Verka hästen själv

Fast helgkurser för barfotaverkning var ju jättepoppis för några år sedan.... det kallades nåt speciellt, typ vildhästmodellen eller nåt sånt

Massa hästar verkades fel och man gjorde så hästarna gick helt på sulorna osv... nån häst i min hemtrakt fick avlivas senare
 
Hej! Har en stallkompis som har en stor travare som hon väljer att ha barfota, han är ömfotad o får använda boots när hon rider, men hon verkar hästen helt själv? Har betalat någon tjej i usa 300 kr för att hon via messenger hjälper hur hon ska göra?? Låter galet i mitt huvud? Jag själv är inte så duktig på hovar så kan inte uttala mig att det är fel men hur kan man bara verka en häst via bilder hon skickar till den här tjejen i usa som sedan bara skickar tillbaka och har ritat på bilden vart hon ska värka?? Efter 1 år nu har hon fått ett "certificat" för att hon verkade sin häst "perfekt" nu och hon nu tydlugen är så duktig att hon kan värka andras hästar? :o vad har ni för tankar kring detta???
En del har större förmåga att se och förstå hur man verkar och skor än andra. Det är väl en praktisk läggning tillsammans med en förmåga att se vinklar etc. Att använda boots på en häst som rids i naturen på sten och grusvägar och asfalt är ett annat sätt att skydda hoven från slitage än metallsko. Det är fortfarande skydd för hoven. Då är hösten skyddad när hästen rids. Du ör lite otydlig, hur ser du att hästen är ömfotad i hagen just nu? Jag vet jag är kinkig nu men är,hästen halt i hagen med den mängd snö som vi har i Sverige just nu? Snön skyddar och ger ett fint underlag för barfotahästar. Just nu är läge att dra av skorna oh låta dem gå barfota litegrann speciellt om man rider lite mindre pga kylan. Rider man hästen aktivt och tränar är bootshästar jobbigt och ineffektivt.
 
Jag skulle vara väldigt uppmärksam på om den hästen började få ont i fötterna. Det är en sak att hästägare sätter på boots som skydd på grusvägar osv men om den visar tecken på ömhet i hagen skulle jag faktiskt ringa länsstyrelsen.
 
En del har större förmåga att se och förstå hur man verkar och skor än andra. Det är väl en praktisk läggning tillsammans med en förmåga att se vinklar etc. Att använda boots på en häst som rids i naturen på sten och grusvägar och asfalt är ett annat sätt att skydda hoven från slitage än metallsko. Det är fortfarande skydd för hoven. Då är hösten skyddad när hästen rids. Du ör lite otydlig, hur ser du att hästen är ömfotad i hagen just nu? Jag vet jag är kinkig nu men är,hästen halt i hagen med den mängd snö som vi har i Sverige just nu? Snön skyddar och ger ett fint underlag för barfotahästar. Just nu är läge att dra av skorna oh låta dem gå barfota litegrann speciellt om man rider lite mindre pga kylan. Rider man hästen aktivt och tränar är bootshästar jobbigt och ineffektivt.
Det beror på var man bor om det finns snö eller inte. Sydligaste Sverige har aldrig haft någon meteorologisk vinter öht utan bara en lång höst. Här där jag bor hade vi snö en kort period, nu är det bara blankis och lera.
 
Jag blir alltid lika imponerad av hur döbeln går i barfota vs skor - diskussionerna, där det finns bestämda åsikter om vad som är rätt - men få som vet varför?

Är det ingen av er som gått tappskokurs? Där man verkar och spikar i hoven - en treårig utbildning sammanfattad under en eftermiddag? Lika logiskt där, i mina ögon.

Jag vill inte skapa diskussioner och få tråden att spåra ur, så jag avslutar mitt bidrag med att uppmana till att inskaffa lärdom där du kan, och nyttja den ödmjukt.
 
Jag blir alltid lika imponerad av hur döbeln går i barfota vs skor - diskussionerna, där det finns bestämda åsikter om vad som är rätt - men få som vet varför?

Är det ingen av er som gått tappskokurs? Där man verkar och spikar i hoven - en treårig utbildning sammanfattad under en eftermiddag? Lika logiskt där, i mina ögon.

Jag vill inte skapa diskussioner och få tråden att spåra ur, så jag avslutar mitt bidrag med att uppmana till att inskaffa lärdom där du kan, och nyttja den ödmjukt.

Fast det är väl ändå en avsevärd skillnad att slå på en doja på en hov som är korrekt i vinklar iom hovslagares verkning och som ses över reglbundet av hovis just för att ha rätt vinklar, ha rätt form av skoning, riktade skor etc..
Om man jämför det med att folk själva ska laborera fram rätt vinklar och ev försöka påverka en hov att förändras till det bättre om det finns problem..
 
Jag blir alltid lika imponerad av hur döbeln går i barfota vs skor - diskussionerna, där det finns bestämda åsikter om vad som är rätt - men få som vet varför?

Är det ingen av er som gått tappskokurs? Där man verkar och spikar i hoven - en treårig utbildning sammanfattad under en eftermiddag? Lika logiskt där, i mina ögon.

Jag vill inte skapa diskussioner och få tråden att spåra ur, så jag avslutar mitt bidrag med att uppmana till att inskaffa lärdom där du kan, och nyttja den ödmjukt.
Jag tänker att gå en tappskokurs är att skaffa lärdom - och slå på en sko (som den tappat i hagen) på min häst är att använda lärdomen ödmjukt. Givetvis dubbel kollar jag med min hovis när denne kommer ut nästa gång.
 
Sålänge hästen inte lider, varför lägga sig i hur folk gör? Jag skulle inte våga, jag trimmar fötterna själv på mina hästar men hovis kommer regelbundet och verkar och då frågar jag om jag hållt efter dom rätt eller inte. Men vad andra gör är väl deras ensak sålänge det inte gör ngn skada.

Med sin egen häst ska tilläggas. Man får ju hoppas att hon inte utger sig för att vara nåt hon inte är och börjar utöva hovvård på andras hästar om hon inte kan sin sak. Men man måste inte måla fan på väggen. Det finns dåliga utbildade hovisar med. Som hästägare är man ansvarig att se till att ens häst mår bra och anlita folk som gör hästen gott. Jag ska säga att jag aldrig kollat upp vad mina hovisar har för utbildning. Jag tittar på resultatet och bedömer därav om dom gör nytta eller inte.
 

Liknande trådar

Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 422
Senast: Nevermind
·
Hästmänniskan Jag har en fundering. Jag skaffade en medryttare till vårt sto som stått med dräktig och haft föl innan. Så vi letade medryttare då jag...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 121
Hästvård Hej.. min foderhäst fick för ett par månader sen problem med sitt bakben, det började med mugg och när vi fått bort det mesta så blev...
2
Svar
26
· Visningar
3 218
Senast: Babybluiee
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag skickade iväg mitt ett år gamla sto till sin nya ägare i lördags. Avtalet var att jag skulle få betalt (av en "sponsor") när...
2
Svar
36
· Visningar
8 002

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vi som letar hus
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Sommarföräldrar 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp