Vetegroddolja och B-vitamin.

S

Speedster

Har varit och köpt vetegroddolja och B-vitamin främst till c-ponnyn (har nämnt henne i en annan tråd). Men kan de bli att man överdoserar med vitaminer? En häst ska ha 5 ml B-vitamin per dag och 2 msk vetegroddolja.
Ponnyn får 1 kg ponnykraft, lite betfor och 4-5 kg hö per dag. Kan det vara någon fara? :confused: Tänker då ge både vetegroddolja och B-vitamin, hon har lite jobbigt med pälssättningen...
 
Vissa vitaminer kan man överdosera.... men Inte B-vitamin, den är en vatten baserad vitamin som går ur kroppen inom ett dygn därför vikrigt att ge B-Vitamin konternueligt under en sån period. Vetegroddsolja vet jag inte men jag tror inte det!! Dom Vitaminerna jag vet främst som överdoseras lätt ACDE.
 
Sv: Vetegroddolja och B-vitamin.

Kan man verkligen överdosera c-vitamin?
 
Sv: Re: Vetegroddolja och B-vitamin.

de vattenlösliga vitaminerna (b,c) kissas ut när det blir överflöd medans de fettlösliga (a,d,e,k (finns nån till som jag inte kommer ihåg för man pratar nästan aldrig om den)) lagras i fettvävnaden om det blir för mkt.

Men vad det innebär för de olkia vitaminerna är jag inte säker på. det tror jag någon annan kan svara på.
 
Sv: Vetegroddolja och B-vitamin.

Tack. Det var väl det jag trodde. Hade ju som för mig att den var vattenlöslig....
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Min tränare tyckte att vi skulle börja ge vår ponny E-vitamin då hon går ganska hårt i nuläget. Jag har för mig att E-vitamin och...
Svar
9
· Visningar
1 003
Senast: Karoliten
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
9
· Visningar
292
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Ja, hur gör ni nu på sommaren om ni åker iväg och få fodrar med hö? Fyller ni ut bristerna i höst med krafft och tillskott eller gör det...
Svar
15
· Visningar
1 113
Senast: Ullmerkott
·
Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
2 598

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp