Veterinärbesiktning och försäkring

T

Tind

Moderator, flytta gärna tråden om den hamnat fel. Tack!:)

Jag ska troligen köpa min foderhäst, till en kostnad av 8000 kr. Hästen är ifråga värd mer, kanske 30.000 kr (gissningsvis). Jag köper den billigt pga av att jag har haft hästen i 2 och ett halvt år, och under denna tiden uppfostrat och utbildat hästen. Så det är inga fel på hästen. Nu funderar jag angående veterinärbesiktning. Hästen är 7 år om det spelar någon roll.

Jag vet att hästen inte har något fel, om inte det såklart är något som varken jag eller ägaren vet om. Ska man göra en besiktning på en sådan billig häst, hur gör ni? Jag lutar åt att göra det, delas för en "hälsokontroll", samt att om jag skulle behöva sälja den, veta att han i alla fall gick igenom när jag köpte han. Man kanske rentav behöver veterinärbesiktga för att kunna teckna försäkring? Om veterinärbesiktning, hemma eller på klinik? Skiljer det mycket i pris? Om han inte skulle gå igenom, kan jag köpa han endå eller är det ren idioti? Detta är en häst som jag har haft ett tag och verkligen älskar, så jag vill verkligen ha han. Hade jag köpt en okänd häst så hade jag kanske inte köpt den om det varit något på besiktningen, men beror såklart vad det är.

Jag har aldrig haft någon häst försäkrad, då jag bara har haft foderhästar innan. Så detta blir min första egna häst!:) Är det något särskilt man ska tänka på, vad ska ingå i försäkringen och vad kan man strunta i? När jag kollar på de olika försäkringsbolagens hemsidor ska man uppge ras, då detta är en korsningshäst (50% New forest, 25% Halvblod och 25% fjording). Vilket ska jag välja? Det skiljer ju en del att försäkra en halvblodskorsning mot vad det kostar att försäkra en kallblodsskorsning.


Hoppas att det inte blev alltför rörigt, jag är inte så van innom detta område ännu, men vill att allt ska bli rätt!
 
Sv: Veterinärbesiktning och försäkring

är inte hästen försäkrad idag?
om den är det så ska du absolut bara ta över den försäkringen ägaren har idag. tecknar du en ny försäkring så kommer försäkringsbolaget garanterat hävda att skadan uppkom innan du tecknade försäkringen och du får inte ut ett enda öre.

om det är så att den har en försäkring idag så behöver du inte besiktiga hästen för att ta över försäkringen. vid nyteckning så gissar jag att man behöver besiktiga den och skulle den inte gå UA då så får du restriktioner på försäkringen. det är inte kul!
Annars vill du ju absolut ha en A1 försäkring. Sen får du väll försäkra den för 30.000 i liv om det är vad den är värd.. I veterinärvård får du väll se vad du anser rimligt.

ang huruvida du ska köpa hästen eller ej om den går igenom kan ju bara du svara på. men vad står i ert kontrakt? att du betalar veterinärvården? såfall hänger ju ändå ansvaret på dig om hästen skulle vara dålig och då måste ju du betala ändå. det är ju lite klurigt det där.. men om vi säger så här.. om du bara skulle fortsatt ha den på foder, och den blev dålig då, du behandlar den och den blir frisk.. skulle du lämna tillbaka den då?för att den vart sjuk?
en besiktning e ju alltid bra, så att ni har på papper vilket skick hästen var när du köpte den. annars OM det händer något så finns det ju något som heter dolda fel o bla bla bla... jag har precis vart med om ett hästköp som gått käpprätt åt helvete trotts att jag vart SÅ noga med allt. så om det gick åt helvete för mig även om jag var JÄTTE NOGA så kan jag absolut inte rekomendera någon annan att inte göra saker noga.
jag röstar för en besiktning för tt fastställa läget på hästen... OM hästen skulle visa sig dålig så får du väll behandla den frisk och efter det fråga dig om du verkligen vill köpa en häst som vart dålig, men framförallt måste duju ta reda på VARFÖR den såfall blivit dålig. är det ex pga dålig skoning så spelar det ju ingen roll om du har kvar den hovslagaren på en ev ny häst, för då lär ju den också bli dålig. Skulle inte hästen gå igenom så prata med veterinären o hör vad de säger om den inte går igenom... du kan ju behandla den såfall och göra en ny besiktning när behandlingen e klar och se vad veterinären då har att säga om det hela efter att ha sett hur den tagit behandlingen. DÅ är det ju också bra att besiktiga den på klinik, då har ju veterinärerna sett den från aldra första början till slut och har lättare att behömma hästen.

svammel svammel... hoppas det gav dig lite funderingar iaf om vad som kan vara en bra ide. lycka till!
 
Sv: Veterinärbesiktning och försäkring

Köper du en häst för 8000 så är det det du försäkrar den i ,det är ingen ide att försäkra den till 30000 kr för du får inte ut dom pengarna oavsett vad hästen är värd så är det din köpesumma som gäller och sen höja den med 5000 varje halvår när man utbildat den ;) . För att på så sätt få upp förskringsvärdet.

Om nu man kan säga att den korsningen är värd 30 000 kr ???

För att få pålle försäkrad i den lilla summan kan ett Försäkringsombud besikta hästen och försäkra den .

En häst som jag haft i 2,5 år skulle jag själv faktiskt inte ha besiktat .

Däremot om det redan finns en försäkring på hästen ska du se till att den skrivs över på dig .

Mvh Mia
 
Sv: Veterinärbesiktning och försäkring

Köper du en häst för 8000 så är det det du försäkrar den i ,det är ingen ide att försäkra den till 30000 kr för du får inte ut dom pengarna oavsett vad hästen är värd så är det din köpesumma som gäller och sen höja den med 5000 varje halvår när man utbildat den ;) . För att på så sätt få upp förskringsvärdet.

Om nu man kan säga att den korsningen är värd 30 000 kr ???

För att få pålle försäkrad i den lilla summan kan ett Försäkringsombud besikta hästen och försäkra den .

En häst som jag haft i 2,5 år skulle jag själv faktiskt inte ha besiktat .

Däremot om det redan finns en försäkring på hästen ska du se till att den skrivs över på dig .

Mvh Mia

Hur kan köpesumman vara avgörande? Det är väl upptill försäkringstagaren att avgöra vad och hur man försäkrar? *undrande/nyfiken*
 
Sv: Veterinärbesiktning och försäkring

Nej, det kan bli så att hästen inte ersätts för 30.000:- om den är köpt för 8.000:-. Värdet på hästen är då inte 30" utan 8".
Tror du kan söka på hästverksam o hitta mer info.
// Linda
 
Sv: Veterinärbesiktning och försäkring

+ Apollo 13

Hästen är försäkrad idag, till ett livvärde på 10.000 kr. Det är A1 bådet på veterinär och liv. Så ni rekomenderar att denna försäkring skrivs över?:) Jämför jag priser så gör det inte så många kronor varken till eller från. Så livvärdet kan höjas efterhand om så önskas?

Just anledningen som till att jag funderar på livvärdet är att han är värd mer än vad jag får köpa han till, just för att han har varit lite strulig innan och knappt var riden, jag har lagt ner ett jättejobb på han. Men om det är så att man inte får ut mer än 8000 om något skulle hända så är det ju onödigt att livförsäkra han högre?

Nuvarande försäkring kostar ca 2300 kr/år, då har han även någon försäkringsgrej mot dyra transporter till djursjukhus, tex vid behov av djurambulans eller liknande, men detta vet jag inte om jag kommer ta bort. Det är ett normalpris om jag har förstått det rätt? Går säkert att få det billigare men kan vara bra att ta över förra ägarens försäkring? Så många kronor gör det ju inte per år.

Om hästen skulle bli dålig skulle nuvarande ägaren stå för det. Om den skulle bli skadad under foderperioden och den blir frisk utan några större men skulle jag garanterat ha kvar den.

Ang besiktning så är det kanske en bra sak att göra, men om jag besiktgar den, det är något som gör att den inte går UA. Kommer detta visa sig i försäkringen som en restriktion om jag tar över den gamla försäkringen? Jag kommer troligen att besiktga han, vad skiljer det ungefär i pris på en klinikbesiktning och en gårdsbesiktning? Inte för att det spelar så stor roll, bättre att göra det ordentilgt.

Tack för era inlägg, är bra att kunna diskutera med någon som kan detta, ju fler erfarenheter desto bättre.:)

*Snowrider*
När jag pratade med försäkringsbolaget frågade hon om inköpspris och satte detta automatiskt som livvärde, men varför vet jag inte.
 
Sv: Veterinärbesiktning och försäkring

Jag ringde och rådfrågade på Agria vilka försäkringar som hon som jag pratade med skulle ta.
Jag har ett halvblod på 3 år (2½år då jag tecknade försäkringen).

Jag skulle även bifoga Besiktningsintyg på henne till Agria.
Hon tyckte:
Agria Bas Liv och Användbarhet 30 000:-
Agria Foster- och Fölskydd - Då hon nu är dräktig, tjuvbetäckt..
Agria Bas Veterinärvård upp till 60 000kr.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 431
Senast: Hedinn
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag köpte min 11 åriga valack för drygt ett år sedan ! Nu ett år senare upptäcktes efter att jag tyckt han kännts knackig en lös...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 737
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 962
Senast: Mabuse
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 078
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp