vet. agerande ang. ringorm

chaos

Trådstartare
Hej!

Jag är lite brydd ang. vet agerande vid ringorm. Står i ett stall med nio hästar och har under senaste månaderna haft diverse utslag på några av hästarna. Den första hästen var ett d-ponny sto imp. från Irland som hade en del fula sår och utslag. Vet var där och tog prover och det visade sig att det var Regnskålle dock var vet. väldigt velig ang. behandlings medel och ändrade sig ett antal gånger. Men hästen blev bättre och det var inte mer än så. Sen ca 1,5 månad senare fick en av hästarna utslag på mulen och ansiktet vet tillkallades på en gång och det togs skarp prov, tejpprov och något mer. Bla. på ringorm. Eftersom alla var väldigt orolig att det var ringorm så frågade vi flera gånger om vet trodde det var det men hon sa det var ytterst tveksamt. Togs även samma prov på en annan häst som hade ett sårskorpeliknande utslap på ryggen men som vet. senare sa vad en vanlig sårskorpa. Under väntan på prover utgick alla från att det kunde vara ringorm och åtog försiktighetsåtegärder. Efter ca två veckor får vi svar på att även dessa hästar har haft regnskålle men ingen risk att ytterligare hästar smittas. Så efter det åker flera iväg på lite träningar osv. sen två dagar senare ringer vet och säger att det trots allt är ringorm?! Det är ett stort stall med mycket folk och hästar som rör sig och nu finns det ju risk att ett stort antal stall i närheten har drabbats. Så till min fråga kan/får vet. göra så här? Ger klartecken att stallet är ok och sen ändra sig två dagar senare? Eller är det bara jag som tycker det är väldigt konstigt?? :confused:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 415
Senast: Sootie
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 755
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
2 672
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp