Bukefalos 28 år!

Veredus Young Jump

Sofie_B

Trådstartare
Nu lovar jag att det här är sista tråden om unghästsskydd från mig (på ett tag i alla fall), men jag behöver hjälp med en storleksfråga.

På mina Carbon Gel har hästen på innersta knäppningen på storlek medium, dom sitter då bra. Jag tänkte därför att han skulle ha medium även i Young Jump, men så när jag skulle köpa dom hade dom bara small.

När jag testar small på honom så blir det en glipa på 1-1,5 cm (ca, mätte inte utan med ögonmått) mellan neoprenet. Kardborreremmen ligger dock inte an eftersom den ligger över neoprenet på resen av benet utan det blir bara en glipa där ingenting ligger an mot benet.

Jag bad då en annan ridsportbutik att mäta skillnaden mellan small och medium och det skiljer 2 cm i bredden på neoprenet.

Min fråga är då, tror ni att han ska ha small eller medium? Jag tänker att det är bättre att det är en glipa med ingenting på utsidan än att man måste lägga neoprenet omlott? Det måste ju ge ett sämre tryck?

Ingenting = ingenting som kan skava eller trycka och där slår han sig ju ändå inte.

Hur sitter era?
 
Sv: Veredus Young Jump

Jag har för mig att mina sitter lite omlott, har medium. En fundering, är det någon skillnad i storlek på "skålen" som är på insidan av kotan? Jag har hellre omlott på utsidan än att den är för liten.
 
Sv: Veredus Young Jump

Nej, skålen är lika, det är bara omkretsen eller hur jag ska förklara det som blir större.
 
Sv: Veredus Young Jump

Ok. Jag brukar i det läget välja omlott men det är för att om jag går till mig själv så har jag hellre det än att det är en glipa. Bakskydden brukar jag ha ganska löst spända så det borde inte bli så mycket tryck.
 

Liknande trådar

Utrustning Nu med nya TR så måste ponnyskruttarnas bakbensskydd bytas ut och eftersom vi alltid haft Veredus så tänker vi oss Young Jump bak. Men...
Svar
5
· Visningar
701
Senast: carriemma
·
Utrustning Hej! Nu när tr ändrar sig så mina vanliga veredus bakskydd inte får användas på ponnyn längre tänkte jag byta ut dom mot ett par young...
Svar
5
· Visningar
1 120
Senast: carriemma
·
Kropp & Själ Oktober 2011 så vart jag rejält sparkad av min häst,ren olyckhändelse,men han sopa mig i backen totalt av en smäll. Jag fick världens...
Svar
11
· Visningar
5 441
Senast: kryddelydd
·
T
Utrustning Kanske redan finns någon tråd om dessa, men jag har inte hittat någon! Jag har funderat lite på Veredus Young jump bakbenskydden...
Svar
3
· Visningar
1 363
Senast: Tornado
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp