Vet inte vad jag ska göra?!..

border_kelpie

Trådstartare
Hjälp och råd!

Lång text!

Jag har en 5 årig tik som är sjuk men vi hittat inte varför.

Allt började för ca 9 månader sedan då hon helt plötsligt va blockhalt på höger framben en morgon. Ringde direkt veterinären och bokade en tid och fick en tid näst kommande dag.
Senare på kvällen försvann hältan som den aldrig varit där.

Åkte till veterinären ändå då jag tyckte att hennes rörelsemönster hade förändrats.
Väl där så kommer vi fram till att hon har ont i båda armbågarna och där nacken/ryggen möts.
Hon får antiinflammatorisk och smärtstillande med hem och vila.
Jag tycker inte det blir bättre och vi bestämmer oss för att röntga henne.
Vi röntga både med vanlig röntgen, CT röntgen och magnetröntgen.
Hittade inget..
Veterinären sa att hon inte hade något och att vi skulle fortsätta med rehab då det kunde vara musklerna.

Visade sig senare att denna veterinären aldrig tagit något blodprov fast dom hade henne över dagen 3 gånger.. och jag sa ta de prover som behövs!

Hon blev dålig i början på februari men då gav vi henne antiinflammatorisk och smärtstillande i några dagar och då verkade hon bli bättre.

Nu den 5 april blev hon jätte dålig och då åkte vi in till djursjukhuset.
Hon va apatisk, darrade och stod med huvudet vid marken och rumpan indragen. Så hela hennes rygg böjdes uppåt.
Veterinärerna tog 9 blodprov och såg att hon har en väldigt stor och allvarlig inflammation i kroppen men ingen förstår var eller varför.
Vi har gett henne smärtstillande både via tablett och spruta men det hjälper max några timmar.
Hon går på hög dos kortison men det hjälper knappt.
Hon har slutat äta sedan den 5 april och rasar i vikt. Får inte ens i henne rått kött, burkmat, mush eller om jag blandar med leverpastej. Får bara i henne lite av hennes favorit godis ☹

Dom trodde hon hade en autoimmun sjukdom men det provet va negativt.
Alla blodprov ska se bra ut förutom det där man ser inflammationer.
Där har hon varit positiv och där man kan se hur allvarlig inflammationen är så har hon 180 och en frisk hund har under 10
2639.png


Så nu vet vi inte vad vi ska göra? 😭

Jag ska in med henne imorgon då dom ska ta ett ledvätske prov för att se hur inflammationen ser ut.

Någon som varit med om något liknande?
 
Är fästingprover tagna ?

Jag är inte så insatt i det här med fästingsjukdomar, men tänker att om det är det borde hunden inte visa på problem hela tiden då? @border_kelpie s hund har ju varierat mellan att verka sjuk och frisk som jag förstått det. Borde inte eventuell fästingsjukdom visa sig konstant? Jag har som sagt inte alls koll så frågar i uppriktig nyfikenhet. :)

@border_kelpie Är det bara en autoimmun de testat för?
 
Jag undrar som @machafuko om det bara är ANA-test som har gjorts. Det finns flera olika autoimmuna sjukdomar, även om SLE är den första som man naturligtvis kommer att tänka på. Min Dafne uppvisade liknande symptom som din, fast med feber (över 40 grader). Kraftig inflammation, svullna lymfkörtlar, ville inte äta, skrek till av smärta då och då.

För Dafnes del misstänktes inte alls något autoimmunt först. Hon var egentligen inbokad på MR en måndag för att kolla så att hon inte hade något främmande föremål högt upp i svalget då det var den främsta misstanken. Men eftersom hon var i så pass dåligt skick så fick hon ligga inne över helgen med smärtstillande och dropp för att klara av narkosen. Turligt nog började veterinären som hade helgjour misstänka att det kunde vara pemfigus eftersom hon nyligen hade haft en annan patient med samma symptom. Så hon sövdes och kikade in i svalget - som var fullt av smärtsamma blåsor vilket preliminärt bekräftade pemfigus och hon sattes direkt på kortison som hon svarade blixtsnabbt på.

Nu visade visserligen provsvaren att det inte var pemfigus, så utredningen fortsatte. Istället misstänktes SLE, som också kan ge blåsor. Misstanken om SLE stärktes av att hon hade haft korta intensiva skov där hon dessutom blev blockhalt. Men ANA-testet var också det negativt. Efter flera månader fick hon diagnosen CUPS/kissing lesions, men det är enligt veterinären inte otroligt att någon annan autoimmun sjukdom ändå ligger bakom, men att den helt enkelt inte går att diagnostisera. Men hon svarar fantastiskt bra på Atopica och har varit helt symptomfri nu i flera år.

Nu blev det ett långt inlägg, men jag tänkte att Dafnes historik kunde ge lite input och kanske nya idéer. Och för Dafnes del handlade det framförallt om en lycklig slump att rätt person hade jour den helgen så att hon kunde få hjälp så pass fort. Hoppas att ni snart hittar vad som felar hunden. Jag vet precis hur hemskt det är när de mår riktigt dåligt och har jätteont och man inte alls vet vad det är för något.
 
Dom har tagit massor av prover men vet inte vad alla är till för. Men vet dom gjort ANA prov och vilken autoimmun sjukdom dom kollade efter vet jag inte.
Men nu när jag lämnade henne imorse så reagerade hon på höger sida av buken. Dom har varit inne på om det kan vara buken innan en de prover dom tagit har varit normala.
Men veterinären ville göra ett ultraljud idag för säkerhets skull.

Jag har frågat om borrelia och anaplasma men veterinären tror inte det är vad Kira har. Eftersom hon varit bra i flera månader och sen dålig igen. Men han sa att dom kunde se det på ledvätske provet också :confused:.

Vill bara in bäbis ska bli frisk och må bra :cry:
 
Usch vad hemskt. Har tyvärr inga råd att ge men hoppas verkligen din hund mår bättre snart och att de hittar felet. :heart
 
Om det är autoimmunt så bör man se svar på kortison särskilt i höga doser. Även om hunden inte blir återställd så bör man se i alla fall någon typ av förbättring.
Hoppas de hittar något snart/att hunden mår bättre!
 
Det visade sig att Kiras njurar inte tar upp någon protein utan hon kissar ut allt :cry:.

Så det har nog börjat med att hennes njurar slutat ta upp protein och sen har hennes tarmar blivit inflammerade och så har det sedan spridits i hela hennes kropp.
Då hon fått förändringar på tarmväggarna :(

Nu ska hon gå på kortison, tradolan och fortekor till den 25. Hoppas hon visar framsteg annars finns det nog inget att göra :cry:
 
Tyvärr visade proverna att hon fortsätter att bli sämre och att det nu inte finns något att göra :cry:. Så veterinärerna rekommenderar att jag tar bort henne :cry::cry:.
Min fina älskade bebis :heart Bara 5 år :(
 

Liknande trådar

Hundhälsa ...kring avlivning. Behöver egentligen lite bollande av tankar. Vet att det är dags alldeles snart, tyvärr. Har en äldre tik, 13 år...
Svar
2
· Visningar
689
Hästvård Hösten 2022 köpte jag ett 3-årigt fullblod ifrån galoppbanan. Han var ue på veterinär besiktning och i första 7 månader gick jätte bra...
Svar
0
· Visningar
369
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 051
Hundhälsa Har skrivit här tidigare om min hund som fått en knöl på typ bakre hälen/knät (när jag googlar anatomin så verkar det heta typ tarsus)...
Svar
0
· Visningar
560

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp