Vet. hade aldrig sett nåt liknande - har ni?

milly

Trådstartare
För exakt två veckor sen idag fick min häst en bula på nosryggen plötsligt. Den fanns inte där då jag tränsade honom (ingen nosgrimma på tränset) och vi gav oss iväg på en körtur... När vi kom tillbaka och jag skulle sela av märkte jag hur han ryckte till med huvudet och tänkte att det va väl nåt som bet honom. Sen när jag skulle ta av tränset såg jag bulan! Se bilderna nedan:
9ac333fc.jpg

e137de2a.jpg

b0a64116.jpg

b4175d97.jpg


Nästa gång jag kom till stallet såg det ut så här (två dagar efter tror jag det var):
39358e80.jpg

Tror att han börjat klia bulan och därav har det blivit avskavda märken på bulan...

Sedan på lördagen (6 dagar efter) var det ett stort, vätskande sår:
bfc719af.jpg

7cb65fde.jpg


Jag tvättade med jodopax och lade på hästsalva, sedan åkte jag in och köpte
alsolsprit och zinkpasta för att skydda såret från flugor... Dagen efter var det torrt o fint och likaså dagen därpå. Men sen började det igen... och på torsdagen såg det riktigt illa ut:
739aced3.jpg


Jag ringde veterinären som kom ut strax efter... Han hade ingen aning om vad det kunde vara, hade aldrig sett nåt liknande. Jag sade att jag trodde det va
ett bett av nåt slag och visade bilderna på bulan från början... Han avfärdade ormbett och att det skulle va en sticka eller dylikt i det. Han va tveksam till insektsbett men kunde inte ge nån annan förklarning. Sprutade in lite antibiotika, sen skrev han ut kortisonsalva mot klådan och Socatil på min begäran som skydd mot flugor.
Denna dag hade hästen min även frustat kraftigt några ggr (aldrig sett han göra så förut) och gjorde det ocksånär veterinären va där men han trodde inte det hade ett samband. Och trodde inte det va nåt att anmärka på. Det kom ut lite snorloskor men han sa att "så kan det ju hålla på lite ibland".
Jag misstänker dock att allting har ett samband.... Tänk om det är t ex en älg styngfluga som varit i farten?!

Någon som har sett nåt dylikt? Någon som har idéer om vad det kan va?

Jag ringer veterinären imorn igen om han fortf frustar sådär idag då jag åker dit. Hästen är en 4-årig nsv bruks.
 
Sv: Vet. hade aldrig sett nåt liknande - har ni?

Absolut ingen veterinär, men på bilderna på slutet ser det ut som en böld som brustit genom huden och självdränerar. Dvs jag skulle tro hålet kom senare, och inte var med från början, dvs inget bett(hål).

Stackars liten hursom, hoppas det snart blir bättre!
 
Sv: Vet. hade aldrig sett nåt liknande - har ni?

Ja, så är det väl mkt möjligt att det är med såret. Men tror du att frustandes har ett samband? Och varför har det blivit en varböld från början?
(bulan var stenhård då den uppkom)
 
Sv: Vet. hade aldrig sett nåt liknande - har ni?

Ja, det är ju kuggfrågan, vad kom det av. Hade du nosgrimma eller ngt i området för bulan?

Frustandet bör en veterinär svara på, men teoretiskt igen så kan ju bölden/vad det nu är dels involvera ngt som retar, eller reta en nerv t ex? Jag fick en finne på insidan av näsborren en gång och jisses vad jag hade impuls att fnysa och fräsa, antagligen retades någon nerv eller liknande som sa till hjärnan att det var främmande föremål i näsan som behövde fnysas ut.
 
Sv: Vet. hade aldrig sett nåt liknande - har ni?

Ja, så är det väl mkt möjligt att det är med såret. Men tror du att frustandes har ett samband? Och varför har det blivit en varböld från början?
(bulan var stenhård då den uppkom)

Kan ju ha varit ett insekt bett från början som gått över i varböld eftersom att den insekt som varit där kanske bar på nån bakterie.. Så vart de en större infektion som sedan kroppen tog hand om genom att de tömmde ut sig själv..
 
Sv: Vet. hade aldrig sett nåt liknande - har ni?

Ja, det är ju kuggfrågan, vad kom det av. Hade du nosgrimma eller ngt i området för bulan?

Frustandet bör en veterinär svara på, men teoretiskt igen så kan ju bölden/vad det nu är dels involvera ngt som retar, eller reta en nerv t ex? Jag fick en finne på insidan av näsborren en gång och jisses vad jag hade impuls att fnysa och fräsa, antagligen retades någon nerv eller liknande som sa till hjärnan att det var främmande föremål i näsan som behövde fnysas ut.

Nej ingen nosgrimma, som sagt.

Ja, det kanske är så enkelt som du beskriver det... Vi får se hur det verkar idag, åker dit lite senare sen.
 
Sv: Vet. hade aldrig sett nåt liknande - har ni?

Kan ju ha varit ett insekt bett från början som gått över i varböld eftersom att den insekt som varit där kanske bar på nån bakterie.. Så vart de en större infektion som sedan kroppen tog hand om genom att de tömmde ut sig själv..

Ja, det är klart det kan va så men vad beror frustandet på då? Att det ev. varet runnit in i näsborrarna också? Eller dylikt?
 
Sv: Vet. hade aldrig sett nåt liknande - har ni?

Min häst hade en liknande grej förra sommaren, men den sprack aldrig utan den gick ner av sig själv på ett par veckor. Den satt på ungefär samma ställe, över luftvägen om man tänker. Hästen var dock glad, och hade inte ont. Vi gissade på ett ormbett eller getingstick.
 
Sv: Vet. hade aldrig sett nåt liknande - har ni?

Min häst hade en liknande grej förra sommaren, men den sprack aldrig utan den gick ner av sig själv på ett par veckor. Den satt på ungefär samma ställe, över luftvägen om man tänker. Hästen var dock glad, och hade inte ont. Vi gissade på ett ormbett eller getingstick.

Ja, alltså min är inte heller allmänpåverkad förutom frustandet/irritationen i slemhinnan i näsan. Han har inte haft feber eller nåt. Och jag har ridit/kört honom som vanligt...
 
Sv: Vet. hade aldrig sett nåt liknande - har ni?

det finns en jättegiftig växt som jag just nu inte kommer på namnet på som ger såna typ av sår. Lite brännsårsaktiga, varar osv. Ser man såna ska man ringa efter kommunen så att de tar bort dem.. Men tyvärr har jag helt o hållet hjärnsläpp.
 
Sv: Vet. hade aldrig sett nåt liknande - har ni?

Tänker du på björnlokor/jättelokor?

De ger brännskador, rätt allvarliga sådana om om man kommer i kontakt med dem och sedan exponeras i solljus. De är förbannat otyg som växer överallt, och är hur svåra som helst att få bort... Tar inte kommunen tag i borttagningen av dem så måste man kontakta länsstyrelsen om det.

Tyvärr kan jag inte se bilderna (jag sitter på jobbet, och datorerna här hade ju gärna kunnat få vara lite modernare...), så jag kan tyvärr inte uttala mig om bölden.
 
Sv: Vet. hade aldrig sett nåt liknande - har ni?

Jättebjörnloka? Dem får man frätsår av. Men blir det böld först?
 
Sv: Vet. hade aldrig sett nåt liknande - har ni?

Tror du tänker på Jättebjörnloka. Personligen tror jag inte att den kan ha kommit åt en sådan på en körtur. Låter mer som ett insektsbett som blivit infekterat i så fall.
 
Sv: Vet. hade aldrig sett nåt liknande - har ni?

Googlade på den där växten ni pratar om och nej, jag har aldrig sett en sån växt vad jag kan minnas (eller har tänkt på). Men jag ska kolla efter nästa gång jag är i stallet...
 
Sv: Vet. hade aldrig sett nåt liknande - har ni?

Så här såg det ut idag:
c7c619a1.jpg

e8577a5c.jpg


Det verkar som det går åt rätt håll även om läkningen går saaakta (hoppas verkligen det är fint till premieringsdagen den 31 juli då vi ska göra KBIt och han ska exteriörbedömas).
MEN... nånting säger mig att han inte riktigt är sig själv. Visst att han är den väldigt lugna typen och brukar va väldigt avslappnad o slö men nånting i blicken säger mig att det är nåt mer. Men vet inte om det kanske bara är värmen och insekterna... de har dock sin lösdriftshall att vara inne i vilket de också nyttjar mycket på dagarna. Det är plastremsor för öppningen så det skyddar rätt så bra från insekter, men de vanliga flugorna finns ju förstås där inne med.
Eller om han är i en utvecklings/växtfas som gör honom extra slö och trött... Han ska få längre vila (2-4 veckor) efter 31juli (då vi som sagt ska göra KBIt) men nu behöver vi träna lite/hålla igång körningen samt träna på uppvisningen (som jag har ingen tidigare erfarenhet av). Han behöver ju också motion för att inte tjocka på sig för mkt. Så han rids/körs ca 3 dagar i veckan.
 
Sv: Vet. hade aldrig sett nåt liknande - har ni?

Jag tror du menar en växt med en gul blomma? kommer tyvärr inte heller ihåg vad den heter nu.....
 
Sv: Vet. hade aldrig sett nåt liknande - har ni?

Har du koll på tempen?

Jajamen, ingen feber nån gång då jag kollat. Har kollat det ända från början sedan bulan uppkom (inte dagligen men då och då och i synnerhet då det såg infekterat ut eller om han sett hängig ut).
 
Sv: Vet. hade aldrig sett nåt liknande - har ni?

jag menar björnloka. En kompis råkade nudda en sån förra veckan o direkt blev det blåsor som sprack o som varade, som brännskada. Exakt som det såg ut på hästen här i tråden. Därför tänkte jag tanken om att det kunde vara det
 
Sv: Vet. hade aldrig sett nåt liknande - har ni?

Jag tror du menar en växt med en gul blomma? kommer tyvärr inte heller ihåg vad den heter nu.....

Stånds? Men jag har fått för mig att de är giftiga när de äts, och att bara vissa individer reagerar när de rör dessa.

I övrigt har jag ingen aning om vad som har hänt med hästen. Men det verkar ju i alla fall se bättre ut nu :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 531
Senast: liiinnea
·
Hundhälsa I väntan på veterinärtiden imorgon tänker jag passa på att fråga er om nån har nån tanke. Har en terv på ca halvåret som magen krånglar...
Svar
5
· Visningar
2 062
Kropp & Själ Jag har hamnat i ett dilemma med mig själv ang trådrubriken. Jag har alltid haft lite svårt för att bli bjuden på saker, ekonomiskt...
2
Svar
34
· Visningar
4 811
Senast: _Taggis_
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
20 466
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ultraljud
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp