Vet.besiktning

T

Triax

Hur har ni gjort vid köp av häst... har säljaren eller köparen betalat vet.besiktnigen eller har ni delat på den? Eller någon annan överenskommelse?
 
Sv: Vet.besiktning

jag betalade inte när jag köpte min häst ;)
om jag inte är helt ute och cyklar så är ägaren skyldig att betala en veterinärbesiktning innan man säljer hästen (om köparen vill ha en)
 
Sv: Vet.besiktning

jag betalade inte när jag köpte min häst ;)
om jag inte är helt ute och cyklar så är ägaren skyldig att betala en veterinärbesiktning innan man säljer hästen (om köparen vill ha en)

du är helt fel ute ja ! Man kommer överens om vem som ska betala. Om jag säljer häst under 20 000 får köparen ALLTID betala. Har även sålt hästar för 100 000 som köparen fått betala bes. Beror helt på om det är ett billigt pris för den hästen eller ej.

Sista jag sålde fick jag 29000 för o betalade klinikbes för det var OTROLIGT bra köpare som jag fortfarande trivs kanon med !! Kändes självklart med dom. Hade nån annan köpt den hästen hade jag INTE betalat för det var ett fyndpris för den hästen !!!

Så att det är nog som man kommer överens om, inget är självklart.
Sen brukar ju den som betalar bestämma veterinär, tänk på det också.
 
Sv: Vet.besiktning

Näh, det stämmer inte.
Som köpare har du undersökningsskyldighet, d v s du måste själv göra ditt bästa för att kolla om hästen är i det skick som säljaren påstår att den är. Säljaren får förstås inte heller ljuga om skicket och kan därför ha gjort en egen veterinärbesiktning av hästen, mest för att själv kolla att den är helt OK.

En del säljare brukar bjuda på en gårdsbesiktning, medan de anser att om köpare vill ha en klinikbesiktning så får den bekosta den själv.

De gånger jag köpt tävlingshäst så har jag själv bekostat klinikbesiktning. När vi köpt promenadponny har jag nöjt mig med säljarens gårdsbesiktning.

Sedan kan man ju komma överens om annat om båda vill, till exempel att man delar på besiktningskostnaden.
 
Sv: Vet.besiktning

Nej, det stämmer inte alls. Tvärtom bör köparen stå för besiktningen för att stärka sin juridiska position.
 
Sv: Vet.besiktning

När jag hämtade förra hästen betalade ägarna besiktningen.
 
Sv: Vet.besiktning

Köpte ny häst för två veckor sen. En liten ettåring. Säljaren betalade gårdsbesiktningen... Skickade sedan veterinärintyget.
 
Sv: Vet.besiktning

Jag skulle gärna ha det så här.. att köparen betalar vet. besiktning men om hästen inte går igenom vill jag ju inte ha hästen och skulle då vilja dela på kostnaden. Annars får ju säljaren en gratis besiktning som den kan visa upp till nästkommande köpare som eventuellt bortser från "felet". Eller jag vet inte.. klurigt det där. Min "säljare" vill inte dela i alla fall, så jag står ju såklart för den kostnaden. Men som sagt det blir ju lite tråkigt om hästen inte går igenom och man får börja om på nytt. Besikta nästa häst man tittar på... det drar iväg med tusenlappar då.
Får helt enkelt hålla tummarna och hoppas att hon går igenom för jag tror hon är hästen för mig.. efter en del arbete :)
 
Sv: Vet.besiktning

hur menar du då?

Det finns prejudikat som det kallas på att vid tvist efter ett köp så har köparen inte mycket att komma med om man godtagit en besiktning som säljaren har gjort och betalt för på hästen.
Ett prejudikat innebär att det varit fall uppe till rättegång så att man kan se hur rätten tolkar lagen och säljarens upplysningsplikt mot köparens undersökningsplikt.

Om säljaren står för besiktningen så anses denna har uppfyllt sin upplysningplikt plus att man också har ett intyg på att hästen är UA. Om det sedan visar sig ändå vara något fel på hästen har köparen väldigt svårt att påvisa att det fanns innan köpet.
Det är också viktigt oavsett vem som betalar för besiktningen att man är med rent fysiskt vid den som köpare, man ska inte godta ett gammalt intyg eller få ett medskickat med hästen.
 
Sv: Vet.besiktning

Smart att skriva jag betalade ;)

När jag köpte min häst betalade jag som köpare vet. besiktningen.

Vet inte om reglerna är de samma vid husköp, men då gäller bara besiktningen om jag som köpare beställer den. Vissa säljare besiktar ju husen innan och då för att jag ska få rätt vid en tvist så får jag köpa in mig på besiktningsprotokollet och besiktningsmannen går igenom protkollet med mig, tror märklaren sa att de kostade runt 2.500kr.
 
Sv: Vet.besiktning

säljaren betalade vet besiktning, och jag betalade röntgen därför att jag ville ha det.
 
Sv: Vet.besiktning

Jag har betalat när jag sålt hästar, men vid ngt tillfälle har vi haft en överenskommelse som sagt att köparen står för besiktningen, men om det vid besiktning skulle framkomma "sådana saker som gör att veterinär avråder från köp" så skulle vi ersätta köparen för besiktningskostnaden i efterskott mot uppvisat kvitto + intyg. Vill däremot köparen ha annan besiktning än en vanlig klinikbesiktning (ex.vis röntgen eller UL) så får de stå för merkostnaden
 
Sv: Vet.besiktning

när jag nyligen sålde min häst så delade vi på kostnaden för vet.besiktningen. Var egentligen uppgjort att köparen skulle betala men kostnaden blev högre än vad vi båda trott då framkörningsavgiften var höjd, eftersom köparen var helt perfekt för hästen så bestämde jag mig då att ta ca halva kostnaden för att vara snäll.
 
Sv: Vet.besiktning

när jag köpte häst i våras betalade säljaren vet. bes., jag var och provred föll för hästen och sa att det bli köp efter en vet. bes och då en lyckad sådan. Säljaren verkade ta för givet att hon skulle stå för det, jag själv var nämligen osäker men jag fick med hästens gamla vet. bes. och på de flesta av dessa stod säljaren för vet. bes.
 
Sv: Vet.besiktning

När jag köpte min häst, betalade säljaren besiktningen. Eller rättare sagt - det ingick i priset jag köpte hästen för sas.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 957
Anläggning Vi har fått möjlighet att för ett bra pris köpa en villa som på tomten har stall, verkstad och loge. Dock har gården ingen egen mark för...
2
Svar
27
· Visningar
4 119
Senast: AntiPrimax
·
Ekonomi & Juridik Såg en annons på Hästnet på en häst till salu. Säljaren skrev att hon kommer att kräva anställningsbevis av köparen med motiveringen att...
2
Svar
25
· Visningar
3 049
Senast: co-SMAD4
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 724
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Bra blötmat
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Föl 2023
  • Nybörjarponny!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp