Ventilation för 42 kvm?

Krans

Trådstartare
Äntligen dags att börja fundera på att inreda vårt mini-stall på 6x7 m.🙂 Det är alltså en befintlig byggnad.Utrymmet där 2 st hästar ska stå är ca 42 kvm( boxar samt stallgång.Sadelkammare är separat.)Dock är det endast möjligt med bara en port ( dubbeldörrar, ca 250 cm breda).Takhöjd 265 cm. Vi gjorde även misstaget för många år sedan att sätta in icke-öppningsbara fönster(3 st), så lite dåliga möjligheter med naturlig ventilation typ korsdrag😐.Det finns ett loft ovanför och därifrån upp till taket finns det förberett för ventilationsrör. (Såklart är "stallet" i en egen brandcell.) Hur ska jag tänka med ventilationen? Finns det någon formel för att räkna ut hur man får bra luft ? Hur är färdiga ventilationspaket, någon som har?
 
Här kan du läsa och räkna fram hur stora öppningar du behöver (från sida 22). Dagens krav är något högre än de som står i broschyren, så räkna på lite större hästar än de du ska ha i stallet så blir det bra :)
 
Varje häst ska få kontinuerlig tillförsel av frisk luft tror jag det står, så normalt är enklast med ett tilluftsdon i varje box :)
 
Du ska ha en fläkt som är såpass stark att den klarar av att göra ett undertryck i byggnaden, hur du ska räkna ut hur många liter luft som ska blåsas ut per timme/häst finns det formler för hos länsstyrelsen. (Ha dörren halvöppen och starta fläkten och åker dörren igen så suger det ;) ) Det ska även kunna garanteras att det går att göra så att det blir bra luftkvalitet om fläkten skulle stanna, så luckorna med inluft / dörrarna måste vara tillräckligt stora för att "blåsa ut det gamla", kallas för nödventilation.
 
Du ska ha en fläkt som är såpass stark att den klarar av att göra ett undertryck i byggnaden, hur du ska räkna ut hur många liter luft som ska blåsas ut per timme/häst finns det formler för hos länsstyrelsen. (Ha dörren halvöppen och starta fläkten och åker dörren igen så suger det ;) ) Det ska även kunna garanteras att det går att göra så att det blir bra luftkvalitet om fläkten skulle stanna, så luckorna med inluft / dörrarna måste vara tillräckligt stora för att "blåsa ut det gamla", kallas för nödventilation.
Bättre med naturlig ventilation i ett så litet stall.
 
Om byggnaden har rätt förutsättningar :) mekanisk kan ju vara lättare att ordna i befintligt byggnad där man tex inte kan få frånluft i nock.
Sant. Dock är det nästan aldrig något problem att sätta in en trumma i en befintlig byggnad. Annat än stallägarens rädsla för att göra hål i taket då.
 
Sant. Dock är det nästan aldrig något problem att sätta in en trumma i en befintlig byggnad. Annat än stallägarens rädsla för att göra hål i taket då.

Jag hade hellre gjort hål i väggen än innertaket och yttertaket i plåt 😅 sen bor ju iofs mina hästar på lösdrift så bara skötselstall ändå.
 
Det är inte så bara liksom, gör man fel så får man ju byta hela taket och innertaket etc etc. Och man kan ramla av taket och bryta nacken...
Är man orolig för det är det kanske lämpligt att överlåta det jobbet till någon som kan=snickare t ex. Men, som sagt, visst kan man ha mekanisk fläkt, jag skulle dock inte välja det till ett så litet stall.
 

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 370
Senast: moonstruck
·
S
Anläggning Jag kommer att köpa en häst inom det närmaste halvåret som det ser ut nu. Antagligen inslandshäst. Hästen kommer jag att ha hemma (har...
Svar
11
· Visningar
2 124
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp