Verka hästen själv

Liiindah

Trådstartare
Hej! Har en stallkompis som har en stor travare som hon väljer att ha barfota, han är ömfotad o får använda boots när hon rider, men hon verkar hästen helt själv? Har betalat någon tjej i usa 300 kr för att hon via messenger hjälper hur hon ska göra?? Låter galet i mitt huvud? Jag själv är inte så duktig på hovar så kan inte uttala mig att det är fel men hur kan man bara verka en häst via bilder hon skickar till den här tjejen i usa som sedan bara skickar tillbaka och har ritat på bilden vart hon ska värka?? Efter 1 år nu har hon fått ett "certificat" för att hon verkade sin häst "perfekt" nu och hon nu tydlugen är så duktig att hon kan värka andras hästar? :o vad har ni för tankar kring detta???
 
Stor okunskap alternativt snålhet.

Dels måste hästen få sina behov tillgodosedda, alla hästar klarar inte av att gå barfota utan måste ha skor jämt. Man måste se till hästens individuella behov och inte till sin egen ideologi eller plånbok.
Dels måste man inse att hovvård är viktigt och inget man lär sig i en handvändning och absolut inte på sättet som hon verkar ha gjort.
 
Hej! Har en stallkompis som har en stor travare som hon väljer att ha barfota, han är ömfotad o får använda boots när hon rider, men hon verkar hästen helt själv? Har betalat någon tjej i usa 300 kr för att hon via messenger hjälper hur hon ska göra?? Låter galet i mitt huvud? Jag själv är inte så duktig på hovar så kan inte uttala mig att det är fel men hur kan man bara verka en häst via bilder hon skickar till den här tjejen i usa som sedan bara skickar tillbaka och har ritat på bilden vart hon ska värka?? Efter 1 år nu har hon fått ett "certificat" för att hon verkade sin häst "perfekt" nu och hon nu tydlugen är så duktig att hon kan värka andras hästar? :o vad har ni för tankar kring detta???

Vansinne skulle jag vilja säga.
Varför måste hovslagare studera 3 år om det nu vore så att vi alla kan lära oss sånt via bilder på nätet?
Ja, visst ingår smide etc i den tiden. Men oavsett är det helt orimligt att man skulle kunna tillgodogöra sig tillräckligt med kunskap för att sköta hovvården så som din vän gjort.

Utan hovar - ingen häst! Det är rätt viktigt att sköta hovarna korrekt iom att ev brister i hovvården fortplantar sig till resten av hästens kropp och kan leda till allvarlig skadeproblematik.
 
Hej! Har en stallkompis som har en stor travare som hon väljer att ha barfota, han är ömfotad o får använda boots när hon rider, men hon verkar hästen helt själv? Har betalat någon tjej i usa 300 kr för att hon via messenger hjälper hur hon ska göra?? Låter galet i mitt huvud? Jag själv är inte så duktig på hovar så kan inte uttala mig att det är fel men hur kan man bara verka en häst via bilder hon skickar till den här tjejen i usa som sedan bara skickar tillbaka och har ritat på bilden vart hon ska värka?? Efter 1 år nu har hon fått ett "certificat" för att hon verkade sin häst "perfekt" nu och hon nu tydlugen är så duktig att hon kan värka andras hästar? :o vad har ni för tankar kring detta???

Jag tror att jag vet vart hon har fått hjälp. Det låter ju helt otroligt att man får certifikat så lätt.

De hovarna jag har sett av den här personen och hennes "elever" tycker jag dock ha varit bra! Jag tänker att om man har en ganska okomplicerad häst som inte är öm så kan det säkert fungera hyfsat, för ens egna häst. Men att ge sig på att verka andras låter väldigt vågat.
 
Jag tror att jag vet vart hon har fått hjälp. Det låter ju helt otroligt att man får certifikat så lätt.

De hovarna jag har sett av den här personen och hennes "elever" tycker jag dock ha varit bra! Jag tänker att om man har en ganska okomplicerad häst som inte är öm så kan det säkert fungera hyfsat, för ens egna häst. Men att ge sig på att verka andras låter väldigt vågat.
Du tycker det är ok att verka sin egen häst efter att ha fått hjälp via Messenger?
 
Du tycker det är ok att verka sin egen häst efter att ha fått hjälp via Messenger?
Av bilderna att döma så verkar det fungera bra. Sen kan ju inte jag veta om alla hästarna blir halta efter 1 år eller så såklart. Jag kan bara bedöma det jag ser, och det är bilderna.
 
Fast om "kreti och pleti" börjar göra så, så lär vi ju få en herrans massa skadade hästar. Jag tycker att det är vansinne.
Om de nu blir skadade, det vet vi ju inte.

Med dagens teknik så kan man ju visa hästen ur alla vinklar och om bara personen på andra sidan är tillräckligt duktig att förmedla hur man ska göra så kanske hästen klarar sig.

Jag vet ett gäng som har följt hennes koncept och har ohalta hästar även efter rätt många år.
Jag är inte så imponerad av vissa hovslagare heller. Jag bad om hjälp med min ena, som hade NOLL stråle. Hovslagaren ser inte problemet... Han tycker inte att det gör något att hästen inte har någon stråle.

Så utbildad hovis säger noll och inget om kvalitén.
 
Vansinne skulle jag vilja säga.
Varför måste hovslagare studera 3 år om det nu vore så att vi alla kan lära oss sånt via bilder på nätet?
Ja, visst ingår smide etc i den tiden. Men oavsett är det helt orimligt att man skulle kunna tillgodogöra sig tillräckligt med kunskap för att sköta hovvården så som din vän gjort.

Utan hovar - ingen häst! Det är rätt viktigt att sköta hovarna korrekt iom att ev brister i hovvården fortplantar sig till resten av hästens kropp och kan leda till allvarlig skadeproblematik.
Vilken hovslagarutbildningar 3 år nu mer?
Den jag fick var 1 år och en annan 2 år.
 
Om de nu blir skadade, det vet vi ju inte.

Med dagens teknik så kan man ju visa hästen ur alla vinklar och om bara personen på andra sidan är tillräckligt duktig att förmedla hur man ska göra så kanske hästen klarar sig.

Jag vet ett gäng som har följt hennes koncept och har ohalta hästar även efter rätt många år.
Jag är inte så imponerad av vissa hovslagare heller. Jag bad om hjälp med min ena, som hade NOLL stråle. Hovslagaren ser inte problemet... Han tycker inte att det gör något att hästen inte har någon stråle.

Så utbildad hovis säger noll och inget om kvalitén.
Självklart finns det både bra och dåliga inom alla yrken. Men det är en jäkla skillnad på en flerårig utbildning och en kurs på nätet...
 
Om de nu blir skadade, det vet vi ju inte.

Med dagens teknik så kan man ju visa hästen ur alla vinklar och om bara personen på andra sidan är tillräckligt duktig att förmedla hur man ska göra så kanske hästen klarar sig.

Jag vet ett gäng som har följt hennes koncept och har ohalta hästar även efter rätt många år.
Jag är inte så imponerad av vissa hovslagare heller. Jag bad om hjälp med min ena, som hade NOLL stråle. Hovslagaren ser inte problemet... Han tycker inte att det gör något att hästen inte har någon stråle.

Så utbildad hovis säger noll och inget om kvalitén.

Fast nä, man blir sannolikt inte särskilt bra på ett praktiskt precisionsarbete på det sättet. Det är dessutom ofta svårt att bedöma utifrån bilder och filmer, som kanske också håller låg kvalitet/upplösning om man t.ex. använt mobilen.
 
Fast nu vet vi ju inte om hon kommer att bli anlitad. Jag har sett både jättebra arbeten av utbildade hovslagare och även en del arbeten som har lämnat en del att önska. Jag tycker generellt att det är bra om människor söker kunskap oavsett om det gäller hovkunskap, foder, sadelinpassning, ridning etc. Sen är det en annan sak att börja ta betalt för att utföra arbeten för andra men i slutändan är det ju ändå kunden som måste vara kritisk och ställa krav på kvaliten. Jag blir ofta förvånad över hur mycket pengar som en del är beredda att lägga på lite halvt suspekta tjänster.
 

Liknande trådar

Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 413
Senast: Nevermind
·
Hästmänniskan Jag har en fundering. Jag skaffade en medryttare till vårt sto som stått med dräktig och haft föl innan. Så vi letade medryttare då jag...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 120
Hästvård Hej.. min foderhäst fick för ett par månader sen problem med sitt bakben, det började med mugg och när vi fått bort det mesta så blev...
2
Svar
26
· Visningar
3 217
Senast: Babybluiee
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag skickade iväg mitt ett år gamla sto till sin nya ägare i lördags. Avtalet var att jag skulle få betalt (av en "sponsor") när...
2
Svar
36
· Visningar
8 001

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp