Verka och sko islänning

A

asjo1932

Hej!
Ngn som kan berätta om hur ni verkar och skor era islänningar? Hur ofta och skiljer sig verkningen från verkning av andra hästraser? Används speciella skor?
 
Sv: Verka och sko islänning

Jag skor mina hästar precis som vanligt. Inga tyngre skor eller kortare/längre tår. Skor just nu med 7 veckors intervall.
 
Sv: Verka och sko islänning

Min islandshäst skos med 7-8 veckors intervall, något oftare på sommaren och något mer sällan på vintern. Han har vanliga järnskor runtom. Min hovslagare får själv bestämma hur skoning och verkning skall utföras, och gör det på ett sätt som passar hästens benställning.

Det som en del tänker på när det gäller skoning av islandhästar är att det faktiskt GÅR att påverka gångarternas kvalitet med skoningen (det går givetvis på tregångare också, men är inte lika tydligt på dem). En tyngre sko fram, till exempel, ger en liten fördröjning av när frambenet lyfts jämfört med om hästen har en lättare sko, och tunga framskor (och/eller boots) används därför ibland för korrigering av passtaktig tölt. På motsvarande sätt kan tyngre skor bak till viss del korrigera travtakt i tölten. Även hovens vinkel och hur hoven verkats i tån kan påverka takten i gångarterna, eftersom detta är saker som påverkar överrullningen (dvs när hoven "rullar över" i tån och lämnar marken).

Att med hjälp av vikter (tyngre skor eller tunga boots) påverka hästen mot en mer korrekt takt i de olika gångarterna tycker jag är OK, så länge man vet vad man gör och varför man gör det. Jag föredrar dock boots i så fall, eftersom de tas av när man inte rider.

Att experimentera med hovvinklar för att korrigera gångarterna är ett säkert sätt att åstadkomma kotledsinflammationer och annat elände, så det bör man hålla sig ifrån.

På grund av möjligheten att påverka hästens gångarter med hjälp av skoning/verkning, så finns en mängd bestämmelser kring detta för tävlingar med islandshäst. Använder man skyddsutrustning på hästens ben, får denna väga max 300g per ben, hästens hovvinklar måste vara korrekta i förhållande till hästens exteriör, det finns gränser för tillåten tjocklek och bredd på skorna, särskilda bestämmelser för sulor m.m., m.m.
 
Sv: Verka och sko islänning

Jag skor mina som vanligt. Inga konstigheter. Dock på ena så har hon rätt kort tå fram samt 10or. Detta för att påverka tölten. Ett litet expriment med min tränare...men annars är det som vanligt. just nu med 7v intervall.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag letar av olika anledningar ponny / häst men kan verkligen inte bestämma mig för vad som är bäst. Har ni några kloka tankar...
Svar
5
· Visningar
522
Senast: Roheryn
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 514
Senast: Stereo
·
Kläder & Bli fin Jag har ett strump-problem... När jag springer eller kör ett spinningpass och blir svettig om fötterna får jag ofelbart skoskav om jag...
Svar
15
· Visningar
649
Senast: 95johsv
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 873
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp