Veterinär spräckte tarmen på dräktig häst

Sv: Veterinär spräckte tarmen på dräktig häst

Har en bekannt med hästar som har varit med om det där.
Veterinären skadade tarmen när han ultraljudadade stoet
så den dog några timmar senare :(
 
Sv: Veterinär spräckte tarmen på dräktig häst

fattar inte riktigt hur vissa veterinärer har fått sin licens.. de där är ju helt enkelt bara fördjävligt!! rätt att anmäla honom, hoppas han blir av med licensen och får ett rejält tilläggs- straff!!
 
Sv: Veterinär spräckte tarmen på dräktig häst

Men Herregud! Ska man våga göra någonting alls med sina änglar? Man blir rädd bara tanken på allt som kan hända...
 
Sv: Veterinär spräckte tarmen på dräktig häst

Håller med om att det är så att en annan blir rädd att ta dit veterinär, man läste ju om raspning som spräckt tanden och nu detta. De ska hjälpa inte stjälpa...
 
Sv: Veterinär spräckte tarmen på dräktig häst

åhh det e inte sant :mad: förra året spräckte en veterinär blåsan på min häst hon dog oxå!
 
Sv: Veterinär spräckte tarmen på dräktig häst

otäckt! stackars hästägare!
 
Sv: Veterinär spräckte tarmen på dräktig häst

Gunnar skrev:
(Folkbladet)
Veterinären undersökte hästens ändtarm - som sprack av den oömma behandlingen. Hästen avled till följd av skadorna. Hästägaren från Söderköping anmälde veterinären till Veterinära ansvarsnämnden, som nu ger honom en varning.

http://www.folkbladet.se/\GEN_Utmatning.asp?ArticleID=1200434

Vadå en varning????!!! D
Han dödade en levande häst!!Som var dräcktig t o m!
Antingen fängelse eller feta böter ska den jävlen ha!!
En varning?:S de dummaste jag har hört!!!:devil: :mad:
 
Sv: Veterinär spräckte tarmen på dräktig häst

Böter eller fängelse kan inte ges för ngt sådant!!!
Varning är den starkare påföljden erinran den svagare. I vissa fall kan ansvarsnämnen ta legimitationen det brukar dock bara ske efter upprepade svåra förseelser.
Alla som jobbar med rektalisering vet att det inte är riskfritt, ansvarsnämndens beslut bygger inte på att tarmen skadades utan på att veterinären inte kollade att det fanns blod på handsken.
PL
 
Sv: Veterinär spräckte tarmen på dräktig häst

"Veterinära ansvarsnämnden skriver i sin bedömning att ändtarmen lätt kan skadas vid den aktuella typen av undersökning. Med tanke på de allvarliga följder skadan kan få bör veterinären kontrollera om blod finns på handsken så att nödvändiga åtgärder kan sättas in om ändtarmen skadats."
Som PL sagt, så kan denna typen av skador ske vid rektalisering utan att veterinären gör något felaktigt. Däremot ska de alltid kontrollera så att det inte är blod på handsken efteråt. Är det blod på handsken så kan behandling sättas in och hästen förhoppningsvis räddas.
 
Sv: Veterinär spräckte tarmen på dräktig häst

Ja vi lever i ett sånt jävla fyrkantigt land och inte har bättre straff! Skulle det vara jag vet jag inte vad jag skulle göra med människan, Om jag var ägare och det va min häst... Det vågar jag nog inte ta upp här tyvärr...
 
Sv: Veterinär spräckte tarmen på dräktig häst

Med din inställning så är jag glad att jag slipper dig som kund, polisskydd så for ngt inte fungerar!!!
 
Sv: Veterinär spräckte tarmen på dräktig häst

Gazania skrev:
Ja vi lever i ett sånt jävla fyrkantigt land och inte har bättre straff! Skulle det vara jag vet jag inte vad jag skulle göra med människan, Om jag var ägare och det va min häst... Det vågar jag nog inte ta upp här tyvärr...
Så du tror att det finns ofelbara människor? Gör aldrig du fel på jobbet?

Det är rimligt med varning eller ibland avstängning men om man inte kan acceptera att en veterinär kan göra misstag så skall man nog inte ha djur alls.
 
Sv: Veterinär spräckte tarmen på dräktig häst

Alltså hur resonerar ni????!
Jag blir så arg på er!
För det första! Han skulle ha kollat handsken vilket BORDE vara en rutin!! Inte ett så kallat "Misstag". . . Så om ni tex skulle ha en häst som var värd ca 300.000 och han gjorde detta "Misstaget", skulle ni ta det med en nypa luft och säga " Nej men det är lugnt, det är ingen fara att göra misstag".. Shit... skärper!
 
Sv: Veterinär spräckte tarmen på dräktig häst

Gazania skrev:
Alltså hur resonerar ni????!
Jag blir så arg på er!
För det första! Han skulle ha kollat handsken vilket BORDE vara en rutin!! Inte ett så kallat "Misstag". . . Så om ni tex skulle ha en häst som var värd ca 300.000 och han gjorde detta "Misstaget", skulle ni ta det med en nypa luft och säga " Nej men det är lugnt, det är ingen fara att göra misstag".. Shit... skärper!

Du, det är så olyckor händer, man begår misstag. Tror du att det var veterinären uppsåt att ha livet av hästen eller hur menar du? Eftersom du vill ha fängelsestraff menar jag?
Fallet är anmält och han har fått en käftsmäll av ansvarsnämnden, han lär inte göra om det igen. Och DET är det bästa som kunde hända, vetskapen att det inte kommer att drabba någon annan häst, det är värt väldigt mycket mer än böter och fängelse.

Och nej, jag skulle inte ta det med en nypa salt oavsett om hästen är värd 300.000 eller 3.000. Det är väl inte det som avgör?

Eller?

/kristel, som resonerar så hon gör folk arga...
 
Sv: Veterinär spräckte tarmen på dräktig häst

Men vissa tror att hämnd är det enda som betyder ngt.
Upprättelse är däremot viktigt men det vet jag att vi är överens om.
PL
 
Sv: Veterinär spräckte tarmen på dräktig häst

Nej jag skulle inte se det som en bagatell om jag förlorade en häst för 300 000kr. Rent ekonomiskt skulle jag vilja ha skadestånd för den del som försäkringen inte täcker. Eftersom veterinären gjort ett så stort misstag att han fått en varning av ansvarsnämnden så är det rimligt med skadestånd. Hur detta fungerar vet jag inte men det vet kanske Peter L ?

Men är det pengar det handlar om? Är det värre att göra misstag på en dyr häst?
 
Sv: Veterinär spräckte tarmen på dräktig häst

TomasN skrev:
... av ansvarsnämnden så är det rimligt med skadestånd. Hur detta fungerar vet jag inte men det vet kanske Peter L?

Man skriver ett brev till jordbruksverket, om det är en distriktsveterinär dvs, där man redogör för de poster man yrkar ekonomisk kompensation för. Styrker utlägg etc med kvitton och påvisar hästen reella värde. Är det en privatpraktiserande så borde väl dennes ansvarsförsäkring träda in?
Sen väntar man...och håller tummarna

/kristel, väntar och väntar och väntar...med tummarna i skruvstäd;)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En hästägare i Kramfors som fick sina hästar beslagtagna och sedan vann mot länsstyrelsen anmälde länsstyrelsens veterinär. Anmälan...
Svar
0
· Visningar
349
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Nya Folkbladet i Östergötland) En häst på en gård utanför Söderköping, dog igår eftermiddag efter att ha blivit knivskuren i...
Svar
2
· Visningar
1 310
Senast: Ewe97
·
Hundhälsa Dalarnas tidningar. En svårt sjuk hundvalp med påtaglig undertemperatur kom akut in till Falu Djursjukhus. Ägaren misstänkte att den...
2
Svar
31
· Visningar
4 940
Senast: prunella
·
  • Artikel
Hästnyheter (Norrköpings Tidningar) En häst anträffades död i en box på en gård i Söderköpings kommun. Hästen hade fått ett okänt föremål infört i...
Svar
11
· Visningar
2 579
Senast: Lucky rider
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp