Veterinärbesiktning

Sv: Veterinärbesiktning

Tillägg till Peter: Det är sällan eller aldrig veterinärerna här nere stannar under dagen (på hopptävlingar). Det är veterinärbesiktning mellan 8 och 12 t.ex. sen åker veterinären hem. När det hänt olyckor har man fått ringa efter vet som då kommit ut till tävlingsplatsen.
 
Sv: Veterinärbesiktning

Vad man kollar efter är hältor, snuva, ryggömhet, sår o svullnader som kan påverka, allmänt dåligt skick o kondition mm, en snabb blick ger en hel del.
Oftast hittar man inte så mkt, besiktningen kan delvis ses som förebyggande.
PL
 
Sv: Veterinärbesiktning

Det finns det inte alltid. Jag vet att man vid en olycka i våras väntade bortåt en timme på veterinär. Det var då klasser upp till och med msvB.

Kan du inte se någon vinning på att försöka styra över på obligatoriska mera omfattande hälsokontroller i stället? Tror du inte "hästhälsan" skulle vinna på det?
 
Sv: Veterinärbesiktning

Snuffsan skrev:
Jag har aldrig sett en enda ponny som fått startförbud. Hur vanligt är det?

Jo det händer då och då hos oss. men vanligt förekommande skulle jag nog inte vilja kalla det.

Jag förstår hela "problemet" i tråden men har inget förslag på hur det ska kunna lösas till det bättre eftersom en häst kan gå ner sig väldigt fort i skick, tex besiktning hemma och 2 månader senare ser den ut som skit, sen så har vi ju problemet för de som tävlar väldigt lite, med som ex, en 3 månaders intervall för hemmabesiktning så kanske det är en sådann inför varje start och en sådann besiktning borde rimligen vara mycket dyrare så för dessa förhöjs konstnaden, men inte för de som tävlar mycket, de skulle tjäna på den varainten.. det finns mycket att vrida och vända på.

Jag håller med om att det borde vara vet.besiktn. på lokal, det brukar alltid vara ett par som är gränsfall om det är tävlingmässigt skick eller inte.

Tips annars, dottern får väl börja tävla dressyr istället :p
 
Sv: Veterinärbesiktning

Snuffsan skrev:
De veterinärer som kollar mun och ben här har alltid engångshandskar.
Jag önska det vore så här också!
Har diskuterat otaliga gånger med veterinärer om att pilla på hästarna utan handskar.
 
Sv: Veterinärbesiktning

Snuffsan skrev:
Min tanke är alltså att försöka styra över till regelbundna, rejäla hälsokontroller av tävlingshästar, eftersom jag tror man totalt sett hittar mer då. Jag är inte ute efter att ta bort "veterinär-inflytande" (eller vad man ska kalla det) över hästarna. Tvärtom.
100 kr på tävling tycker jag är ok.

Innan varje tävling utomlands med häst så tar man ut veterinär för att utfärda ett hälsointyg något liknande det jag tror du syftar på. Visst, h*n tittar på hästen 10 min så det är ju noggrannare än på tävlingen. Sedan skrivs ett friskhetsintyg.

ca 1200 kr fattigare får man åka.

Sedan besiktas hästen igen på tävlingen. Och på FT även innan sista dagens hoppning.

Innan man får åka hem ska ett nytt friskhetsintyg skrivas.
Så på kanske 5 dagar är hästen besiktigad 4 gånger...

______________________________________________
Jag tycker man ska ha veterinärbesiktning även på lokal hoppning.
Där är de knackigaste hästarna med ibland de grönaste ryttarna som kan vara så nervösa att de inte skulle känna om hästen hoppade på tre ben...
 
Sv: Veterinärbesiktning

peter_lundin skrev:
Det står tydligt i anvisningarna för tävlingsvet att besiktingen huvudsakligen skall vara okulär o att tex slemhinnor inte skall kollas i onödan.
Det är inte fråga om ngn hel friskkontroll utan en snabbkoll på att hästen vid just den tävlingen är i tävligsmässigt skick.
Beronende på klass kan även en stor del av pengarna gå till att veterinären finns på plats hela dagen.
Vet har inte betalt per häst utan per timme, sen är det upp till arrangören hur detta finansieras.
PL

Jo fast här i "mitt område" är det lite märkligt. Vi säger att det är 150 hästar a 100:- = 15' Då tar vet 3' genom JSV och vill sedan ha 6' vid sidan om. Resten tar klubben.
Det innebär att klubben får en bra hacka också inte bara vet.

Av den anledningen tycker jag att det är dags att ifrågasätta vet.bes. Klubbarna gör det INTE eftersom de får en bra peng. Det är ryttarna som måste ifrågasätta!

Sen har jag också åsikt om hur bes går till. På fllera ställen har man numera flygande besiktning. Kostar pengar men man ser ingen vet. Ena gången dök han upp och var där 2 tim.

:crazy:
 
Sv: Veterinärbesiktning

585 kr/timme låter märkligt.

Som idasägare skrev 150 hästar a 100 kr ger 15000 kronor. Även om vet är där en timme innan tävling och sen hala dagen så är det ca 8 timmar vi pratar om. 15000 kr delat på 8 timmar är 1875 kr/timme.

Hur mycket får vet egentligen? Och hur mycket går till klubben?
 
Sv: Veterinärbesiktning

Snuffsan skrev:
585 kr/timme låter märkligt.

Som idasägare skrev 150 hästar a 100 kr ger 15000 kronor. Även om vet är där en timme innan tävling och sen hala dagen så är det ca 8 timmar vi pratar om. 15000 kr delat på 8 timmar är 1875 kr/timme.

Hur mycket får vet egentligen? Och hur mycket går till klubben?


På ett möte med Hoppkom i vårt Distrikt uppmanade BS oss arr att fundera över avgiften. Det borde räcka med 40-60 kr beroende på antalet hästar och status på tävling.
 
Sv: Veterinärbesiktning

Jag vet att det förekommer att klubbar tar till avgiften med marginal. Självklart skall det inte vara ett sätt för klubben att tjäna pengar, det kan ju vara svår att veta hur många som skall starta när propparna går ut men på sikt bör det gå +- 0.
PL
 
Sv: Veterinärbesiktning

Det du beskriver låter ytterst allvarligt om det verkligen är så.
Det är ytterst viktigt att vet inte har några dubbla anställningsföhållanden i det här sammanhanget. Pengar vid sidan om i detta fallet är inte bara ett skattebrott utan även ett allvarligt tjänstefel. Likaså om vet inte ens finns på plats, hur länge beror som sagt på vilka klasser som tävlas under dagen.
PL
PL
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 583
Senast: Freazer
·
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 256
Senast: Kirie
·
T
Hästvård Moderator, flytta gärna tråden om den hamnat fel. Tack!:) Jag ska troligen köpa min foderhäst, till en kostnad av 8000 kr. Hästen är...
Svar
6
· Visningar
2 975
H
Ekonomi & Juridik Vet inte om jag ska skratta eller gråta... Köpte en gammal ponny f-86 för två år sedan, det fanns inga papper mer än ett...
Svar
7
· Visningar
1 592
Senast: Kallebus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp