Ventiler i box?

Ulrika C

Trådstartare
Jag håller på att bygga om mitt lilla stall. Har rivit ut all inredning och lyft bjälkarna till 3 m (öppet upp i nock). Kommer att bygga all inredning själv av virke jag redan har. Det fanns tidigare ett höloft och var 2,25 í takhöjd. (blev godkänt vid inspektion i höstas för min dåvarande häst + ponny) men det var dålig luft på vintrarna de gånger jag stängde övre halvan av stalldörren (alltid öppen utom vid -5 eller kallare). Nu blir det 4 m i nock och över 2,5 meters höjd blir det även självdrag på gavlarna pga väggen inte är isolerad eller helt tät där uppe.

Jag har även satt ett stort ventilgaller högst upp i nock för att den uppvärmda luften ska kunna ta sig ut den vägen.

Så nu är planen att sätta ventiler för inluft i alla tre boxarna. Hur ser det ut i era stall? Vilken höjd har ni ventilerna på? Jag kommer att ha två A-ponnier + ett halvblod i stallet i vinter. (nästa år byggs ev även intillliggande garage om för att få en riktigt stor box + uppställningsplats, används även i dag när hovslagaren kommer)

Kommer att ha springor i boxfronterna hos småttingarna + stora boxdörren för att få lite bättre cirkulation. Men för att få bra luft nära golvet borde väl luftintagen sitta ganska lågt. Vad använder man då för typ av ventiler? Det får ju inte bli drag och hästarna ska inte kunna fastna eller skada sig på dem...

Hur ser det ut i era stall?

Jag har boken "Att bygga häststall" hemma, men i den är alla intag högt satta! Är tveksam till om jag får bra cirkulation i boxarna i mitt lilla stall på 25kvm då.

Tacksam för tips!
 
Sv: Ventiler i box?

Finns det ingen yta förutom boxarna?

du bör ju ha inluft lågt o utluft högt.
Ha en spalt mellan golv o boxkant sen ( inte mer än att en hov inte kan fastna)sen gärna mellanrum mellan planken. Gör hål i skivorna om du har såna. gärna snygga mönster:laugh:

Jag har ett öppet fd kattluckehål i stalldörren som funkar bra.

Sen bör man mocka noga:D

Det blir nog bättre när du får större yta på hela stallet.
 
Sv: Ventiler i box?

Jo kattlucka finns intill stalldörren i väggen. + en ventil intill den. men inga inne i boxarna. Har tyvärr inte stallgång utmed någon vägg utan boxar + sadelkammare på sidorna och genomgång till garaget på andra sidan. Där har jag foder och uppstallningsplats. Kan sätta en ventil i den dörren också för det kommer in rätt mycket frisk luft genom garaget genom 3 ventiler + under garageporten....

Kanske ska ha lite mellanrum (1-2cm) mellan några låga plank mellan stora och lilla boxen på ena sidan. det blir liggande kraftiga plank där. 4.5cm x 19cm.

Börjar sätta upp mellanväggar idag så jag får se hur jag löser det...
 

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
1 018
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Vi har äntligen bestämt oss för att det är dags att inreda vårt stall som byggdes för tre år sedan och är nu i full gång att titta runt...
Svar
17
· Visningar
4 285
Senast: Pudlan
·
Anläggning Ska uppföra en byggnad 6x8 m där det ska vara 2 "engelska" boxar på ena kortsidan (inuti byggnaden alltså). Boxarna kommer att vara helt...
Svar
12
· Visningar
3 491
Senast: HannaZ
·
Anläggning Ja det är ju fasen vad velig man kan vara. Håller på att bygga ett litet stall på 50 m2. Ingång genom stor skjutport belägen åt vänster...
Svar
17
· Visningar
2 548
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp