Vet du vad din/dina hästar kostar per månad?

Ungefär ganska precis på kronan. :p Men då har jag en väldigt ”billig” häst, vi tränar/tävlar inte, utan lufsar mest ute i skogen. Vi har ca 8 skoningar/år, en tandkoll och en vaccinering, anläggningskortet ”får” jag via friskvårdsbidraget på jobbet, stallhyra, 2 spånbalar i månaden, lite krubbskrammel och försäkring.

Han kostar mig ganska precis 2200kr i månaden i snitt.
 
Jag har koll på vad stallhyran, maten och hovvården kostar. Det som jag inte vill räkna in är bensinkostnaden, men jag försöker uträtta flera ärenden de flesta dagar som jag åker till stallet.

Men jag har ett rejält sparkonto och en extrautgift på några tusenlappar är ingen katastrof för mig.
 
Jag vet vad de kostar, att inte veta om jag har pengar nog skulle ge mig magsår.

Men samtidigt så tänker jag inte på det som pengar, eller hur jag ska säga. Jag funderar ju inte på vad jag skulle kunna köpa istället för tex hästskor för 2500 kr per månad.
 
Pengarna går över automatiskt så jag ser dem aldrig. Det måste ju finnas en hel del på kontot när årets foder ska betalas så att nalla från hästkontot sker icke.
Nallning sker icke här heller, men pengarna mellanlandar kvickt då allt skall tas därifrån. Månadshyra och löpande kostnader såväl som mer långsiktiga och buffert.
Milen blir ju inte lika dyra ju fler hästar du kan dela dom på:angel:
Exakt! Det är inräknat!

Min argumentation till maken fick draghjälp där. Samma med viss utrustning som de "turas om" med. Tömkörningsdäckel tex.

(Gissa vem som ansträngt sig?! :angel: )

Men allt går givetvis inte att räkna på. Det får inte bli absurdum.

Hästarna är lite som bilen, det ÄR dyrt, men det ger ett mervärde i livet som inte kan mätas i pengar. Samarbetet i familjen till exempel, liksom relationen som var och en har till våra djur.
 
Jag räknade en del på kostnaderna senast jag bytte stall och kom fram till att högre hyra kan kompenseras med lägre bränslekostnad. Nu försöker jag gå/ cykla/ ta moppe så ofta de går för att minimera kostnaderna.
Jag har varit där också! Nu flyttar vi snart till ett stall utan ridhus. De extrakostnader det innebär att köpa anläggningskort i ett närliggande ridhus var dock billigare utslaget per månad än där vi står nu.

Vi får dessutom fler bekvämligheter i och med färre åtaganden osv så vi vinner både tid och ekonomi.

Skillnaden är en fram- och avskrittning utomhus (till ridhuset) i alla väder.
Vilket för hästarnas del bara är positivt.
 
Hur vänjer man sig vid tanken på vad de kostar när man har sån koll? 🙈😅 Sånt har jag räknat på en gång tror jag och det var riktigt svettigt att få veta det.
Det ÄR svettigt! Jag fick till och med beröm av maken när vi hade en gemensam genomgång kring allt!

Han tyckte jag skulle räkna in en schablonsumma för inköp av utrustning per månad. Allt från täcken till nya ridstrumpor, broddar osv. Det blev ganska mycket eftersom barnen också växer och får nya ridskor/stövlar/hjälm/väst osv.

Så svaret på din fråga; ja, lite svettigt och ångestframkallande, men viktigt för relationen och ekonomin.

Sedan har vi iofs inte räknat in inköp av kapitalvaror som sadlar och hästtransport. Bara underhåll.
 
Ungefär ganska precis på kronan. :p Men då har jag en väldigt ”billig” häst, vi tränar/tävlar inte, utan lufsar mest ute i skogen. Vi har ca 8 skoningar/år, en tandkoll och en vaccinering, anläggningskortet ”får” jag via friskvårdsbidraget på jobbet, stallhyra, 2 spånbalar i månaden, lite krubbskrammel och försäkring.

Han kostar mig ganska precis 2200kr i månaden i snitt.
Det är mindre än vad min häst kostar i stallhyra och hösilage varje månad 🙈 men ungefär vad förra hästen kostade per månad.
 
Blev inspirerad av denna tråd och gjorde en budget. Det är dyrt att ha häst... 😬

Mina tre hästar kostar mig tydligen 13 967 kr i månaden, inklusive träningar samt ett par "hästträningsprenumerationer" som jag har, t ex en klickertränare som har ett onlineprogram. Och exklusive oväntade veterinärkostnader, vanliga som vaccinationer osv är inräknat.
Inspirerad! Härligt ord i sammanhanget. :D


Men en nyfiken fråga, räknade du in bilresor till och från stallet och bilresa till och från träningar?
 
Det är mindre än vad min häst kostar i stallhyra och hösilage varje månad 🙈 men ungefär vad förra hästen kostade per månad.

Jag betalar 300kr i stallhyra...🙈😂

Sen ligger han på Max 7 kg torrhö/dygn. Men det är mitt i vintern. Som nu går han fortfarande ute på bete dygnet runt, och så länge det finns (ätbart) gräs kvar i hagen får han inte full högiva även när han blir installad. Har en väldigt lättfödd D-ponny.
 
Jag betalar 300kr i stallhyra...🙈😂

Sen ligger han på Max 7 kg torrhö/dygn. Men det är mitt i vintern. Som nu går han fortfarande ute på bete dygnet runt, och så länge det finns (ätbart) gräs kvar i hagen får han inte full högiva även när han blir installad. Har en väldigt lättfödd D-ponny.

Hade ett svårfött halvblod innan, han kostade mig närmare 6000 kr i månaden. Och vi varken tränade eller tävlade. Mycket dyrare stall, nästan tredubbla höåtgången och en himla massa mat i krubban. En sån häst skulle jag inte ha råd att äga i dag nu när jag lever själv. 🙈🤣
 
Kan ju bara inflika här att jag har inte egen häst men jag vill knappt räkna ut vad jag lägger på ridningen ändå. Jag är ganska frikostig mot mig själv när det gäller privatlektioner,, kurser och att hyra häst utöver ridskolan. Jag tar också tömkörningslektioner Kommer vissa månader upp i summor över det vissa nämnt som månadsutgift för sin häst. :angel: Det är tur att det ger mig så mycket balans i livet och jag mår bra av det. :)Vill inte ha egen av flera orsaker, dels tiden och dels att jag inte riktigt har orken att ha häst på heltid på grund av sjukdom. Då är stället jag rider på ett bra mellanting mellan att ha egen häst och bara rida på ridskola. Man kan hyra ganska ofta på helger och de har hyrveckor också på sommaren. Det är kul och givande. Medryttarhäst känns också för jobbigt för mig då blir man låst vissa dagar i veckan och har jag en dålig dag så kan jag inte rida och kanske inte ens åka till stallet och ta hand om hästen. detta alternativet känns ändå så nära egen häst som jag kan komma utan att behöva ha totalansvar.
 
Jag har koll i form av att jag vet vad månadskostnad för stallplats, grovfoder och skötsel ligger på. Jag vet ungefär vad det blir per månad om man slänger i hovslagare, vaccination, försäkring etc.
Jag har tur som har gratis kraftfoder/tillskott, kiropraktor, tandläkare och ena tränaren som "tar betalt" i en middag och en kunnig sambo som jag kan ha med i ridhuset för bollplank vid träning.
Så det som tillkommer utöver det är ev träning(med andra tränare) och ev utrustning som kan krävas. Och även eventuella veterinärkostnader.

Jag räknar inte varenda krona eller ens hundring. Men jag vill ha koll och veta att jag har råd. Så jag avrundar alltid allt kraftigt uppåt och räknar hellre för högt än för lågt.
 
Har ni koll på vad er/era hästar kostar er per månad/år? Eller blundar ni för kostnaden?
Just nu ca 900-1000kr per månad inkl bete, hovis och försäkring. När han stallas upp blir det ca 4000kr per månad inkl hö, strö, kraftfoder, hovis, stallplats och försäkring.
 
Jag förde logg över varenda krona ett tag men slutade med det av förklarliga skäl:angel:
Nä, men skämt å sido så vet jag vad de kostar mig i månaden, men jag fokuserar hellre på glädjen de ger mig än på vad jag lägger ut i pengar:up:
Instämmer! Klart att fokus är glädjen i att ha förmånen och privilegiet att ens kunna hålla häst.

Jag är så tacksam varje dag för att jag har en partner som både accepterar och gläds med vår prioritering och att vi har råd, helt enkelt. Det är fantastiskt och ger så många värden som inte kan mätas i pengar! :love:

Många människor kan inte ha häst, även om de skulle vilja. Jag är väldigt medveten om det.

Så fokus är inte att ha så billiga omkostnader som möjligt, utan att det också får kosta!

Men, som sagt, för mig är det en trygghet att inte bli överraskad, utan faktiskt ha koll.

Men visst mod krävs! Och lite förnekelse då och då! :angel: :o:D:crazy:
 
Senast ändrad:
Jag betalar 300kr i stallhyra...🙈😂

Sen ligger han på Max 7 kg torrhö/dygn. Men det är mitt i vintern. Som nu går han fortfarande ute på bete dygnet runt, och så länge det finns (ätbart) gräs kvar i hagen får han inte full högiva även när han blir installad. Har en väldigt lättfödd D-ponny.
Jag har valt att ha ridhus vid stallet och betala extra för det ;)
 
Jag har koll på varenda krona. Inte för att jag kanske måste, men för att det ger mig väldigt mycket mindre svett och panik att veta än att inte göra det :D Just nu går det en hel del pengar, för hon har varit iväg på inkörning i ett par omgångar och det är mycket som ska köpas eftersom det är en unghäst och jag inte hade en pryl när jag skaffade henne som föl. Eftersom hon både ska vara rid- och körhäst är det orimligt mycket saker man kan behöva! Jag har räknat på att hon ska kosta mig i snitt 4500 i månaden i år. Med allt inräknat. Får se om jag lyckas hålla det...

Jag har å andra sidan den typen av koll på alla delar av min ekonomi, så för mig är det inget konstigt.
 
Hm är ju stallplats, foder och försäkring på henne och transporten varje månad. Tillkommer ju verkning var 8e vecka, mineraler och B-vitamin räcker ganska länge (ingen kraft), saltsten, spån, veterinär såsom vaccination, avmaskning, pay and jump ibland, utrustning. Men minst 2300/månad är det ju.
 

Liknande trådar

Anläggning Vad betalar ni i gårdsförsäkring per år? Anledningen till att jag frågar är för jag tycker vi betalar orimligt mycket. 25.000kr. Stort...
2
Svar
23
· Visningar
1 450
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 386
Hundhälsa Doris fick för någon månad sedan diagnosen elakartad tumör som antagligen kommer sprida sig. Eftersom hon är 13 år kände jag inte att...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 251
Senast: Lillefrun
·
Hästmänniskan Vi är en familj med dotter som vill tävla inom hoppning som slås utav kostnaderna för att ha häst i Stockholmsområdet. Vi två...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 542
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp