Bukefalos 28 år!

Vetegroddsolja

R

RebeckaKihlberg

Fick höra en sak som jag tyckte lät lagom konstigt idag.
Jag har nämligen börjat ge min pålle vetegroddsolja för att han har lite klåda och mjällar lite.

Då sa en i stallet att jag skulle passa mig för att ge honom de då det kan resultera i att hästen inte fäller sin päls när det är dax :confused:.....kan detta verkligen stämma???? :confused:

//Becky
 
Det hoppas jag inte! Har själv börjat ge det till min nya unghäst som är mjällig.
 
Visst låter det lite väl otroligt för att vara sant :confused:
Har läst det jag kan hitta om just Vetegroddsolja och jag hittar ingen "varning" om det.
 
Min häst fick vetegroddsolja hela förra vintern och fällde helt normalt i våras, och har satt en ny superfin och blank päls nu.
 
Har aldrig hört något så konstigt!!! :confused:

Vi ger våra hästar vetegroddar (inte olja iof) om de har svårt att hålla vikten under vinterhalvåret...
max 1 dl/100kg kroppsvikt om nån känner för lite kunskap? :bump:
 
Hmmm någon som är avundsjuk som själv inte har råd att ge sin häst lyxig dyr vetegroddsolja?

Vetegroddsolja främjar till bättre brunsttecken,man får stona lättare dräktiga...hela kroppen aktiveras på bästa möjliga sätt...ston som vanligtvis resoberar och som kanske gått tomma i flera år...kan helt plötsligt nedkomma med friska välgångna föl.

Hästar med mjäll får bättre hud som motverkar mjällighet...har tom sett hästar med eksem som blivit näst intill bra av denna produkt...vid regelbunden användning och där det använts i kombination av tex eksemtäcke.

Det har även en bra inverkan på musklerna och lederna/senorna.

Det finns flera typer av olja som funkar bra...majsolja,rapsolja...men allra bäst vetegroddsolja.

Såg ni inte hur fräsch Amiral såg ut när Peter Markhne tävlade honom...blank som en sjö och ytterst välmående!Han fick 1 dl rapsolja om dagen om jag minns rätt.
 

Liknande trådar

L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ända sen jag fick en diagnos att jag har autism så har jag HATAT det. För att det är som en diagnos att man är FEL enligt sam hället och...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
7 027
Senast: LiviaFilippa
·
Hästvård Jag har en häst med krullig, eller rättare sagt vågig, svans. Hon har väldigt tjock svans och mycket man (islandshäst). Fick idag en...
Svar
12
· Visningar
1 473
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Först och främst. Vi har varit hos veterinären. Hunden har fått mediciner. Allt är "bra". Men jag pallar tydligen inte psykiskt att mina...
Svar
13
· Visningar
1 615
Senast: tanten
·
  • Artikel
Dagbok Jag har sagt det förr. Jag har mitt drömboende. Det har allt jag önskar mig. Eller ja, jag skulle behöva ett bättre rum att slunga...
Svar
11
· Visningar
1 317
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp