Vet bäst mentalitet extra vanligt i hästvärlden?

Roxanna

Trådstartare
Jag har funderat på detta med människor som påstår sig veta bäst, kontrollera andra, klaga på andra och vara allmänt dryga, är inte dessa ändå mer vanligt i hästvärlden? Eller ja, det träder fram mer där åtminstone eller har jag bara haft otur?

Tycker det alltid finns sådana här människor i närheten av hästar. Det händer på riktigt att det dyker upp människor från grannområdet och går igenom stallet där vi står för att kontrollera saker (!) sist för att kolla kvalitet på höet...

Själv försöker jag sköta mitt eget och lägger mig bara i när det handlar om vanvård. Att någon rider på ”fel” bett (enligt mig), ger sin häst ett foder jag ogillar och dylikt lägger jag mig inte i.
 
Senast ändrad:
Jag har funderat på detta med människor som påstår sig veta bäst, kontrollera andra, klaga på andra och vara allmänt dryga, är inte dessa ändå mer vanligt i hästvärlden? Eller ja, det träder fram mer där åtminstone eller har jag bara haft otur?

Tycker det alltid finns sådana här människor i närheten av hästar. Det händer på riktigt att det dyker upp människor från grannområdet och går igenom stallet där vi står för att kontrollera saker (!) sist för att kolla kvalitet på höet...

Själv försöker jag sköta mitt eget och lägger mig bara i när det handlar om vanvård. Att någon rider på ”fel” bett (enligt mig), ger sin häst ett foder jag ogillar och dylikt lägger jag mig inte i.

Nyfiken på vad du vill med tråden /undrar ?
 
Den mentaliteten riskerar alltid att finns där människor med brinnande intresse finns. Inom hundvärlden, fotbollsvärlden, bandyvärlden, hockeyvärlden osv osv. Inom alla områden där intresset är starkt, alltså inte bara i hästvärlden. Det finns alltid de som går från brinnande intresse till att bli fanatiker, som tappar all form av ödmjukhet och som anser sig veta och kunna allt bäst, lägger sig i allt och absolut inte kan ta till sig andras kunskaper eller att andras sätt kan vara precis lika bra.
 
Fast kontrollerar andra blir ju lite speciellt med häst då många delar stall med andra meden tex hund blir det svårare då hundar inte står uppstallade med andra

Ja men just att åka till någons stall enbart för att inspektera när man inte ens står i stallet måste ju höra till det mer extrema? :P
 
Den mentaliteten riskerar alltid att finns där människor med brinnande intresse finns. Inom hundvärlden, fotbollsvärlden, bandyvärlden, hockeyvärlden osv osv. Inom alla områden där intresset är starkt, alltså inte bara i hästvärlden. Det finns alltid de som går från brinnande intresse till att bli fanatiker, som tappar all form av ödmjukhet och som anser sig veta och kunna allt bäst, lägger sig i allt och absolut inte kan ta till sig andras kunskaper eller att andras sätt kan vara precis lika bra.

Bra poäng! Det blir väl mer intensivt också då det finns så många olika läror/sidor av hästvärlden. Men det är ju så frustrerande med dessa människor! Att komma med förslag och så är ju okej, men det är när det övergår till nästintill mobbing som det går utför. Just mobbing är rätt vanligt i större stall häromkring, det blir som ett fängelse där någon måste vara boss :laugh:
 
Som sagt : det känns som din tråd inte riktigt är så tydlig vad du vill med den ?

Om man inte förstår en tråd är det bara att låta bli att läsa den.

Jag tycker att ämnet är intressant, särskilt med tanke på hur diskussioner kan se ut här där det finns så många olika personer som diskuterar på så olika sätt där en del alltid tycker de har rätt medan andra är med ödmjuka.
 
Om man inte förstår en tråd är det bara att låta bli att läsa den.

Jag tycker att ämnet är intressant, särskilt med tanke på hur diskussioner kan se ut här där det finns så många olika personer som diskuterar på så olika sätt där en del alltid tycker de har rätt medan andra är med ödmjuka.

Vad fint @Görel 👍
 
Som sagt : det känns som din tråd inte riktigt är så tydlig vad du vill med den ?

Jag ämnade att diskutera det jag beskriver i trådstarten, är den så otydlig? Det är ju ändå ett diskussionsforum tänker jag men om trådstarten är otillräcklig får mod gärna säga till :)
 
Jag ämnade att diskutera det jag beskriver i trådstarten, är den så otydlig? Det är ju ändå ett diskussionsforum tänker jag men om trådstarten är otillräcklig får mod gärna säga till :)

Den här moderatorn tycker inte att den är otydlig alls, och tycker att diskussionen ska fortsätta med ditt ämne och inte huruvida man tycker det är tydligt eller inte. Det är vi moderatorer som avgör sådant, och om vi känner oss osäkra så diskuterar vi med varandra.

Görel moderator
 
Ja men just att åka till någons stall enbart för att inspektera när man inte ens står i stallet måste ju höra till det mer extrema? :P
Konstiga finns det ju över allt men håller med om att det tillhör att inte gå in i andres byggnader om man inte känner ägaren eller ta skydd för något.

Var det inte någon på buke som fick oväntat besök av någon inte i huset för att den som gick in tyckte sig ha rätt till det då den kände förra ägarna eller nåt sånt.
 
Konstiga finns det ju över allt men håller med om att det tillhör att inte gå in i andres byggnader om man inte känner ägaren eller ta skydd för något.

Var det inte någon på buke som fick oväntat besök av någon inte i huset för att den som gick in tyckte sig ha rätt till det då den kände förra ägarna eller nåt sånt.

Ja men ibland känns det som det blivit en koncentration av dessa konstiga människor i stall jag känner till. Man har varit med om så mycket galna saker som man inte vet om man ska skratta eller gråta över :D t.ex. har jag kommit hem och upptäckt en helt främmande häst som flyttat in, varpå ägaren tyckte det var helt legitimt då det ju fanns plats.. också en form av ”jag-vet-bäst-mentaliteten”.

Är det möjligen också den äldre hierakin från militärtiden som ibland träder fram?
 
Senast ändrad:
Konstiga finns det ju över allt men håller med om att det tillhör att inte gå in i andres byggnader om man inte känner ägaren eller ta skydd för något.

Var det inte någon på buke som fick oväntat besök av någon inte i huset för att den som gick in tyckte sig ha rätt till det då den kände förra ägarna eller nåt sånt.
Om det var i stallet så var det jag! Blev mycket förvånad när jag hittade en släkting till förra ägaren i mitt stall. Hen tyckte att hen hade full rätt att vistas där och var sur för att sadelkammaren var låst. Jag tyckte inte att hen hade i mitt stall att göra överhuvudtaget. Särskilt inte när jag just då hade nyfödda kattungar och mamman var en vild katt som jag var tacksam för hade vågat föda sina ungar här och inte ute i skogen eller på någon annan mycket farligare plats. Det förstod hen inte alls heller.

Även om man känner ägaren tycker inte jag att man går in när ingen är där utan att ha avtalat det. Jag gör det iallafall inte.
 
Ja men ibland känns det som det blivit en koncentration av dessa konstiga människor i stall jag känner till. Man har varit med om så mycket galna saker som man inte vet om man ska skratta eller gråta över :D t.ex. har jag kommit hem och upptäckt en helt främmande häst som flyttat in, varpå ägaren tyckte det var helt legitimt då det ju fanns plats.. också en form av ”jag-vet-bäst-mentaliteten”.

Är det möjligen också den äldre hierakin från militärtiden som ibland träder fram?
Jösses! I ditt stall alltså?
 
Bra poäng! Det blir väl mer intensivt också då det finns så många olika läror/sidor av hästvärlden. Men det är ju så frustrerande med dessa människor! Att komma med förslag och så är ju okej, men det är när det övergår till nästintill mobbing som det går utför. Just mobbing är rätt vanligt i större stall häromkring, det blir som ett fängelse där någon måste vara boss :laugh:
Ja jag tror att det lättare slår över hos vissa när känslorna är starka. Visst är det! Vansinnigt irriterande! Jag kommer aldrig med förslag ens. Frågar någon svarar jag gärna men jag säger inte något utan att ha fått frågan hur fel jag än tycker att de gör när det handlar om just tyckanden. I mitt stall och med mina hästar gäller mina regler rakt av däremot.
Det finns en anledning till varför jag inte ville skaffa häst förren jag hade möjlighet att ha eget stall. Att stå bland besserwissrar, dramaqueens och en massa konspirationer orkar jag inte med. Mitt stall och mina hästar är min frizon där jag hämtar kraft. Det får inte förvandlas till onödigt irritationsmoment.
 
Jag har funderat på detta med människor som påstår sig veta bäst, kontrollera andra, klaga på andra och vara allmänt dryga, är inte dessa ändå mer vanligt i hästvärlden? Eller ja, det träder fram mer där åtminstone eller har jag bara haft otur?

Tycker det alltid finns sådana här människor i närheten av hästar. Det händer på riktigt att det dyker upp människor från grannområdet och går igenom stallet där vi står för att kontrollera saker (!) sist för att kolla kvalitet på höet...

Själv försöker jag sköta mitt eget och lägger mig bara i när det handlar om vanvård. Att någon rider på ”fel” bett (enligt mig), ger sin häst ett foder jag ogillar och dylikt lägger jag mig inte i.

Jag tycker att din tråd är bra, det är viktigt att man tar upp och diskuterar hur man beter sig mot varandra. Kanske får det någon att reflektera över sitt eget beteende och om det kan förbättras. Jag har tidigare sysslat med simning, triathlon, multisport och fallskärmshoppning och upplevde inte alls samma attityder i exempelvis deras diskussionsforum. Jag har hört ryktas att fler kvinnodominerade sporter, exempelvis hundsport, kan dras med liknande tendenser, men vet inte själv. Har även hört att kvinnor kan vara ganska hårda mot varandra i föräldraforum också. Men jag håller mig till vad jag sett här inom hästsporten:

Det verkar anses mer accepterat i anonyma hästforum att kritisera varandra hårt och vara stolt för att man "tål" det, vilket jag inte alls känner igen från extremsporter. Exempelvis:
"Kajsastina har minsann talat om både ett och annat för mig och ibland har man gått hem gråtandes men tack vare henne har jag kommit dit jag är idag!"
Detta är en ganska osund attityd. Ingen forskning eller evidens styrker tesen att man måste "bryta ner någon för att bygga upp den igen" på en generell population av människor. Man kommer faktiskt längre på saklig och konstruktiv kritik, i positiv och nyfiken anda, om att man vill påverka människors benägenhet till förändring. Man har forskat inom detta område, det finns en känd äldre studie på ett stort antal rökare som fick olika former av coachingmetoder för att sluta röka, och därmed har man lyckats se tydliga mönster på feedback och förändringsbenägenhet.

Behöver jag säga att fokusera på risker med rökningen och tala om hur fel rökaren levde inte bet särskilt bra? Det kan vara bra att ta med sig även när man är i ett hästforum. :)

Jag har också en regel att inte lägga mig i andras ridning och hantering av sina hästar, om jag inte blir tillfrågad. Sedan lyckas man inte alltid själv, men att ha det som rättesnöre kan vara bra.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 723
Senast: Snurrfian
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
20 538
Senast: qitis
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 234
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen ett underbart jobb, trivs jättebra! Och det är så fantastiskt SKÖNT att ha ett jobb där man trivs! Jag har provat...
Svar
0
· Visningar
915
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp