Vet inte vad jag ska göra med fångponnyn..

A

Atalantha

Detta är mest en "skriva-av-sig-tråd" men jag tär gärna emot era ideer och funderingar kring det hela. Ni som kanske är på dåligt humör eller dylig, vänta gärna med att svara tills en annan gång då humöret kan vara bättre. Onödigt elaka kommentarer är bortkastad tid här.

Jag har en shettisdam på 14 år i år. Hon är 87 cm liten och har fram till i vintras varit en väldigt frisk madame. I vintras fick hon fång troligtvis pga min okunnighet :crazy: Visste inte den stora risken i om en ponny äter fruset gräs, och detta har troligtvis orsakat det. Det blev boxvila och butta. Hon blev frisk utan några som helst komplikationer och jag började råplugga om fång (Tack gode gud för bukefalos!) Allt har funkat bra och hon har gått på låååångsam invänjning av gräs i magrare hagar och några timmar om dagen med betesbegränsare, för att slippa stå själv. Det funkade toppen!

Men i söndagen den 17:e vaknar jag på morgonen och får se min ponny utanför hagen :O Nu snackar vi om en ponny som tror att trådar är hästätande och inte går ut ur hagen om hon så skulle svälta.. Sprang ut och ställde in henne i hagen igen. Kollade mig för och trodde först hon hade varit ute max 45 min. Sen fick jag reda på att detta var missförstånd, och att hon lika gärna kan ha stått ute sedan 22.30 ungefär kvällen innan... Bajshögar på gräsmattan fick mig att förstå att hon varit lite här och där under natten. Fångsymptomen hade redan börjat när jag tog in henne i hagen på morgonen.

Byggde en fånghage i anslutning till ligghallen. 3 trådar och absolut inte ett grässtrå, nertrampat sedan i vintras, växer aldrig på den plätten!
Byggde även en likadan hage i skogen i sommarhagen, då båda pållarna ska flytta i början av juni och den andra ska helst redan då ut på grönbete. Gav henne probimin och spolade benen som lindring. Vet och hovis tyckte jag skulle avvakta då ingen värme fanns och svag puls i ena benet, gick normalt ändå.

Sagt och gjort, hon blev snabbt bättre, 2 dagar senare kunde hon vända utan några som helst problem och puls var borta. Hon fick ändå stå i fånghagen.

De senaste dagarna har det varit storm och åska blandat med spöregn och hagel. Jag ville att båda hästarna skulle ha tillgång till ligghallen så jag släppte ponnyn i vinterhagen (fortfarande utan gräs)
Dom blev så lyckliga av att vara tillsammans båda två, så där fick hon gå kvar :)

Igår var jag iväg och fotade en bit hemifrån, då grannen ringer och berättar att ponnyn är lös igen :eek::eek: Hon släppte in henne i hagen och jag tackade henne enormt. När jag kom hem släppte jag henne i fånghagen och där fick hon stå. Det gick låångsamt till den hagen och man märkte att fånget är på väg.. Då har hon varit utanför MAX 45 minuter..

Nu står hon på Probimin och jag spolar frambenen á 10 min per ben 2 ggr om dagen, för att lindra för henne om det går. Skadar ju i vilket fall inte.

Jag ska idag köpa spån så jag kan få ordning på hennes box igen, hon får nog stå inne nattetid och i fånghagen dagtid, det känns nog bäst så nu.

Vet ska kontaktas imorgon bitti.

Men jag är kluven. Var det droppen som fick bägaren att rinna över, eller är hon extremt känslig? Flytten sker ej förrän hon är frisk såklart, men detta är trist då hon ska flyttas till en fångshettis som också har fång nu. Dom hade varit perfekt att ha tillsammans, då får dom sällskap och samma anpassade "diet" :/

Hon ska egentligen till någon underbar fodervärd till hösten (Ska bara hitta denne först) men vågar jag lämna ifrån mig en shettis med tydligen ganska lätt för fång? Kommer hon någonsin kunna gå i en mager gräshage igen?
Kan man lita på att fodervärd verkligen ger henne den vården hon behöver? Man har hört så mkt om fodervärdar. Om hon får fång igen, av andra anledningar än rymningar så kommer ett alternativ bli att ta bort henne, men jag kommer nog aldrig kunna genomföra det. Hon är pigg och glad och bara 14, nej usch vilken tanke.. Till hösten kommer troligtvis inte ekonomin vara på topp, och då vill jag inte riskera att hon blir lidande för det. Usch nej, jag är som sagt kluven. Vart finns alla bra fodervärdar med det perfekta shettisbetet?
 
Sv: Vet inte vad jag ska göra med fångponnyn..

Jag vet inte om du ställde många frågor eller ingen alls :).
Men jag kan i alla fall tycka ngt om något av det du skrivit.

Du skriver att hon blev bra utan några som helst komplikationer då i vintras. Vet du att det inte blev ngn förändring av hovbenen? Eller verkade hon bara bra igen?
Jag har själv en ponny som fick fång i julas. Hon var ganska så sjuk hela jullovet. Men sedan började hon bli bättre. Det syntes inte precis utanpå henne att hon hade både sänkningar och rotationer.

Hur är hon i hullet? Är hon tjock?
Det verkar inte som hon tål att gå på gräs just nu. Jag hade tagit bort ponnyn från gräs helt och hållet ett tag framöver. Om det behövdes hade jag bantat hästen.

Men det är så jag hade gjort.
Hoppas att det ordnar sig.
 
Sv: Vet inte vad jag ska göra med fångponnyn..

Jag tror inte att hon tål gräs alls just nu. Jag skulle absolut inte våga låta henne äta något gräs i sommar.
I dina kläder skulle jag direkt smärtfasen var över fara och röntga henne för att få svart på vitt om hon har fått ngn rotation eller sänkning.
Jag skulle också ge lite bakjäst för att försöka få magen i så gott skick som möjligt. Hon bör självklart också inte vara i överhull.

Ang. fodervärderiet så tror jag att det blir svårt. Det är mkt pyssel med en fångbenägen häst och konsekvenserna blir så smärtsamma om hon inte sköts på rätt sätt. En häst i den storleken är väl främst barn intresserade utav och inte alla har kunniga föräldrar.
Jag skulle möjligtvis kunna tänka mig att lämna ut henne till en kunnig vuxen som har någon annan fånghäst.

Jag lider med dig, jag var tvungen att ta bort en älskad tävlingskamrat p.g.a. fång. Det är en överdjävlig sjukdom helt enkelt.:cry:
 
Sv: Vet inte vad jag ska göra med fångponnyn..

Hej!

Det är inte roligt med fång, men jag har en solskenshistoria som kanske kan peppa dig lite. Jag vet inte om du har läst den här gamla tråden, men hur som helst tror jag du kan få lite tips där.

Dotterns ponny gick från dålig prognos till att bli som unghäst igen. Fram till för ett och ett halvt år sedan gick hästen svår dressyr hemma och var åter ute och tävlade med dottern i sadeln. Nu har han fått ett nytt hem med yngre (och mindre) ryttare men mår fortfarande som en prins.

Jag ville bara med det skicka över lite positiva vibbar. Jag lade ner ett styvt jobb på att få hästen frisk, och glädjen över att få se hästen tillbaka i sitt vanliga glada jag var den finaste belöning jag kunde få.

Önskar dig all lycka med rehabiliteringen av din lilla ponny!

;) Krocket
 
Sv: Vet inte vad jag ska göra med fångponnyn..

Jag vet inte om du ställde många frågor eller ingen alls :).
Men jag kan i alla fall tycka ngt om något av det du skrivit.

Du skriver att hon blev bra utan några som helst komplikationer då i vintras. Vet du att det inte blev ngn förändring av hovbenen? Eller verkade hon bara bra igen?
Jag har själv en ponny som fick fång i julas. Hon var ganska så sjuk hela jullovet. Men sedan började hon bli bättre. Det syntes inte precis utanpå henne att hon hade både sänkningar och rotationer.

Hur är hon i hullet? Är hon tjock?
Det verkar inte som hon tål att gå på gräs just nu. Jag hade tagit bort ponnyn från gräs helt och hållet ett tag framöver. Om det behövdes hade jag bantat hästen.

Men det är så jag hade gjort.
Hoppas att det ordnar sig.

Det vet jag nog inte ens själv :P
Nope, ingen förändring av hovbenen första gången, i vintras. Har inte kollat efter de 2 senaste gångerna dock. Förra gången var iof bara fångkänningar, men denna gången känns det värre :/

Ja hon är ganska tjock. Har varit för halt och knöggligt här i vinter för att kunna motionera henne ofta nog, sen kom ju fånganfallet då tog jag det väldans lugnt med henne. Men från mitten av mars tills fångkänningarna hjälptes jag och hennes skötare åt med hennes viktminskning i form av tömkörning och longering om det varit torrt minst 2 dagar i rad, annars är det bara promenader som går här ute.. Knappt det då hon ömmar nåt hiskeligt när hon går på grus (Finns nästan bara grusvägar), och hovis kunde inte sko henne sist han var här, då hon hade fångkänningarna :grin: Men hon är oehört svår att få ner i vikt! Men banting är ett ständigt pågående projekt känns det som. Dock ganska stillastående under fånget..

Ja, blir nog en gräsfri sommar för henne. Kanske att man kan beta henne till hösten litegrann, men jag vill inte riskera för mycket med min lilla stjärna :)
 
Sv: Vet inte vad jag ska göra med fångponnyn..

Jag tror inte att hon tål gräs alls just nu. Jag skulle absolut inte våga låta henne äta något gräs i sommar.
I dina kläder skulle jag direkt smärtfasen var över fara och röntga henne för att få svart på vitt om hon har fått ngn rotation eller sänkning.
Jag skulle också ge lite bakjäst för att försöka få magen i så gott skick som möjligt. Hon bör självklart också inte vara i överhull.

Ang. fodervärderiet så tror jag att det blir svårt. Det är mkt pyssel med en fångbenägen häst och konsekvenserna blir så smärtsamma om hon inte sköts på rätt sätt. En häst i den storleken är väl främst barn intresserade utav och inte alla har kunniga föräldrar.
Jag skulle möjligtvis kunna tänka mig att lämna ut henne till en kunnig vuxen som har någon annan fånghäst.

Jag lider med dig, jag var tvungen att ta bort en älskad tävlingskamrat p.g.a. fång. Det är en överdjävlig sjukdom helt enkelt.:cry:

Hon får Probimin för magen nu, är bakjäst bättre? Överhull är hon i, men kan tyvärr inte i stundande ögonblick göra något åt det :(

Jo, det var det jag kände också, nog inte många vuxna som är intresserade av min lilla plutt. Jag med mina krav också. Eller mina krav är ju bara att hästen alltid ska må bra, men inte många verkar kunna uppfylla dessa "krav" :( Tror du man kan ha tur att hitta en kunnig vuxen som vill ha ännu en fångponny? :P Vad tycker du är mest humant mot hästen om man inte hittar någon annan fodervärd till henne, att ha kvar henne (Trots att jag varken har plats, tid eller pengar till henne), eller ta bort henne? Jag vet ju att beslutet är mitt, men skulle vara skönt att höra andras åsikter!

Usch för det som hände din häst. :(

Ja, fång känns som en helt egen vetenskap..
 
Sv: Vet inte vad jag ska göra med fångponnyn..

Hej!

Det är inte roligt med fång, men jag har en solskenshistoria som kanske kan peppa dig lite. Jag vet inte om du har läst den här gamla tråden, men hur som helst tror jag du kan få lite tips där.

Dotterns ponny gick från dålig prognos till att bli som unghäst igen. Fram till för ett och ett halvt år sedan gick hästen svår dressyr hemma och var åter ute och tävlade med dottern i sadeln. Nu har han fått ett nytt hem med yngre (och mindre) ryttare men mår fortfarande som en prins.

Jag ville bara med det skicka över lite positiva vibbar. Jag lade ner ett styvt jobb på att få hästen frisk, och glädjen över att få se hästen tillbaka i sitt vanliga glada jag var den finaste belöning jag kunde få.

Önskar dig all lycka med rehabiliteringen av din lilla ponny!

;) Krocket

Ååh tack så mkt, sådant här gillas! Ska läsa den direkt! :) Tack igen! :)
 
Sv: Vet inte vad jag ska göra med fångponnyn..

Det är inte lätt med en fångponny. Jag håller med dig. Det kostar pengar och tar massor av tid.
Om ponnyn blir dålig igen och du inte känner att du kan ta hand om den så tycker i alla fall inte jag att det är fel att avliva den. Jag har full förståelse för den som väljer att göra det.
 
Sv: Vet inte vad jag ska göra med fångponnyn..

vilken tråkig historia! Jag tycker du har gjort vad du kunnat sista tiden för din ponny, fortsätt att låta den gå i nerbetad hage. den bör inte äta gräs alls i sommar!

Blir hon dålig igen så skulle jag funderat en gång till ang avlivning. det är ett ständigt passande och väldigt plågsamt för hästen. Att hitta en fodervärd till en såpass känslig häst lär vara omöjligt. vem vill låna en redan sjuk ponny och sedan betala för all vård?

Lycka till!
 
Sv: Vet inte vad jag ska göra med fångponnyn..

Det är inte lätt med en fångponny. Jag håller med dig. Det kostar pengar och tar massor av tid.
Om ponnyn blir dålig igen och du inte känner att du kan ta hand om den så tycker i alla fall inte jag att det är fel att avliva den. Jag har full förståelse för den som väljer att göra det.

Tack, känns skönt att man har folk förståelse!
 

Liknande trådar

Hästvård Måste skriva av mig lite. Har en bekant med en ponny valack modell mindre, som påstår att hennes hovslagare (han är outbildad om det...
Svar
13
· Visningar
1 923
Senast: skiesabove
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 380
Senast: Nixehen
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 471
Senast: Kjerulfia
·
Hästvård Förlåt på förhand för långt inlägg! Kort om min häst: D-ponny, 23 år, tunn och muskelfattig men frisk för övrigt innan detta. För ca 2...
Svar
17
· Visningar
1 719
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp