Veterinärbesiktning hemma eller på klinik?

I

Idka

Vad är att föredra?

För mig skulle det kosta ca 1500:- att få hästen vetrinärbesiktad på klinik, ca 1000:- att ta hem veterinär och göra besiktningen på gården.

Har nära till ATG, tar ca 20 min att köra.
 
Det beror ju på. Har du bra, jämnt underlag att springa på och så? (T ex en lång stallgång?) Och vettigt underlag att longera/visa arbetsprov på? Isf kan du väl göra den hemma lika gärna som på klinik tycker jag, men saknar du bra faciliteter tycker jag dus ka köra till klinik.

Sen är det väl mer än fråga om att det är enklare på klinik OM de hittar något, då kan de ytreda det lite närmare och ev behandla direkt.
 
Det är just det jag tänkt på, böjprov blir på ojämn grusväg hemma isåfall.
 
ja, och på klinik brukar veterinärerna vara vanare att göra ordentliga hältutredningar och så. Känns som att de är vanare på det området?
 
Gör det då på klinik. Dels så ser man lättare, och så HÖR man då dessutom vilket kan underlätta.

Så alla gånger på klinik i ditt fall (och mitt, jag har också bara grusväg att springa upp på)
 
Jag tycker absolut att du ska göra det på klinik. För om veterinären hittar en hälta men inte vet var den kommer i från kan det vara bra att t.ex röntga för att utesluta skelettskador mm. De har mycket bättre utrustning på en klinik än vad en ambullerande veterinär har. Jag har själv varit i din sits en gång. Jag tog hem veterinären för en veterinärbesiktning inför ett köp. Hästen var halt och det slutade ändå med att jag fick ta in hästen till kliniken. Så det är lika bra att göra det på en gång.
 
Det hde helt berott på varför jag vile ha ut veterinr.
Hade det varit något fel eller så hade jag kört till kliniken direkt, så nära som du har det!
 
Handlar det bara om 500 så tycker jag att du lika gärna kan köra in den. Har du däremot andra problem med hästen som gör att du inte vill lasta/köra den så tycker jag att du kan ta ut veterinären. Visar den sedan hälta, och du vill låta röntga den, så kan du ju köra in den då.
 

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
6 924
Senast: Lobelia
·
Hästvård Hej! Behöver lite råd. Jag har misstankar om felbehandling utav en av mina hästar (som resulterade i avlivning) som annan veterinär än...
Svar
13
· Visningar
2 139
Senast: Nevermind
·
Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 104
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Skåne drabbas av ihållande minusgrader och som gårdsägare med småbarn är fruset vatten inte välkommet... Jag har ett kallstall så just...
Svar
2
· Visningar
584
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp