Hippocampus
Trådstartare
Var/hur kan man gå en utbildning i hur man verkar hovar? Som är seriös? Jag fattar att den inte kommer vara som ”riktig utbildning à la hovslagare” men jag vill lära mig lite basic hovvård, vinklar etc.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Är du insatt i vad du kallar barfotaflum? Helt ärligt så tycker jag många inom barfota rörelsen, inte alla!, är mer insatta i hur inre delar av hoven fungerar än dom flesta hovslagare faktiskt, där fokus ofta är på beslag snarare än att verka i balans upplever iaf jag.Fråga din hovslagare om du kan gå bredvid när tid finns några dagar... Om du nu inte menar riktigt barfotaflum då.
Ja jag är insatt.Är du insatt i vad du kallar barfotaflum? Helt ärligt så tycker jag många inom barfota rörelsen, inte alla!, är mer insatta i hur inre delar av hoven fungerar än dom flesta hovslagare faktiskt, där fokus ofta är på beslag snarare än att verka i balans upplever iaf jag.
Tyvärr finns det inte någon forskningsbaserad vedertagen metod utan det spretar ganska friskt åt alla håll.
Jag gick bredvid min dåvarande hovis i början men fick även hjälp av en barfotamänniska som kom ut och hjälpte till helt kostnadsfritt när min förra hästs hovar var helt åt helvete rent ut sagt. Den hovisen var öppen och menade att det barfotamänniskan tog upp aldrig hade lärts ut på utbildningen men hon tog till sig det iom att hon tyckte det lät logiskt. Min häst fick mycket bättre hovar men tyvärr var det försent så min dåvarande häst fick somna in bara 9 år gammal pga bla hovrelaterade problem. När min nuvarande häst envisades med tappskor så fick han till slut bli barfota häst. Jag underhållsverkade mellan min hovis besök och vi diskuterade ofta hans hovar. När sedan hovslagaren slutade så försökte jag hitta en ny men alla verkade hästen helt åt skogen så jag fick stå och korrigera efter obalanser redan efter en vecka och då kände jag att varför ska jag betala för att sedan kämpa för att återfå balansen i hovarna.. Åkte tom till klinik men det blev inte bättre så till slut sket jag i det och sköter hovarna själv. Var in ganska nyligen till vet då min häst hade trampat in pinne i sidostrålfåran och jag ville säkerställa att det inte gömde sig mer skit än vad jag såg, men fick då iaf massor med beröm av vet att min häst hade så fina hovar, så det värmde otroligt faktiskt!
Är med i olika barfota grupper på nätet och man får ju sålla men samtidigt är det väldigt intressant och ju mer hovar man ser så bättrar man på sitt hovöga anser jag iaf.
Jag har fått hjälp av min hovvårdare. Hon kommer ut till mig var 6,e vecka och guidar mig kring hur hovarna ser ut och rättar till om det drar iväg någonstans. Jag har inte som mål att bli helt självständig men vill lära mig mer och det är även bra att kunna om det skulle hända något.Var/hur kan man gå en utbildning i hur man verkar hovar? Som är seriös? Jag fattar att den inte kommer vara som ”riktig utbildning à la hovslagare” men jag vill lära mig lite basic hovvård, vinklar etc.
Eller hovslagarflum? Jag skulle påstå att det finns lika många konstiga hovslagare som barfotaverkare. Min hovvårdare har nära samarbete med duktiga hovslagare och tvärtom. De rekommenderar varandra beroende på vad hästen har för behov.Fråga din hovslagare om du kan gå bredvid när tid finns några dagar... Om du nu inte menar riktigt barfotaflum då.
Det finns ingen sådan på basic nivå. Det du kan göra är att höra med den hovslagare du har idag om du kan vara med och verka och vad du ska tänka på just efter din hästs förutsättningar.Var/hur kan man gå en utbildning i hur man verkar hovar? Som är seriös? Jag fattar att den inte kommer vara som ”riktig utbildning à la hovslagare” men jag vill lära mig lite basic hovvård, vinklar etc.
Noterat. Alla lever saliga i sin tro.Eller hovslagarflum? Jag skulle påstå att det finns lika många konstiga hovslagare som barfotaverkare. Min hovvårdare har nära samarbete med duktiga hovslagare och tvärtom. De rekommenderar varandra beroende på vad hästen har för behov.
Ja men de som vägrar lära nytt och utveckla sina kunskaper är ofta de som polariserar samtalen.Noterat. Alla lever saliga i sin tro.
Du har ingen aning vad jag har för erfarenhet och utbildning om barfotaflum, eller hur?Ja men de som vägrar lära nytt och utveckla sina kunskaper är ofta de som polariserar samtalen.
Nej men jag skulle gärna vilja veta. Det här är ju ett diskussionsforum så att dela kunskap och erfarenhet är ju själva syftet. Inte att någon ska ha rätt.Du har ingen aning vad jag har för erfarenhet och utbildning om barfotaflum, eller hur?
Fast av olika anledningar kanske man inte vill det? I och med att hästvärlden är såpass liten.Nej men jag skulle gärna vilja veta. Det här är ju ett diskussionsforum så att dela kunskap och erfarenhet är ju själva syftet. Inte att någon ska ha rätt.
I mitt område finns flera barfota verkade som jag inte skulle anlita, samma med hovslagare. De är inte kunniga nog och anpassar sig inte efter vad hästen behöver utan tvärtom.
Det går inte tyvärr. Jag har heltidsjobb.Fråga din hovslagare om du kan gå bredvid när tid finns några dagar... Om du nu inte menar riktigt barfotaflum då.
Fast av olika anledningar kanske man inte vill det? I och med att hästvärlden är såpass liten.
Alltså vilka utbildningar mm man har syftar jag på som ett svar på ett annat inlägg.Fast om man inte vill diskutera är det ju rätt onödigt att skriva något öht i så fall?
Med tanke på att "barfotaflum" är något som flera av Sveriges (och världens) bästa hästar tillämpat så är det rätt rimligt att be om en förklaring när någon antyder att det är värdelöst.