Bukefalos 28 år!

BornAgain

Trådstartare
Var det @Tassetass som talade sig varmt om staden?

Är det möjligt att besöka staden i augusti eller förgås man då av värmen?
Var bör man bo om man stannar tre-fyra dagar?
Kan man åka dit med bil? Bör man parkera vid flygplatsen isf?

*BA drömmer sig bort under en långsam dag på jobbet (och hen ska inte gå in på Hund och se gulliga valpar på bild)*
 
Var det @Tassetass som talade sig varmt om staden?

Är det möjligt att besöka staden i augusti eller förgås man då av värmen?
Var bör man bo om man stannar tre-fyra dagar?
Kan man åka dit med bil? Bör man parkera vid flygplatsen isf?

*BA drömmer sig bort under en långsam dag på jobbet (och hen ska inte gå in på Hund och se gulliga valpar på bild)*

Det ska gå att köra bil in till Venedig, men det är dyrt med parkering och förmodligen inte jättesmidigt. Jag skulle välja att parkera i Mestre och sedan ta buss eller tåg in till Venedig. Det finns parkeringshus vid tågstationen.

Venedig är väldigt vackert och speciellt, men också extremt turistigt och dyrt. Skulle jag återvända så skulle jag göra det utanför turistssäsongen och helst när det inte är 30 grader varmt (jag var där i början av juli).
 
Jag skulle nog inte klara av Venedig i 3-4 dagar i värmen under turistsäsong. Ett tips är att hitta ett agriturismo i närheten av Padova (eller hotell i Padova) och sedan ta tåg till Venedig och kanske även till fantastiskt trevliga Verona.

Tillägg: Staden heter kanske förresten Padua på svenska.
 
Jag älskar Venedig! :love:

Man kan förgås av värmen i augusti, men det är inte säkert. När vi var där i mitten av juni var det uppåt 30 grader redan då, normalt sett är det lite svalare vid den tiden. Blir det jättevarmt tar man en båt till Lido och lägger sig på stranden när det är som varmast och så gör man stan när det är lite svalare.

Ska man vara i stan i några dagar skulle jag definitivt hålla mig borta från turistkvarterens hotell och hotellen nära bron till fastlandet, skulle bli galen på allt folk. Vi bodde på Hotel Santa Elena som ligger på Venedigs största ö, så långt från fastlandet man kan komma (stan är dock inte mer än en halvmil lång, så det blir inga avstånd hur man än vrider och vänder på det). De enda turisterna man ser på Santa Elena är de som bor på nämnda hotell, typ. :D I övrigt är det bara folk som bor och jobbar där, överlag väldigt avslappnad och härlig stämning. Några hundra meter från hotellet finns en gata med affärer och restauranger, parker och allt möjligt.

Att gå från hotellet till till turistkvarteren (San Marco, Ponte dei Sospiri, Ponte di Rialto etc) tar en halvtimme, max. Jag rekommenderar dock alla att skippa turistställena, där (som tidigare talare påpekat) allt är dyrt och väldigt turistigt. Det är enormt mycket turister i Venedig, men de rör sig på en pytteliten yta. Minns så väl när vi stod på sista bron innan turistkvarteren började; på ena sidan bron var det inte en människa och på andra sidan var det helt pintjockt med folk. Det var faktiskt rätt knäppt. Vi var kanske en timme bland alla sevärdheter, som man knappt kunde se pga allt folk och all reklam och allt var det var.

Vi rörde oss mest i områdena Cannaregio och Castello (och vill du inte bo på Santa Elena skulle jag kolla på hotell i dessa områden) och där hade vi gott om svängrum, kan jag säga. :D Kunde gå i timmar utan att se mer än en handfull människor. Många av restaurangerna hade inte ens engelska menyer, så pass ovanligt var det med turister bara fem minuter från San Marco. Vi åkte också båt till en del öar i närheten. Burano, där alla hus är målade i skarpa färger och ön ser ut som en enda stor smällkaramell, rekommenderar jag skarpt.

Vad gäller dina transportfrågor har jag dock inte mycket att komma med. Vi flög till Marco Polo och åkte båt därifrån och klev av en kvarts promenad från hotellet.

Klassisk Venedigbild:

10440625_421832534625099_317318147664791972_n.jpg


Utsikten från hotellrummet:

10390492_421745561300463_6852326222388561891_n.jpg


Strandpromenaden:

10479592_422038167937869_2440233817288759972_n.jpg


Parken i närheten av hotellet:

10495572_423502341124785_2949407900234496867_o.jpg


Burano:

10498643_427632400711779_1628093563722806076_o.jpg
 
Kommer man med bil rekommenderar jag att man parkerar i Fusina söder om Mestre och tar båten till Venedig. Båt är helt rätt sätt att åka till Venedig!
 
Jag skulle undvika början på augusti, inte nödvändigtvis för värmens skull om man inte är särskilt känslig utan för att det typ är som mest turister då och det är mycket turister!

Jag skulle heller inte köra bilen in, även om det går utan parkera utanför tex i Mestre (finns ett par andra ställen också) och ta tåget eller en båt över.

Venedig är jättefint, men under säsong åtminstone - väldigt turistigt. Jag var där för kort tid, men hade jag ett par dagar skulle jag absolut passa på att åka ut på och titta på de mindre öarna.
 
Man kan förgås av värmen i augusti, men det är inte säkert. När vi var där i mitten av juni var det uppåt 30 grader redan då, normalt sett är det lite svalare vid den tiden
Men har du varit där i augusti? Värmen skiljer sig mycket åt mellan juni och augusti här i Syd tycker jag. Dessutom är det väl långt mycket mer turister i augusti än i juni?
 
Men har du varit där i augusti? Värmen skiljer sig mycket åt mellan juni och augusti här i Syd tycker jag. Dessutom är det väl långt mycket mer turister i augusti än i juni?

Jag vet att det är skillnad, men jag känner folk som varit där i augusti och det har varit helt okej.

Som jag förstått det är det olika turister olika tider och att det är ganska jämntjockt mellan juni och augusti. När vi var där var det enormt många asiater, tex. Hänger väl lite ihop med när folk har semester i olika delar av världen.

Men jag berättar ju bara vad jag upplevt, fakta överlämnar jag till nån annan. :p
 
@Tassetass Jag förstår att du skriver om dina egna upplevelser :). Jag undrade bara om du faktiskt varit där i augusti eller endast i juni. Det var allt.
 
Tack. Jag fick en plötslig Buke - paus. Det blir Venedig men kanske senare i höst. Varmt och mitt i värsta turistorten kanske jag inte klarar. Jag tycker att jag fått många bra och konkreta tips.

Men nu längtar jag till månadsskiftet september-oktober
 
Var det @Tassetass som talade sig varmt om staden?

Är det möjligt att besöka staden i augusti eller förgås man då av värmen?
Var bör man bo om man stannar tre-fyra dagar?
Kan man åka dit med bil? Bör man parkera vid flygplatsen isf?

*BA drömmer sig bort under en långsam dag på jobbet (och hen ska inte gå in på Hund och se gulliga valpar på bild)*

Nu frågade du iofs om augusti, men jag var där i april. Det kan jag rekommendera faktiskt, inte alls farligt mycket turister och ca 20 grader behaglig värme. Vi bodde på ett litet hotell i utkanten av centrum. Håller med de andra om att söka sig något utanför centrum för att äta tex. Behöver inte alls gå långt för att hitta mindre turistig mat och restauranger. Vi struntade också i allt jätteturistigt, alltså vi såg allt utifrån men gick inga guidade turer och åkte inte heller gondol.

Kan rekommendera båt från flygplatsen, rätt häftigt att komma in mot Venedig i båt.
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 638
Senast: Imna
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
5 692
Övr. Hund Hur perfekt måste ens liv vara för att det ska vara okej att skaffa hund? Jag menar - hur anpassat till hunden måste livet vara för att...
2
Svar
23
· Visningar
3 732
Senast: Migo
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 216
Senast: Wonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp