Vet du vad din/dina hästar kostar per månad?

Alldeles för mycket 🙈

Skämt åsido, jag har stenkoll på stallhyra (+hö och strö), hovis, försäkring, veterinärvård samt ev kraftfoder.

För allt annat väljer jag att blunda, trycka in bomull i örona och sjunga högt för mig själv för att undvika inse hur mkt "onödigt skräp" jag egentligen köper till kusen och mig själv ibland.
 
Jag visste vad stallhyran går på, men det var ungefär allt :crazy: har inte gjort några reflektioner på vad foder, hovslagare, försäkring och hästmassör blir utslaget på en månad då jag alltid ser till att ha pengar till sånt sparat. Sen kollade min medryttare upp det när det blev tal om att hon skulle ta hästen på foder, och det var betydligt mer än jag trodde. Min man kommer aldrig få veta den siffran :angel:
 
Det ÄR svettigt! Jag fick till och med beröm av maken när vi hade en gemensam genomgång kring allt!

Han tyckte jag skulle räkna in en schablonsumma för inköp av utrustning per månad. Allt från täcken till nya ridstrumpor, broddar osv. Det blev ganska mycket eftersom barnen också växer och får nya ridskor/stövlar/hjälm/väst osv.

Så svaret på din fråga; ja, lite svettigt och ångestframkallande, men viktigt för relationen och ekonomin.

Sedan har vi iofs inte räknat in inköp av kapitalvaror som sadlar och hästtransport. Bara underhåll.
Här är det sällan jag lägger större pengar på utrustning. Har någorlunda koll på skoning (~1200 varannan månad), stallhyra (3000/mån f.n). Till det kommer ju tillskottsfoder, försäkring och sånt. Och att man måste ha en dyrare bil osv. Sånt blundar jag för. Alla de där småsummorna som blir stora när man får se dem ihopräknat.
 
Ja, alltså jag menar att det var extremt låga kostnader för två hästar.
Beror på vad man jämför med. Jag har en storhäst och en minishettis och ligger på cirka halva den kostnaden (ca 50 000 kr) om jag räknar in allt som foder, strö, hovslagare, vaccinationer, årlig tandkoll för båda, ridhuskort, ridlektioner/träning, försäkring, arrende etc.

Det som tillkommer är renovering av staket, utrustning (vilket råkat bli väldigt mycket detta året eftersom jag köpt ny sadel till hästen och ny vagn till ponnyn, men som normala år ligger väldigt lågt), skicka hästen på inridning detta året (vilket man ju knappast gör varje år), operation av minishettisen förra året (patellaupphakning, så ingen direkt skada), lite besök hos sjukgymnast med storhästen inför igångsättning hemma, bygga/renovera saker för stallet och liknande kostnader. De sakerna kan öka kostnaden ganska rejält mycket, men är inga regelbundna kostnader så det är svårt att slå ut dem på ett år.
 
Beror på vad man jämför med. Jag har en storhäst och en minishettis och ligger på cirka halva den kostnaden (ca 50 000 kr) om jag räknar in allt som foder, strö, hovslagare, vaccinationer, årlig tandkoll för båda, ridhuskort, ridlektioner/träning, försäkring, arrende etc.

Det som tillkommer är renovering av staket, utrustning (vilket råkat bli väldigt mycket detta året eftersom jag köpt ny sadel till hästen och ny vagn till ponnyn, men som normala år ligger väldigt lågt), skicka hästen på inridning detta året (vilket man ju knappast gör varje år), operation av minishettisen förra året (patellaupphakning, så ingen direkt skada), lite besök hos sjukgymnast med storhästen inför igångsättning hemma, bygga/renovera saker för stallet och liknande kostnader. De sakerna kan öka kostnaden ganska rejält mycket, men är inga regelbundna kostnader så det är svårt att slå ut dem på ett år.
Beror förstås på var i Sverige man bor. Här i Stockholm ligger ju ofta bara stallhyran på minst 6000 i månaden och med allt annat som tillkommer blir det rätt rejäla kostnader per år. :)
 
Mitt gäng (1 kallblodstravare och 5 små b-ponnyer) kostar ca 5 000 kr per månad.
Där ingår hö, halm, mineraler, hovar (verkar det mesta själv), träckprov, avmaskning, vaccination (bara stelkramp), tandkoll, försäkring.

Har egen gård och har inte räknat in alla miljarder pengar för stängsel, grus, maskiner, underhåll och drift osv.
Har inte heller räknat in kursavgifter och bränsle, det räknar jag på nöjeskontot. Det gäller att lura sig själv. 😇
Lägger även undan pengar för oförutsedda utgifter.
 
Du kan givetvis inte använda Stockholmspriser som ett normalmått.
Nej, och därför skrev jag lite skämtsamt att jag var avis för att du kunde få så mycket för pengarna. Det var inte på något vis illa menat. Det är ju enbart positivt - önskar självklart att det vore så även här.
 
Nej, och därför skrev jag lite skämtsamt att jag var avis för att du kunde få så mycket för pengarna. Det var inte på något vis illa menat. Det är ju enbart positivt - önskar självklart att det vore så även här.

Sett till hela landet är det nog snarare åt det dyrare hållet här. Det är ju trots allt storstadsområde om än inte Stockholm.
 
Sett till hela landet är det nog snarare åt det dyrare hållet här. Det är ju trots allt storstadsområde om än inte Stockholm.
Åh vad jag hoppas att du har rätt! I så fall kanske jag kan lyckas få råd med häst bara jag någon gång lyckas flytta... (Bor i just Sthlm, där bara stallhyran för en mindre häst/stor ponny är mer än vad jag är i närheten av att ha råd med.)
 
Jag bor inte i stockholm och tyckte också det lät billigt för två 😊

Om jag jämför med där jag växte upp, några mil utanför Norrköping, är det definitivt inte billigt. Jämför jag med när jag bodde i Kalmar är det definitivt inte billigt. Jämför jag med annonser på Hästnet eller Blocket är det inte billigt.
Sen är förstås försäkringarna billigare eftersom det handlar om ponnyer men stallhyran är densamma som för hästar.
 
Om jag jämför med där jag växte upp, några mil utanför Norrköping, är det definitivt inte billigt. Jämför jag med när jag bodde i Kalmar är det definitivt inte billigt. Jämför jag med annonser på Hästnet eller Blocket är det inte billigt.
Sen är förstås försäkringarna billigare eftersom det handlar om ponnyer men stallhyran är densamma som för hästar.
Jag bor i Linköping och har hästen mellan Linköping och Norrköping. Skulle aldrig kunna hålla två hästar till den kostnaden. Men det beror såklart på en mängd omständigheter.
 
Jag trodde jag hade koll, men med en häst utlånad på foder och en nyligen borttagen pga skada, inser jag hur mycket det kostade. Två hästar i Stockholm om än inte innerstan, huh 🤪
Hade koll på stallhyra, hovslagare och andra fasta kostnader. Men diesel, vaccination, veterinär, och för del delen kraftfoder...ingen koll!
 

Liknande trådar

Anläggning Vad betalar ni i gårdsförsäkring per år? Anledningen till att jag frågar är för jag tycker vi betalar orimligt mycket. 25.000kr. Stort...
2
Svar
23
· Visningar
1 448
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 386
Hundhälsa Doris fick för någon månad sedan diagnosen elakartad tumör som antagligen kommer sprida sig. Eftersom hon är 13 år kände jag inte att...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 249
Senast: Lillefrun
·
Hästmänniskan Vi är en familj med dotter som vill tävla inom hoppning som slås utav kostnaderna för att ha häst i Stockholmsområdet. Vi två...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 542
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp