H

horsedream

VEt ni vad som brukar vara de främsta orsakerna till tarmvred och kolik??
Främst gäller det tarmvred, hur botar man djuret utan operation eller är det tvunget med operation?
När ser man att det inte endast är kolik utan att det är tarmvred?
 
Inte mycket till svar kanske, men min häst har haft ett fåtal kolikanfall, det har varit när hon rört sig för lite (pga vila för skada) och vid ett tillfälle troligen för att hon på vårvintern tuggat i sig något mindre lämpligt i hagen.
 
Ok

Ok... tack för ditt svar.
Om ett stall råkar utför tarmvred flera gånger på ett år och i samtliga fall så dör dessa. Vad tror du det kan bero på? Stället i sig inte vet alls.
 
Var med om en otrevlig händelse för bara en vecka sen då min grannes häst fick kolik som sedan ledde till tarmvred!
Veterinären sa att i de allra flesta fallen härrör koliken från dåligt foder eller felaktig utfodring.Här började det med kolik på grund av dåligt ensilage,hästägaren hade inte riktigt koll på det så det höll på för länge och ledde då till tarmvred,på grund av att hästen ligger och rullar sej fram och tillbaka för att det gör ont i magen,hamnar tarmarna fel i magen.Enda behandlingen är operation och det måste ske omgående.Han lyssnade på magen och om där helt saknas tarm ljud är det ett väldigt dåligt tecken.Hästen i det här fallet blev inte opererad och låg dagen därpå död och groteskt uppsvullen!!!!Det var hemskt!!!
 
Tarmvred är jag inte så insatt i, har varit skonad mot det(tack och lov), men min häst fick två täta kolikanfall och det visade sig med största sannolikhet bero på magsår. Detta pga att hon haft ett jobbigt år, in och ut på klinik X antal gånger,erlichiosbehandling, en artroskopi och ett antal starka mediciner.....
 
Har hört att 80 % av alla kolikfall beror på mask. Antingen ett pågående maskangrepp eller något som hästen haft tidigare i sitt liv.
 
Stress kan också framkalla kolik. Vi hade en galoppör som slutat gå på banan men var fortfarande stressad och han kastade sig på sin mat och åt så hastigt att han fick upprepade kolikanfall. När han varvat ner och kunde äta saktare så upphörde kolikanfallen. Lugn miljö och små foderransoner med ofta blev lösningen.
 
Kolik är ett samlingsnamn för magknip och kan vara mer eller mindre allvarligt. Tarmvred t ex, är en mycket allvarlig form av kolik som ofta ldere till döden. Tarmen kan sno sig runt sig själv, haka upp sig på ett ligament, ramla in genom en öppning i nätet eller klämmas åt i ett bråck.

Den vanligaste orsaken till kolik skulle jag säga att fodret är. Det kan handla om ett foder med dålig hygienisk kvalitet eller en dåligt sammansatt foderstat. Brist på vatten är en annan orsak, liksom parasiter (ffa bandmask, spolmask och blodmask).

Tarmvred kan uppstå till följd av övermotil tarm (diarré), gasansamlingar i tarmen, häftiga rörelser mm. De två förstnämnda är starkt kopplade till foder (och/eller parasiter).

Det finns inga specifika symptom på just tarmvred, men en allvarlig kolik yttrar sig som stark smärta, förhöjd puls (>65 slag per minut, 80 riktigt allvarligt), blåröda slemhinnor, ökad andningsfrekvens mm. Hästar med tarmvred brukar bara tillfälligt svara på smärtstillande.

Ett tarmvred kan inte lägerättas utan att man opererar hästen. Det kan, i vissa fall, ramla rätt av sig själv.
 
även nyfölade ston har benägenhet att få tarmvred då det finn mer "tomrum" i magen så tarmarna har lättare att "hamna fel"
 
Re: Ok

Ok... tack för ditt svar.
Om ett stall råkar utför tarmvred flera gånger på ett år och i samtliga fall så dör dessa. Vad tror du det kan bero på? Stället i sig inte vet alls.
Jag kan berätta om varför min häst är bukopererad (nämnt i annan tråd).

Vi stod i ett stall där hästarna, även min, fick kolik men tillsammans med feber, ganska hög feber. Koliksymptom & feber alltså.

Eftersom min häst aldrig haft kolik förut under de 6 år jag hade haft henne då och nu fick det upprepade gånger under en vår (kom till stallet vid nyår) misstänkte jag fodret och bytte stall efter några månader. Men kolikanfallen för min häst fortsatte i nya stallet, med feber.

Åkte då till klinik för utredning, då hade hon bukhinneinflammation :crazy: Fortfarande ingen aning om varför, hem till nya stallet med pencillinkur och nya kolikanfall... tills en helg när ett kolikanfall blev såpass att vi helt sonika stoppade in henne i transporten och åkte till klinik, akut, en lördagnatt förstås. :crazy:

Väl på kliniken lugnade det sig så hon behövde inte opereras akut. Vad man däremot visste på kliniken vid det laget var orsaken till kolikanfallen...

Höet på första stallet togs in från ett flygfält. När planen landar händer det att däcken exploderar och sprids över landningsbanan. I flygplansdäck finns det förstärkningar som jag tror heter corda :confused: det ser ut som knappnålar ungefär, fast utan knapp då, och lite tunnare, smala, smala metallgrejer.

När landingsbanan röjts från snö på vintern har dessa metallpiggar slungats med snön ut på fältet där bonden sedan tagit in sitt hö. Piggarna hade följt med fodret ned och perforerat tarmarna :crazy: på min häst och då orsakat bukhinneinflammationen. Tarmarna hade sen läkt ihop men då även vuxit ihop med varandra :crazy: och med förträngningar :crazy:

Innan detta med höet upptäckte dog två hästar med diagnos tarmvred. En häst opererades akut straxt före min, det var då piggarna upptäcktes i magen på den hästen och min häst opererades alltså planerat.
 
Man trodde förr att hästen fick tarmvred om man tillät den att ligga och rulla sig vid kolikanfall, men enligt ny forskning på området orsakas inte tarmvred av att hästen rullar sig. Det har också visats att det inte spelar någon roll om man skrittar hästen eller inte vid kolik.
 

Liknande trådar

Hästvård Hästen hade kolik i söndags, inte tarmvred men påväg, väldigr ont, hade ej druckit som hon borse. Vet kom och gav dropp och hjälpte...
Svar
11
· Visningar
1 199
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 183
Senast: Ridinglady
·
Hemmet Vi är två långhåringar i hushållet som tappar massa hår hela tiden och hur ofta jag än försöker ta och fånga upp drivorna som samlas...
Svar
2
· Visningar
353
Senast: Motacilla
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
789
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp