Bukefalos 25 år, Läs mer! Arkivet

vetekli!!!

ragge

Trådstartare
undrar hur mkt vetekli man kan ge som mest??vet en som gav sin häst 1 1/2 liter innan det va blött, sen gav hon 1/2 lite torrt betfor(sedan uppblött)Jag har hört att "förr"(innan man analyserade) så skulle man ge hälften av vetekli mot betfor, någon som vet?:confused: :confused:

H

hillevie

Sv: vetekli!!!

i min "gamla" foderbok (sen 60-talet.) står det att man kan ge upp till 5 dl. (torr) om hästen är "ruggig" i pälsen eller är"urfallen". men även som hjälp vid pälsfällning/sättning.

min egen erfarenhet av vetekli är att hästarna kan "reagera" med "fodergallor" om man ger "förmycket")

Sv: vetekli!!!

Har ingen erfarenhet av kli, då jag ej fodrar med det. Men har hört det samma som "Salasolen" skrivit, 100g per 100 kg/häst.

/Linda

OBS! Denna tråd har inte fått några nya svar på 5524 dagar.
Kanske det är bättre att starta en helt ny tråd för det du vill säga?
Självklart kan du fortfarande svara i denna tråd om du anser det mer lämpligt.

Liknande trådar

Samhälle På grund av en händelse idag som nog mest var ett "bus" undrar jag för säkerhets skull. Ni som har ungdomar i familjen som ni har...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 939
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
4 211
Hästvård Hejsan! Jag har en häst som är halt fram och bara på böjt spår och på mjukt underlag. Jag importerade honom i december och eftersom...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 119
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
1 201

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2021
  • Uppdateringstråd 25

Hästrelaterat

• Konstiga hovar- fång?
  • Föl 2021