Vet inte om jag tagit min medicin

tott

Trådstartare
Jag vet, jag kan ringa sjukvårdsupplysningen men väljer att ta det här.
Jag äter två olika blodtrycksmediciner - en tablett/dag av vardera. Idag har jag verkligen ingen aning om jag har tagit medicinen eller inte. Lutar mot att jag inte gjort det, men vill ogärna riskera att överdosera om jag tar dem nu. Vad händer om jag inte tar medicinen/vad händer om jag tar dubbelt?
 
Du ska INTE ta dubbelt av blodtrycksmedicin!

Händer då och då i jobbet att vårdtagare avböjer sin blodtrycksmedicin och man gör inget åt det mer än har lite extra koll.
 
Jag vet, jag kan ringa sjukvårdsupplysningen men väljer att ta det här.
Jag äter två olika blodtrycksmediciner - en tablett/dag av vardera. Idag har jag verkligen ingen aning om jag har tagit medicinen eller inte. Lutar mot att jag inte gjort det, men vill ogärna riskera att överdosera om jag tar dem nu. Vad händer om jag inte tar medicinen/vad händer om jag tar dubbelt?
Bra att du fick svar! :)
Måste vara vädret kanske som förvirrar oss, häromdagen hade jag ingen aning om jag tagit morgondosen av mina mediciner, misstänker faktiskt att jag tagit dem på kvällen. Så istället för att ta kvällsdosen av två olika epilepsimediciner, blodtrycksmedicin (mot migrän så låg dos) och antidepp så måste jag ha tagit morgondosen dagen efter också samma kväll- två olika epilepsimediciner, en lite högre dos blodtrycksmedicin (mot migrän), folsyra, b-vitamin, D-vitamin och Rinexin. Smart liksom. Vågade inte ta en dos på morgonen efter när jag insåg att dosetten var tom så jag skippade det till kvällen och tog som vanligt.

Men dosett är annars bra. ;) Skulle aldrig komma ihåg min medicin utan.
 
Mig skulle det inte hjälpa med dosett, medicinen ligger bredvid mig och ändå kan jag glömma att ta den
Poängen är att man kan kolla om dagens dos är borta (=den har ätits) eller inte.

Därför man heller inte ska vänta tills hela veckan är tom med att fylla på. För det ska inte gå att börja fundera på om det är tomt för man tagit medicinen eller för att dosetten inte har fyllts.
 
Poängen är att man kan kolla om dagens dos är borta (=den har ätits) eller inte.

Därför man heller inte ska vänta tills hela veckan är tom med att fylla på. För det ska inte gå att börja fundera på om det är tomt för man tagit medicinen eller för att dosetten inte har fyllts.
Eller så fyller man på den samma dag, samma tid varje vecka.
För mig skulle det vara precis tvärtom om jag fyllde på däremellan, jag skulle undra om det är kvar för att jag glömt eller om jag fyllt på.
 
Poängen är att man kan kolla om dagens dos är borta (=den har ätits) eller inte.

Därför man heller inte ska vänta tills hela veckan är tom med att fylla på. För det ska inte gå att börja fundera på om det är tomt för man tagit medicinen eller för att dosetten inte har fyllts.
423131671_10160260450823877_8441249715697099241_n.jpg

Skulle aldrig ha koll om jag tagit min medicin eller ej om jag fyllde på hela tiden.
 
Poängen är att man kan kolla om dagens dos är borta (=den har ätits) eller inte.

Därför man heller inte ska vänta tills hela veckan är tom med att fylla på. För det ska inte gå att börja fundera på om det är tomt för man tagit medicinen eller för att dosetten inte har fyllts.
Oj, jag håller med föregående talare. Det skulle aldrig funka! Då har man ju verkligen ingen koll på om man tagit medicin eller inte.

Nä, jag fyller på min (och kattens) dosett varje söndag morgon. Då passar jag dessutom på att kolla upp om jag behöver köpa mer än någon sort.
 
Bra att du fick svar! :)
Måste vara vädret kanske som förvirrar oss, häromdagen hade jag ingen aning om jag tagit morgondosen av mina mediciner, misstänker faktiskt att jag tagit dem på kvällen. Så istället för att ta kvällsdosen av två olika epilepsimediciner, blodtrycksmedicin (mot migrän så låg dos) och antidepp så måste jag ha tagit morgondosen dagen efter också samma kväll- två olika epilepsimediciner, en lite högre dos blodtrycksmedicin (mot migrän), folsyra, b-vitamin, D-vitamin och Rinexin. Smart liksom. Vågade inte ta en dos på morgonen efter när jag insåg att dosetten var tom så jag skippade det till kvällen och tog som vanligt.

Men dosett är annars bra. ;) Skulle aldrig komma ihåg min medicin utan.

Lite random, men visst känner du till riskerna med Rinexin?

Jag fick det för bihåleinflammation en gång, vågade bara äta i några dagar. Blev så tydligt tjackad + det är förbjudet i typ alla andra länder pga så hög risk för stroke.
 
Lite random, men visst känner du till riskerna med Rinexin?

Jag fick det för bihåleinflammation en gång, vågade bara äta i några dagar. Blev så tydligt tjackad + det är förbjudet i typ alla andra länder pga så hög risk för stroke.
Jag har hört om biverkningar, men har själv inte upplevt några alls. Tar när jag har behov av det, som tex förra veckan när kollegor var förkylda och jag själv började känna ont i örat och halsen. Vill inte få öroninflammation. Har inte haft det på flera år nu sedan jag började ta Rinexin förebyggande när jag får symptom och när närstående (familj) är förkylda. Har konstant vätska bakom öronen och vid förkylning blir det öroninflammation och då spricker trumhinnorna. Det vill jag undvika så mycket jag kan. Kan då inte utföra jobbet när öronen börjar bråka ens.

Risken för stroke för min del är i övrigt låg, så det är en risk jag är villig att ta för att slippa konstanta bekymmer med öronen. :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 941
Senast: Hazel
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
6 058
Kropp & Själ Jag hoppas att någon har någon tanke eller själv har upplevt eller vet, har testat Citalopram själv osv. Jag har nu tagit Citalopram i...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 266
Senast: Enya
·
  • Artikel
Dagbok Jag har ju haft problem med att jag inte lyckas ta mig upp ur sängen på morgonen och sen på kvällen har jag haft svårt att somna i tid...
Svar
11
· Visningar
1 018
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp