Vet ej hur jag ska hantera grannen...LÅNGT

Z

Ziemona

Hej alla, behöver verkligen lite hjälp nu.
Har just nu 3 hästar, alla ston, varav en konvalescent och dräktig, hon bör ej springa, vilket hon inte gör av sig själv heller.
Grannen har 7 hästar, varav en aggressiv (går till attack) och en hingst, resten lite blandad kompott.
Otaliga gånger har dessa hästar befunnit sig i/vid/igenom mina hagar och dragit repor runt hagarna/försökt betäcka/förstört staket och tuggat på ensilagebalar. Hon är även min "vän" då vi rider ut tillsammans, därför har vi nog sett genom fingrarna för mycket. Idag kom det värsta hittills. JAg rider ut på ny häst, och blir attackerad av den aggressiva hästen. Den går rätt igenom sin hage, i full galopp mot mig och försöker sparka/bita hela vägen fram, fick bokstavligen smälla stalldörren i huvudet på den, den följde mig ca 1-2 km hela vägen hem, fortsatt sparkandes och attackerandes. Riktigt obehagligt, och ffa FARLIGT!
Min far beger sig upp till dem, och de säger att sånt får man räkna med, att inget hände så det gör inget, osv. De säger även att hästen är snäll och social, och bara vill leka och att hästar är flockdjur.. varför drar hästen ur sin egen flock för att attackera mig?? Denna häst har nyligen attackerat grannens mamma och bitit henne rejält så att hon fått sy 11 stygn.. Hon diskuterade detta med min mamma i helgen, att denna häst var sjuk ihuvudet osv, och att de inte förstod varför den blivit så. NU, IDAG var den helt plötsligt jättesnäll och skulle aldrig göra en fluga förnär..
Sen skäller de ut mer och säger att JAG borde hoppat av hästen, och inte skrikit åt den (desperat försök att försöka skrämma iväg den).
Att hoppa av är i princip det sista jag skulle göra, men enligt dem gör man ju så på framhoppning om det kommer lös en häst.. Dock brukar det finnas en ägare att ta hand om sin lösa häst, vad jag vet.
Undertiden detta skedde, stod de och försökte lägga förband på hingsten som tydligen skurit upp benet, men de hade hört mig skrika och IGNORERAT det.
Jag orkar inte mer, ska man inte kunna rida ut ens? Jag är redan rädd för att de ska jaga upp min konvalescent och att hon flippar och drar upp skadan. De har dåligt med pengar, 7 hästar, och ihopknuten tunn eltråd från 90-talet samt gamla armeringsjärn till hagar. De få kronor de har över läggs på dyra sadlar och flashiga jackor samt tävlingsavgifter.
Vet ej om jag ska polisanmäla, är det ens lönt? Och då kommer HELVETET att braka lös känns det som...
 
Sv: Vet ej hur jag ska hantera grannen...LÅNGT

Om de har så "dålig" djurhållning och undermåliga staket så kanske en signal till kommunens djurskydd skulle kunna vara en ide. Det är ju ingen bra djurhållning om hästarna kommer lösa så de kan kanske i allafall få sig en liten tankeställare om det även kommer från annat håll en bara er.
 
Sv: Vet ej hur jag ska hantera grannen...LÅNGT

problemet är väl att för övrigt är djurhållningen inte dålig, det är bara staketen. Och enligt djurskyddsinp. kan de inget göra förrän djuren är vanvårdade, vilket aldrig kommer att hända. Finns väl inga direkta regler på hur exakt ett staket ska vara heller, det är ju ett staket men inget bra sådant uppenbarligen. Speciellt inte med hästar som vet att det är lätt som en plätt att rymma..
Vi påpekade givetvis detta för dem, och de tar upp den ekonomiska aspekten av vad ett bättre staket skulle kosta, men de har nyss byggt paddock och köpt fyrhjuling att harva med... Folks prioriteringar är svåra att göra något åt.
Ironin i det hela är att det räcker att min häst snubblar på ett grässtrå så händer något, men hennes springer jämt ute på trafikerade vägar osv utan att något händer..
 
Sv: Vet ej hur jag ska hantera grannen...LÅNGT

Ja då finns ju biten med polisanmälan och ersättning för den skada som hästarna gör när de är lösa.
Men rätten att kräva ersättning för det som hästarna ställer när de är lösa har ni och det kan även innefatta lagning av era staket om de springer igenom dem också.
Polisanmälan kan var bra att ha i bagaget för var gång det händer den dagen det går riktigt illa. Oavsett om det gäller eller en bil ute på vägen. Finns det dokumneterat i anmälningar att deras staket inte håller hästarna inne så blir det dyrt för dem.
Det kan också vara bra att tänka på och kanske nämna för dem när det gäller din konvalsent. Att om det händer henne något så kommer räkningen att gå till dem då också kanske via hästens försäkringsbolag. Det har jag själv varit med om att mitt bolag krävt in ersättning från en shettishingsts ägare efter att den rymt och jagat mina hästar.

Lite som kanske kan bita på dem om de nu tänker i pengar bara.
 
Sv: Vet ej hur jag ska hantera grannen...LÅNGT

problemet är väl att för övrigt är djurhållningen inte dålig, det är bara staketen. Och enligt djurskyddsinp. kan de inget göra förrän djuren är vanvårdade, vilket aldrig kommer att hända. Finns väl inga direkta regler på hur exakt ett staket ska vara heller, det är ju ett staket men inget bra sådant uppenbarligen. Speciellt inte med hästar som vet att det är lätt som en plätt att rymma..
Vi påpekade givetvis detta för dem, och de tar upp den ekonomiska aspekten av vad ett bättre staket skulle kosta, men de har nyss byggt paddock och köpt fyrhjuling att harva med... Folks prioriteringar är svåra att göra något åt.
Ironin i det hela är att det räcker att min häst snubblar på ett grässtrå så händer något, men hennes springer jämt ute på trafikerade vägar osv utan att något händer..

Visst finns det lagar för hur stängsel ska vara utformade, har ni pratat med grannen utan att det hjälper hade jag kontaktat djurskyddsinspektören som får prata om dem om vad som gäller, djuren ska vara innanför staketet.

DFS 2007:6 5 kap., 7 § Stängsel ska vara väl uppsatt och underhållet samt i övrigt utformat och anordnat på ett sådant sätt att hästar som hålls inom stängslet eller drivs mellanstängsel inte skadas. Stängseltrådar och stängselnät ska vara väl sträckta.
 
Sv: Vet ej hur jag ska hantera grannen...LÅNGT

Varken djurhållning eller staket behöver vara dåligt bara för att hästen smiter(i detta fall förstår jag dock inte att hästen inte avlivas).
Har själv haft ngn häst som tagit sig ut trots 3 elrep, högsta elstyrkan i stängslet(testat med elmätare givetvis).
Vissa hästar känner inte elen pga täcken eller tjock päls, andra är bara "galna" & far igenom även om det finns el.
Hade en häst som inte klarade att hoppa över hagen, & inte krypa, då började han springa rätt igenom, enda som skulle hjälpt var nog metallstaket(i trähagar sprang han bara av planken på mitten).
 
Sv: Vet ej hur jag ska hantera grannen...LÅNGT

Jag tror faktiskt rent juridiskt så räknas ett staket som undermåligt om djuret kan ta sig ut. För vad jag vet finns inga regler för vad ett bra staket är förutom att det ska hålla djuret inne under normala betingelser. Så en häst som utan att bli skrämd eller på annat sätt påverkad har helt enkelt ett dåligt staket om den springer igenom det. För en annan häst kan ett uppspänt snöre egentligen vara bra staket.
Så rent juridiskt ska staket anpassas efter djuren som går där och om djuren går igenom är det inte bra.
Plus att ett staket som det springer igenom är ett staket som hästen kan skada sig på.
 
Sv: Vet ej hur jag ska hantera grannen...LÅNGT

tack för era svar!
Tyvärr har jag pratat med djurskyddsinp. och fått reda på att INGET finns att göra.. De tycker det är en fruktansvärd situation, och är hemskt ledsna över att inte kunna hjälpa till, men lagen gäller tydligen bara hästens välbefinnande, och inte skador som hästen i sig kan orsaka. Polisen skickar det bara direkt till djurskyddet. Så det är alltså lönlöst. Tror jag köper mig en elektrisk "grisfösare" och har i fickan...... Elakt kanske, men mina hästar ska inte skadas pga. hennes hästar.
 
Sv: Vet ej hur jag ska hantera grannen...LÅNGT

Om djurskyddsinspektören ej vill ta det, vilket verkar väldigt konstigt eftersom om hästarna springer på vägen finns det risk för att de skadas tycker jag, så kan du anmäla det som olägenhet till miljö-och hälsa istället.
 
Sv: Vet ej hur jag ska hantera grannen...LÅNGT

Oj herregud :eek: Jag hade ju fullkomligt dött om något sånt hade hänt mig när jag var ute och red. Att hon dessutom hörde när du skrek? Vilka människor det finns. Kunde ju gått redigt illa :crazy:
Hoppas det löser sig iaf, man tkr ju att polisen kunde ta ett snack med henne!
 
Sv: Vet ej hur jag ska hantera grannen...LÅNGT

jo, fast de menar att det är ju inte "direkt" vanvård.
Sen är det så att hagarna säkert håller inne 80 % av hästbefolkningen, dock inte denna del av den.. Åker de upp på (givetvis förvarnad!) besigtning kommer alla hästar stå där i sina hagar, och hoppsan, det var visst ett litet strömavbrott just då, när det hände, de kommer bara hänvisa till det som en tillfällighet och olycka, trots att det ständigt upprepas. Men det kan man ju inte bevisa, om jag inte polisanmäler varje gång, och då kommer vi hamna i ett sjuhelvetes bråk :cry:
Vi funderar på att byta resten av vårt staket mot A-staket hingstmodell, har redan hälften så, mest för att hålla den hästen inne, men det verkar hålla andra hästar ute också. Det blir svindyrt, men det får det ju bli då, för hon kommer inte ändra sin situation.
Sen kan man ju sätta 5 rader taggtråd runt allt och gräva ett jättedjupt dike. Då kanske, hon faktiskt vill hålla sina hästar inne. Fast om inte en trafikerad väg skrämmer, har jag svårt att tro att taggtråd gör det.. Är bara så arg just nu...
 
Sv: Vet ej hur jag ska hantera grannen...LÅNGT

Vilka människor det finns alltså! :eek:
Jag skulle haft med mig digitalkamera med videoinspelning redo varje gång jag red förbi och dokumentera alla gånger den kommer lös och sedan skicka till berörd instans som bevis. Även skriva exakt datum och klockslag samt vilka olägenheter det innebar för dig varje gång.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 311
Senast: Ridinglady
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 238
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 564
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 851
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp