Veterinär och hälta

Han har artros och han behandlades vid första besöket men sen tyckte dom inte att han var halt där mer.
Men om det är för att han är värre fram det vet jag inte. Men den går ju också att ultraljud för att se hur det ser ut:/

Är det så att det är en aktivitet bak så kan ju hästen avlasta och därav få upprepade inflammationer i led utan att just den leden eller öht det benet etc är grundorsaken, dvs att det inte finns tex artros etc. Utan att man får upprepade inflammationer på grund av överbelastning som kommer antingen av exteriör, träning, andra skador etc.

Med en häst som har besvär i hasen bak så kan problem uppstå fram.
Har de kollat rörlighet i haslederna på honom, om han är liksidig och om det är nedsatt på något ben?
Har du en inskränkt rörelseförmåga där så måste man vara än mer nog i sitt träningsupplägg och arbeta sjukgymnastiskt.
Var satt artrosen?

Jag möter ganska ofta spatthästar som får sekundär problematik. Och jag möter ofta hästar som inte har konstaterad spatt, som inte än är halta bak, men som har en kraftigt inskränkt rörelse i hasleden. Och som i många fall då blir halta fram.
 
Spatt är ju en typ av kronisk artros. Så det kanske kan vara klokt att kika på det igen med kunnigare och mer uppdaterad vet.
Det kan ju vara så att man kan få bukt med den genom behandling med Osphos/Bonefos/Tildren. Det ger ju en väldigt annan effekt på spatt än kortison/hyaluron-injektion.

Är det så att den har inskränkt rörlighet pga det så kan man ju ev få dem att hålla genom rätt träning, en bra hyaluronsyra som tillskott etc.
Men först måste man vara säker på att man släckt ut ev hälta.
 
Hej!

Det låter som att du behöver en veterinär som tar ett större helhetstänk än bara leder och spruta kortison.

För några år sen åkte min tjej till klinik för koll. Hon hade, som vanligt, en markering lågt på höger fram. "Inget att göra åt, det har ju varit där jämt", tyckte veterinärerna.

Några månader senare tar vi ut en annan veterinär till vår andre häst och han får kolla min också. Han ser direkt att hovarna inte är optimala för fröken. Det var svag hälta båda fram, som visade sig vara överansträngda senor. Häst rör sig inte optimalt, hon är inte mycket halt men rör sig lite skumt.

Vi fick byta hovslagare så hovarna hamnade i balans och senorna skulle ha en chans att läka. Metacam för att ta bort smärtan så hon kunde slappna av. Lite akupunktur och kiropraktik för att få loss de värsta spänningarna. Sen avvakta (3 månader) då hon bara fick gå och skrota i hage. När vet kom ut igen tyckte han fortfarande att hon rörde sig skumt och hade lite neurologiska problem - röntga hals och nacke och japp, där satt artros på 2 ställen. Så spruta det med kortison (om jag minns rätt), på exakt rätt ställe i halsen. Mer vila, sen skritt...

Tog en smärre evighet innan hovarna började se vettiga ut och därmed tillät henne att slappna av i kroppen så senorna kunde läka. Nu, några år senare, har hon inte längre kvar markeringen på höger fram.

Hon har till och från haft hovbensrotation - något som i hennes fall till stor del berott på hur hon varit skodd, men nu är den borta.

Det finns så många saker att stirra sig blind på som inte är leder och skelett - lederna är ofta sekundära skador och kommer fortsätta komma tillbaka tills man hittar den riktiga skadan.

Så har du möjlighet att hitta nån med större helhetstänk - ta ut eller åk till den.

/L
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
381
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 222
Senast: MiniLi
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
905
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 266
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp