Vet du vad din/dina hästar kostar per månad?

Jag bor i Linköping och har hästen mellan Linköping och Norrköping. Skulle aldrig kunna hålla två hästar till den kostnaden. Men det beror såklart på en mängd omständigheter.
Bor också i krokarna och det är verkligen inte billigt här med boende, varken för hästar eller människor. Jag har för tillfället ett par hästar men enda anledningen till att jag har råd med det är eftersom jag har dom hemma och alltså inte får någon ökad kostnad för själva stallplatsen utan bara för kringkostnaderna om jag har fler.
 
Jag bor i Linköping och har hästen mellan Linköping och Norrköping. Skulle aldrig kunna hålla två hästar till den kostnaden. Men det beror såklart på en mängd omständigheter.

Och vad man räknar in. Som sagt stallhyran för mina två ponnyer är 7 000 kronor per månad. Det är definitivt inte billigt.
 
Jag antog att du syftade på samtliga kostnader eftersom det är vad tråden handlar om. Men absolut!

Jag har nog bara nämnt att det är en bit över 100 000 kronor per år. Det jag har räknat in då är stallhyra, försäkring och hovslagare.
Inte bensin för att köra till och från stallet, att jag måste ha en bil med högre dragvikt eller liknande.
 
Bor också i krokarna och det är verkligen inte billigt här med boende, varken för hästar eller människor. Jag har för tillfället ett par hästar men enda anledningen till att jag har råd med det är eftersom jag har dom hemma och alltså inte får någon ökad kostnad för själva stallplatsen utan bara för kringkostnaderna om jag har fler.
Beror på åt vilket håll man bor åt. Jag bor 40 min från Linköping och har då två hästar för runt 50 000 kr per år. Huset jag köpte (med stall, men hagarna är arrenderade) kostade cirka halva priset av en etta i Linköping.
 
Beror på åt vilket håll man bor åt. Jag bor 40 min från Linköping och har då två hästar för runt 50 000 kr per år. Huset jag köpte (med stall, men hagarna är arrenderade) kostade cirka halva priset av en etta i Linköping.
40 min är ju ganska långt bort. Då når man ju flera av de mindre grannkommunerna som är betydligt billigare :)
 
Är just det som jag tycker är svårt med hur mycket hästarna kostar då jag inte bara bor där jag bor för att kunna ha hästarna hemma, jag hade bott här oavsett, visst jag behöver en bil som kan dra transporten men inte bara för hästarna utan även för bla bina, visst är traktor bra att ha när jag har hästar men även vid snöskottning, hobbyodlingen och jakten. Visst hade jag kunnat dela upp kosnaderna på var enskild användning men avstår.
 
Är just det som jag tycker är svårt med hur mycket hästarna kostar då jag inte bara bor där jag bor för att kunna ha hästarna hemma, jag hade bott här oavsett, visst jag behöver en bil som kan dra transporten men inte bara för hästarna utan även för bla bina, visst är traktor bra att ha när jag har hästar men även vid snöskottning, hobbyodlingen och jakten. Visst hade jag kunnat dela upp kosnaderna på var enskild användning men avstår.
Det var därför jag frågade om folk hade koll på vad hästen kostade per månad. Min skulle kunna kosta betydligt mindre, men tycker idag det är värt de pengarna.
 
Om jag inte räknar med kosnader direkt kopplade till hästarna så ligger mina på mellan 25 000 och 30 000 kr om året per häst för mina skogsmullar.

Är utbildad hovslagare, har inte A1-A1 försäkringen, tränar inte varje vecka eller ens varannan utan blir någon kurs ibland, en stor del går till hästgodis och grooming saker, skulle bli billigare per häst om jag hade fler och kunde köpa storbal inplastat än torrhö som nu.
 
Jag vet vad ”standardkostnaderna” är på varje månad, men har inte räknat med utrustning eller ev veterinärbesök. För ett par år sedan räknade jag mer noggrant och när jag insåg att jag passerat 2 miljoner totalt genom åren för den hästen (inkl större kostnader som transport, sadlar osv) så bestämde jag mig för att aldrig räkna om på det sättet igen 😂
 
40 min är ju ganska långt bort. Då når man ju flera av de mindre grannkommunerna som är betydligt billigare :)
Så är det ju, men det är samma tid det tar som mellan Linköping och Norrköping vilket en hel del har som daglig pendel. Jag bor inte ens i en grannkommun och det är definitivt en av kommunerna som är bland de billigare att köpa bostad i ;) Men en halvtimme på tåget till Linköping (där jag dessutom kan sitta och jobba) är för mig definitivt mer rimligt än de 50 minuterna det tog att ta mig från en del av Linköping där jag bodde till en annan del av Linköping där jag jobbade, och att däremellan lämna hunden på hunddagis i en tredje del av Linköping :) Här har jag råd att bo på landet utan några grannar direkt inpå, utan någon stor väg direkt inpå, inom skrittavstånd till ridhus/paddockar, med massa skogsvägar att rida på och med cykelavstånd till centrum med tågstationen/affärer :)
 
Så är det ju, men det är samma tid det tar som mellan Linköping och Norrköping vilket en hel del har som daglig pendel. Jag bor inte ens i en grannkommun och det är definitivt en av kommunerna som är bland de billigare att köpa bostad i ;) Men en halvtimme på tåget till Linköping (där jag dessutom kan sitta och jobba) är för mig definitivt mer rimligt än de 50 minuterna det tog att ta mig från en del av Linköping där jag bodde till en annan del av Linköping där jag jobbade, och att däremellan lämna hunden på hunddagis i en tredje del av Linköping :) Här har jag råd att bo på landet utan några grannar direkt inpå, utan någon stor väg direkt inpå, inom skrittavstånd till ridhus/paddockar, med massa skogsvägar att rida på och med cykelavstånd till centrum med tågstationen/affärer :)
Jag menade inte på något sätt att ifrågasätta ditt val av boende. Tyckte bara inte att det var en så relevant jämförelse :)
Östergötland har ju en väldigt stor spridning i prisläge.
 
Jag menade inte på något sätt att ifrågasätta ditt val av boende. Tyckte bara inte att det var en så relevant jämförelse :)
Östergötland har ju en väldigt stor spridning i prisläge.
@LadyCovergirl började diskussionen om Östergötland med några mil bort från Norrköping, vilket gjorde att jag tänkte det var relevant med några mil bort från Linköping :)
Men jo, det är extremt olika pris i olika delar av Östergötland :)
 
Jag vet - men jag blundar för det.
Alltså, jag har en förståelse för hur mycket jag lägger varje månad och vad jag skulle kunna göra istället. Men jag bokför det verkligen inte, och jag bryr mig inte jättemycket så länge jag har råd med det.
 
Men en nyfiken fråga, räknade du in bilresor till och från stallet och bilresa till och från träningar?
Jag bor just nu (under pandemin) på gården där hästarna står så nej, räknade inte in bilresor till och från stallet, men transportkostnad till träning är inräknat! Lite på en höft dock, så det kan vara både lite generöst och lite snålt räknat. 🤷🏽‍♀️
 
De fasta kostnaderna har jag koll på, stallhyra, hovslagare och försäkring.
Sen vet jag på ett ungefär, känns inte så viktigt.
Har jag bra med pengar tränar jag mer.
Behöver inte lägga några pengar på resor till stallet iom gång/cykelavstånd.
 

Liknande trådar

Anläggning Vad betalar ni i gårdsförsäkring per år? Anledningen till att jag frågar är för jag tycker vi betalar orimligt mycket. 25.000kr. Stort...
2
Svar
23
· Visningar
1 446
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 385
Hundhälsa Doris fick för någon månad sedan diagnosen elakartad tumör som antagligen kommer sprida sig. Eftersom hon är 13 år kände jag inte att...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 248
Senast: Lillefrun
·
Hästmänniskan Vi är en familj med dotter som vill tävla inom hoppning som slås utav kostnaderna för att ha häst i Stockholmsområdet. Vi två...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 542
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp