare på sin andra häst och det är väl egentligen där jag vill markera att "min" faktiskt är min foderhäst och att det är jag som sköter/rider henne, eftersom medryttaren gärna tar sig friheter även med "min".) Så jag har helt enkelt valt att strunta i den understa raden nu, så det står "hästens namn", "född", och "föräldrarna".
 
Sv: Vems namn på boxskylten?

*kl*

Jag tycker du gör rätt i att inte skriva något på sista raden.

Nu har jag inte beställt några dyra skyltar när jag haft foderhäst, och sällan haft dem i kollektivstall, vi har alltså inte ens namnskylt alltid. Jag har haft foderkortet pch där står det: "Ägare: Xxxx, Ansvarig: mitt namn, telenr.
Jag skulle tycka att det kändes dumt om det skulle kunna tolkas som att jag ägde hästen, och som hästägare skulle jag troligtvis känna mig "kränkt" om en fv skulle "låtsasäga" min häst..
 
Sv: Vems namn på boxskylten?

När jag hade foderhäst skrev jag
Fodervärd: mitt namn istället för Ägare: namn
 
Sv: Vems namn på boxskylten?

Jag som ägare skulle också ta illa upp om jag hälsade på min häst (nu är ju inte så fallet i ditt fall) och det stod fodervärdens namn så att "andra" tolkar det som att det är fodervärden som äger hästen. Då ska det framgå med hyfsad tydlighet att det är fodervärdens namn som står på boxskylten.
Annars ska de stå ägarens namn med en förtydligande lapp/skylt om att det är en fodervärd som är ansvarig för hästen...
Men även där så tycker jag att om man nu har en foderhäst (i annat stall än ägarens) så skall även ägarens telnr finnas nånstanns tillgängligt i det fall fodervärden inte kan nås om det händer något så ägaren blir informerad.
Spec som det oftast är ägaren som står för försäkring mm.

I det fall det handlar om livstidsfoder (vilket ju blir mer vanligt) då är det dock helt ok för mej att som fodervärd skriva sitt namn som "ägare" då det ju finns ett avtal på att man "tagit" över ansvarsfrågan för (förhoppningsvis och ju är tanken) resten av livet. Men en "vanlig" fodervärd är ju i de flesta fall jag varit med om på kortare tid än livstid.

I ditt fall med den andra "medryttaren" så är det upp till ägaren att vara tydlig och säga till denne att den inte ska göra något med din foderhäst.
 
Sv: Vems namn på boxskylten?

Ägare: *Ägares namn*
Fodervärd: *Ditt namn*
 
Sv: Vems namn på boxskylten?

Med min andra foderhäst (som jag lämnade tillbaka i vintras), så skrev jag mitt namn på skylten, men hade en lapp uppsatt bredvid bland annat med hästens foderstat, och där stod också kontaktuppgifterna till mig och sen telefonnumret till xxxx (hästens ägare), så det framgick ju att hästen egentligen ägdes av någon annan. Det tycker jag är en bra deal, men det känns ju löjligt när ägaren står i samma stall, vem skulle hon ringa? Sig själv?

På den andra är det ju som sagt livstidsfoder, och det är jag som betalar hennes försäkring, så där har jag inga betänksamheter om att jag står på ägarens plats.
 
Sv: Vems namn på boxskylten?

Jag har aldrig skrivit ägare före mitt namn på mina hästars namnskyltar utan bara Görel X X längst ner i högra hörnet.
 
Sv: Vems namn på boxskylten?

Tillägger att anledningen till att jag satt mitt namn på skyltarna är att jag står inackorderad och man ska veta vem som är ansvarig för hästen.
 
Sv: Vems namn på boxskylten?

varfor ha namn pa skylten over huvud taget? hastens namn och kanske stam racker val, for det finns faktiskt de som ar ute och saboterar om de vet vilkenhast som hor till vem..
Plus om det ar en fancy tryckt skylt, ja om hasten saljs kan skylten ga med palle till nya agare.. och ingenting sags om det..

Jag har inte ens skyltar pa mina boxdorrar da jag inte vill att folk skall veta vilken hast ar vilken om de bara kommer hit, och jag inte ar hemma.. Forstas i foderkammare finns alla uppgifter (foderstat, emergency). Men dar gar inte folk..
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 555
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Nu ska tilläggas att jag inte är någon av ägarna men jag är berörd ändå eftersom en av personerna är en god vän till mig. En häst ägdes...
2
Svar
38
· Visningar
5 274
Senast: Smedholt
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 475
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 971
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp