Verksamhet...

lillamy73

Trådstartare
Funderar på att hyra ut två boxar i mitt stall.

Men vad kan/bör man ta i stallhyra?
Bor knappt 2 mil från ett större samhälle och har runt 2,5 mil till två mindre städer. Håller på att göra en paddock.

Ska/bör man starta ett eget företag? Egentligen är det självklart att man ska starta ett företag men det blir knappast lönande och på så vis blir det dyrt för den/de som ska hyra in sig.
Hur fungerar det med hobbyverksamhet? Är det krångligt vid deklaration?

Blir inte omkostnaderna så höga att det inte blir lönt att starta eget på bara två boxar?

Hjälp mig att bena ut min situation..
 
Sv: Verksamhet...

Jag tycker du börjar i fel ände.

Börja med att räkna på vad det kostar om du ska ta betalt för
* strö
* foder
* arbetsinsats
* ökat slitage
* el
* gnäll
* folk som springer hemma hos dig

och allt det andra som kostar pengar (ökade krav på snöröjning t ex).

Titta sedan på den summan - är det realistiskt att hyra ut box till den kostnaden? (kommer du fram till att du behöver ta ut 1500 kr mer/box än marknadvärdet i ditt område - då är frågan om du vill jobba gratis/sponsra andras hästhållning eller om det är bättre att det står tomt).

Tänk på att du egentligen behöver ligga lite över beräknad kostnad, för att ha täckning för oväntade utgifter i samband med uthyrningen.
 
Sv: Verksamhet...

Det är alltid skönt med sällskap i stallet. Så länge man fungerar ihop.

Men det jag funderar kring är just att ha en vit verksamhet istället för en svart.
Räknas hobbyverksamhet som vit verksamhet?

Det jag vill göra är att hyra ut en eller två boxar.
Allt runt om kring sin häst står häst ägaren för. Foder, strö, mockning, täckes byten.

Kan tänka mig ett schema för Utsläpp middags fodring och insläpp.
Har ju tre egna hästar.
 
Sv: Verksamhet...

Självklart är hobbyverksamhet vit verksamhet. Den ska ju deklareras om den genererar vinst, och därmed beskattas (se SKV´s hemsida för mer information).

Frågan är hur man löser t ex ansvarsförsäkring med hobbyverksamhet, det kan vara en intressant bit.

Absolut är det trivsamt med hjälp och sällskap i stallet. Dock ska det vägas mot risken för problem, särskilt om det är billigare stallplatser. Hästdumpning är ju inte helt ovanligt, men betydligt mer ovanligt när boxplatsen kostar 5000 kr/månad.
 
Sv: Verksamhet...

Sen beror det lite på din gårds strl, klassas den som jordbruksfastighet så räknas man redan som företag och hobbyverksamhet är inte möjligt tyvärr.
 
Sv: Verksamhet...

Om dina söner hyr ut boxarna istället för dig kommer du runt reglerna.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 993
Senast: fejko
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 386
Relationer Jag har kommit till ett väldigt jobbigt vägskäl och skulle behöa alla tips och råd som jag kan få. Gärna lite pepp och stöd också. Jag...
Svar
3
· Visningar
1 375
Senast: hastflicka
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
33 323
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp