Vetcheck utan misstanke om problem

Snurrfia

Trådstartare
Jag är så splittrad i frågan och hade behövt kloka bukefalisters syn på saken;

Gör ni vetchecks utan misstanke om att något är fel? Mao, tar ni era hästar till veterinär förebyggande utan att ni har någon misstanke om att något är fel?

Spelar ålder på hästen in? Om hästen tävlas/hur höga klasser hästen går? Tidigare skadehistorik?

Om ni g detta, hur vet ni när ni upptäckt ett reellt problem och inte bara har oturen att snappa upp tillfälliga blessyrer som annars självläkt?

Efter att ha läst lite studier på ämnet böjprov blir jag allt mer skeptisk till att åka och ”slentrian böja” och frågar mig själv vad jag egentligen letar efter när jag inte upplever någon problematik…. Samtidigt vill jag ju mota Olle i grind och upptäcka eventuella inflammationer så tidigt som möjligt
 
Jag vetcheckar min, en gång om året/halvåret lite beroende på. Har en rätt lång skadehistorik så när det akuta är behandlat och hästen igång är det skönt att kolla upp kanske 6mån senare att hästen fortsatt är fräsch. Tänderna ska ju ändå göras en gång om året så lika bra att visa resten av hästen också då.
 
Skulle aldrig ta ut veterinären om det inte var något fel på hästen. Så onödigt att leta fel.
Spelar det någon roll för dig vilken nivå hästen tränas på?🤔 I mitt huvud så underkänner jag ju mitt eget träningsupplägg om jag tror att det sliter så pass att hästen måste behandlas, samtidigt kanske jag är naiv om jag tror att hästarna ska ”tåla” att vi använder hästarna till saker som evolutionärt inte varit något som hästarna gjort speciellt länge…. Mycket svammel blir det från min sida - uppskattar inputen 😇
 
Jag vetcheckar min, en gång om året/halvåret lite beroende på. Har en rätt lång skadehistorik så när det akuta är behandlat och hästen igång är det skönt att kolla upp kanske 6mån senare att hästen fortsatt är fräsch. Tänderna ska ju ändå göras en gång om året så lika bra att visa resten av hästen också då.
Förstår! Man vill ju gärna reducera problem innan dom blir för stora/riskerar att skapa lidande för hästen. Om det uppkommer mindre ”fynd” som inte är kopplad till tidigare skadehistorik, behandlar du dem då oavsett? Gör du/vet någon utvärdering vad som är klokt och behandla och vad som kan vara tillfälliga blessyrer à la trampat-snett-i-hagen precis innan?
 
Förstår! Man vill ju gärna reducera problem innan dom blir för stora/riskerar att skapa lidande för hästen. Om det uppkommer mindre ”fynd” som inte är kopplad till tidigare skadehistorik, behandlar du dem då oavsett? Gör du/vet någon utvärdering vad som är klokt och behandla och vad som kan vara tillfälliga blessyrer à la trampat-snett-i-hagen precis innan?
Hur ofta trampar din häst snett så den är småhalt? Uppkommer fynd behandlar vi dem, beroende på var de sitter/intensitet/historik så varierar behandlingen. För mig låter det lite skumt att vara rädd att hitta "ofarliga" fel, har hästen ont har den ont och då tar man hänsyn till det. Det är rätt ovanligt mig veterligen att de "vrickar till sig" lite ofarligt i hagen, det har aldrig hänt mig och vi har haft extremt få såna på skolhästarna också.
 
Spelar det någon roll för dig vilken nivå hästen tränas på?🤔 I mitt huvud så underkänner jag ju mitt eget träningsupplägg om jag tror att det sliter så pass att hästen måste behandlas, samtidigt kanske jag är naiv om jag tror att hästarna ska ”tåla” att vi använder hästarna till saker som evolutionärt inte varit något som hästarna gjort speciellt länge…. Mycket svammel blir det från min sida - uppskattar inputen 😇

Men nej, du validerar ju snarare att du ligger rätt i ditt träningsupplägg om hästen är fräsch! Så ser jag det.

Jag vetcheckar gärna 1 gång per år. Tänderna gör en annan vet, vetchecken gör jag på en klinik jag trivs med.

Min häst har problematisk skadehistorik från han var ca 10 till han var ca 15. Nu 17 och bland annat pga det typ promenadhäst nu. Har varit ren de två senaste vetcheckarna men i år kommer jag troligtvis hoppa över vetcheck pga vi har honom på rehab för hovproblem och jag vill kunna känna mig säker på att de inte påverkar bedömningen. Så det beror lite på hur han ser ut i höst. Annars är planen att vetchecka när han är bekväm i sina hovar på underlagen och för undersökningarna vi gör på en vetcheck. Han tycker tex sina nuv speciallimskor är lite hala så longering på liten asfaltsvolt känns ju rätt taskigt och jag vill inte utesluta den punkten ut undersökningen.
 
Hur ofta trampar din häst snett så den är småhalt? Uppkommer fynd behandlar vi dem, beroende på var de sitter/intensitet/historik så varierar behandlingen. För mig låter det lite skumt att vara rädd att hitta "ofarliga" fel, har hästen ont har den ont och då tar man hänsyn till det. Det är rätt ovanligt mig veterligen att de "vrickar till sig" lite ofarligt i hagen, det har aldrig hänt mig och vi har haft extremt få såna på skolhästarna också.

Jag tycker det begreppet är helt knasigt. Min häst hade sådana problem efter att dragit en sko en jakt en gång. Fram o tillbaka lite konstigt ibland. Skador på ett ligament i hoven när jag väl fick en tid och åkte till vet och problemen försvann efter vila och stötvågsbehandlingar. Läkningen hade ju snabbast på om jag litat på min magkänsla direkt samt lyckats få en tid snabbare.
 
Hur går en sån här check till? 🙈
Alltså när man inte har ett fel man vill hitta utan bara kolla läget.
Böjprov? Att veterinären känner igenom hästen? trava på gången? Longering? Lyssna på hjärtat?
 
Jag är så splittrad i frågan och hade behövt kloka bukefalisters syn på saken;

Gör ni vetchecks utan misstanke om att något är fel? Mao, tar ni era hästar till veterinär förebyggande utan att ni har någon misstanke om att något är fel?

Spelar ålder på hästen in? Om hästen tävlas/hur höga klasser hästen går? Tidigare skadehistorik?

Om ni g detta, hur vet ni när ni upptäckt ett reellt problem och inte bara har oturen att snappa upp tillfälliga blessyrer som annars självläkt?

Efter att ha läst lite studier på ämnet böjprov blir jag allt mer skeptisk till att åka och ”slentrian böja” och frågar mig själv vad jag egentligen letar efter när jag inte upplever någon problematik…. Samtidigt vill jag ju mota Olle i grind och upptäcka eventuella inflammationer så tidigt som möjligt
Jag vetcheckar inte. Är glad amatör som inte tävlar men tränar ambitiöst och har genomtänkt träningsupplägg med planerade vilor.
Har kunnig folk omkring mig och en välmeriterad tränare med stor kunskap så känner mig trygg med att det i kombination med min egen kunskap och kännedom om mina egna hästar räcker till för att avgöra om något är knas. Tvekar dock inte att kalla på veterinär om något känns fel.
 
Jag tycker det är smart, många hältor går ägarna och välmeriterade tränarna förbi. Särskilt dubbelsidiga hältor i baknäna eller små inflammationer på alla fyra. Talar av egen erfarenhet, men också sett hur folk rider på halvknackiga hästar år efter år.

Har sett en häst som travat som miljonen börja protestera lite mer på vissa rörelser, något som många skulle förklarat med att kraven ökat och hästen varit lite trotsig. Jag har ändå ett hyfsat öga för orenheter och kunde inte se någonting när ägaren longerade. Veterinären hittade en liten senskada ena fram.

Många behandlar år ut och år in samma "stelheter" och "skevheter" med equiterapeuter och massörer år ut och år in, när hästen egentligen skulle ha skickats till veterinär.

Har man en veterinär som är bra på hältor och rörelser så tycker jag att en vetcheck när hästen är ok, är ett bra sätt att mota olle i grind. En veterinär ska inte behandla i onödan och inga veterinärer som jag litar på har gjort det heller.

Tränar och tävlar man dessutom tufft och mycket, är en vetcheck ett bra sätt att se att ens senaste tävlingssäsong inte skapat förslitningar. Även om man har ett bra träningsupplägg så kan det ibland bli lite för mycket, eller lite för mycket i fel läge. Hältstatistiken hos försäkringsbolagen och utdömningstatistiken visar också på att hästägare generellt som grupp (inte individuellt) inte alltid är så bra på att fånga upp det lilla, innan det blir stort.
 
som tillägg, har absolut inget problem med equiterapeuter och massörer, men de varierar i kvalité. Har man inte tillgång till en veterinär som är bra på rörelsestörningar, kan ett samarbete med en bra alternativbehandlare vara guld värt. Men ska inte ersätta veterinärvård och inte alla inflammationer i leder går att vila bort.
 
Hur går en sån här check till? 🙈
Alltså när man inte har ett fel man vill hitta utan bara kolla läget.
Böjprov? Att veterinären känner igenom hästen? trava på gången? Longering? Lyssna på hjärtat?

Min vet frågar o pratar mycket och jag blir lite förvirrad då men det jag minns är iaf att vet känner igenom hästen, lyssnar på hjärta o lungor, frågar o lyssnar utförligt på alla mina funderingar o vad hen ser/tycker (tex min hästs skoning har vi diskuterat tidigare på hens initiativ innan jag hann ta upp det), böjprov på löpargång, longering på mjukt och relativt speciellt underlag på stor volt och longering på hårt underlag på liten volt.
 
Jag är så splittrad i frågan och hade behövt kloka bukefalisters syn på saken;

Gör ni vetchecks utan misstanke om att något är fel? Mao, tar ni era hästar till veterinär förebyggande utan att ni har någon misstanke om att något är fel?

Spelar ålder på hästen in? Om hästen tävlas/hur höga klasser hästen går? Tidigare skadehistorik?

Om ni g detta, hur vet ni när ni upptäckt ett reellt problem och inte bara har oturen att snappa upp tillfälliga blessyrer som annars självläkt?

Efter att ha läst lite studier på ämnet böjprov blir jag allt mer skeptisk till att åka och ”slentrian böja” och frågar mig själv vad jag egentligen letar efter när jag inte upplever någon problematik…. Samtidigt vill jag ju mota Olle i grind och upptäcka eventuella inflammationer så tidigt som möjligt
Jag åker inte till veterinären regelbundet. Jag vet att det forskas på att ta fram ett bett som skall mäta markörer i saliven för att på ett mycket tidigt stadium upptäcka en inflammation hos hästen. Blir det verklighet så kanske jag omvärderar för det tycker jag hade varit intressant att pröva.
 
Jag åker inte till veterinären regelbundet. Jag vet att det forskas på att ta fram ett bett som skall mäta markörer i saliven för att på ett mycket tidigt stadium upptäcka en inflammation hos hästen. Blir det verklighet så kanske jag omvärderar för det tycker jag hade varit intressant att pröva.

Det där lät så himla spännande att jag blev tvungen att googla, har dock inte läst något fördjupat än, men när jag läser verkar det inte vara för inflammationer i allmänhet utan just artros?

https://www.slu.se/institutioner/bi...isera-tidiga-stadier-av-osteoartrit-hos-hast/
 
Kör gärna vetcheck en gång om året i samband med tänder och vaccination. Däremot skulle jag aldrig i livet böja, vilka veterinärer gör det vid check?

Bara att få se och höra rörelse på en riktig löpargång och under överinseende av veterinär gå igenom hur hästen rör sig under ridprov tycker jag är värdefullt. Förutsatt att en har en veterinär som har öga för det.
 
Jag förstår både dem som gör det och de som inte gör det. Gäller att ha kunskap nog att inte se det som ett facit eller lag på hur hästen kommer gå. Utan som en del i att kunna ha ett upplägg som möjliggör bästa hälsa för hästen eller vad man ska säga. Verkar ju som att de flesta som skriver här är duktiga och erfarna personer som har en bra tanke bakom det mesta de gör med sin häst.
Jag personligen vetcheckar inte regelbundet en gång om året utan jag förlitar mig en del på magkänslan. När man inte kan peka ut något men den där känslan man känner att det skulle kännas tryggt nu att kolla igenom honom. Slår man ut det så blir det typ 1 gång om året. Jag kanske är en "vetcheckare" med ursäkter :D
 
När jag hade en som tävlade internationellt så checkades hon 2 ggr per år. Hon var en sund häst där det enda tecknet hon visade och som jag extrakollade henne på var att högra örat inte var rakt fram utan något vinklat inåt på volt i höger varv. Det gick att be henne ta i mer med inner bak och då kom örat fram, men det var utanför hennes normalläge och i och med det alarmerande. Hos vet hittades en halv grads hälta i höger bakkota.

Mina andra som tävlar på hobbynivå kollas inte på rutin utan om/när jag känner något avvikande.
 
Det där lät så himla spännande att jag blev tvungen att googla, har dock inte läst något fördjupat än, men när jag läser verkar det inte vara för inflammationer i allmänhet utan just artros?

https://www.slu.se/institutioner/bi...isera-tidiga-stadier-av-osteoartrit-hos-hast/
Nej, det är för inflammationer. Studier har visat att kroppen producerar markörer på ett väldigt tidigt stadium vid en inflammation. Dessa markörer går att hitta i både blodet och i saliv. Fördelen med att mäta i saliv är ju att man slipper sticka hål på hästen.

Jag har varit och lyssnat på Eva Skiöldebrand och hon berättade att en ledinflammation hos häst alltid är kronisk, en häst kan aldrig bli frisk men förloppet kan med rätt behandling pausas. När en häst har en inflammation i en led så har en nedbrytning av leden påbörjats.
 
Nej, det är för inflammationer. Studier har visat att kroppen producerar markörer på ett väldigt tidigt stadium vid en inflammation. Dessa markörer går att hitta i både blodet och i saliv. Fördelen med att mäta i saliv är ju att man slipper sticka hål på hästen.

Jag har varit och lyssnat på Eva Skiöldebrand och hon berättade att en ledinflammation hos häst alltid är kronisk, en häst kan aldrig bli frisk men förloppet kan med rätt behandling pausas. När en häst har en inflammation i en led så har en nedbrytning av leden påbörjats.
Jäklar vad spännande! Vet vad jag ska försöka läsa mer om ikväll :D Tack för att du uppmärksammat mig på detta.
 

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om någon av er här har erfarenhet av häst med konstaterad artros i SI-led och vad ni isåfall haft för upplägg för att...
Svar
8
· Visningar
3 950
Senast: valvis
·
Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
5 785
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp