Veterinärbesiktning

Sv: Veterinärbesiktning

Menar du att vet ska ha 585 * 8 = 4680 kr för 8 timmars jobb? Resten går till föreningen? I mitt exempel på en normal tävlingsdag går alltså föreningen ca 10000 kr i vinst på veterinärbesiktningen!?

I så fall är det verkligen på tiden att vi börjar diskutera detta!
 
Sv: Veterinärbesiktning

DSM skall ha 585 per timme sen avgår lönekostn mm på 40%.
Restid ena vägen samt bilersättn tillkommer.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Veterinärbesiktning

Glöm bara inte att vid tvådagarstävlingar behöver hästen bara besiktigas en gång men pengarna skall räcka till 2 dagars veterinär närvaro.
Vid den sista tävl jag var på togs det ut 150 kr, jag vet inte hur många hästar som besiktigade andra dagen,troligen inte särskilt många, men om andra dagen blev lika lång som den första kan avgifterna inte täckt kostnaden.
PL
 
Sv: Veterinärbesiktning

Regionala tävlingar är i allmänhet bara en dag. Och det kostar ändå 100 kr i veterinäravgift.

Även de regionala som inte har msv klass utan bara LB-LA tar ju ut 100 kronor. Då är vet absolut inte på plats mer än 4 timmar.
 
Sv: Veterinärbesiktning

Använd gärna mina uppgifter för att bråka, jag tycker inte att det är ok med överdebitering o definitivt inte med pengar bredvid vilket totalt undergräver vår trovärdighet som opartiska myndighetsrepresentanter.
PL
 
Sv: Veterinärbesiktning

Håller med. Vi får försöka gräva lite mer i det här tycker jag.

Jag vet att jag hört liknande saker som Idasägare nämnde, men jag får nog se om jag kan friska upp minnet lite genom några telefonsamtal.
 
Sv: Veterinärbesiktning

peter_lundin skrev:
Det du beskriver låter ytterst allvarligt om det verkligen är så.
Mm.. vet du hur svårt det är att få vet till en tävling här är i "mitt" distrikt?
Jag vet att det är så. Har själv varit med som arrangör och räknas säkert som medskyldig :o

Inte bara vet, banbyggare t.ex har också fått "felfärgade" pengar.:crazy:
 
Sv: Veterinärbesiktning

Det är svårt överallt, många vet anser att ersättningen är för låg för att jobba en extra helg, det ursäktar inte ett fusk som allvarligt påverkar ojävigheten.
Själv ställer jag då inte upp för förmånen att få tjäna extra pengar på en annars ledig helt utan för att jag känner ett visst ansvar gentemot den lokala klubben som jag dock inte är medlem i.
PL
 
Sv: Veterinärbesiktning

Snuffsan skrev:
585 kr/timme låter märkligt.

Som idasägare skrev 150 hästar a 100 kr ger 15000 kronor. Även om vet är där en timme innan tävling och sen hala dagen så är det ca 8 timmar vi pratar om. 15000 kr delat på 8 timmar är 1875 kr/timme.

Hur mycket får vet egentligen? Och hur mycket går till klubben?

Då vi nu i helgen har tävlingar med veterinärbesiktning så vet jag att det är dyrt.

Nu så kan jag bara svarar för vår klubbs tävling denna gång men notan till jordbruksverket(som veterinären får lönen av för tävlingen vad jag förstår) kommer att bli ca

Fredagen anlitas vet 3 timmar för besiktning, lördag och söndag hela dagarna då det är MsvB som sista klasser. Det blir ungefär 21 timmar.
21*585= 14625 kr
Det är ca 70 deltagande ponnyer. Delar man den kostnaden /ponny så får man 209 kr!

Vi tar denna gång 200 kr för besiktning och det innebär att klubben får stå för 9 kr/ponny i veterinärkostnader.

Så att klubbarna tjänar stora summor på besiktiningen vete 17! Kanske där startfälten är större, men i Dalarna, där är det inte så!
 
Sv: Veterinärbesiktning

Ja, man det är ett tre dagars med vet på plats hela tiden. Vi har redan konstaterat att det blir dyrare då.

70 deltagande ponnysar är jättelite! Är det alltid så där uppe? Ett tredarars här nere ger runt 200 (mellan tumme och pekfinger så där) som ska besiktigas.
 
Sv: Veterinärbesiktning

Hur länge har det det gått under DSM/JBV för veterninär, för 7-8 år sedan var det väl inte så??
Jag vet att vi då kunde ligga på en låg nivå för bes.kostnad men ändå dra in en del pengar till klubben då den veternären ställde upp som idellt som alla andra som arrangerade tävlingen.
 
Sv: Veterinärbesiktning

Nu måste jag ifrågasätta hur en tävling med 70 startande ponnyer kan ta så lång tid, även om ALLA 70 ponnierna startade två klasser per dag (vilket alla knappast kommer att göra, så det komme inte vara 140 starter båda dagarna) så kan jag inte få ihop att det skulle ta mer än max 6½ timme inkl. ombyggnad av banor (jag har räknat på tre kategorier i tre klasser).

Drar ni ut på det med lång ombyggningstid och lång tid för att gå banan (låter ni dem gå banan mellan varje kategori i varja klass??) eller hur har ni fått till den här tiden?
("Segning" ökar kostnaderna även om man inte tänker på det).

Så enligt min beräkning om vet.besiktningen börjar 1 timme innan första klassen (man kan dra ner på tiden eller slopa den alls dagen innan) så borde det räcka med vet 15-17 timmar vilket ger en vet.kostnad mellan 8775 - 9945 kr (125 - 142 per ekipage).
 
Sv: Veterinärbesiktning

Det tänkte jag inte ens på. Om man drar bort 3 timmar för fredagens besiktning så blir det 18 timmar kvar. 9 timmar /dag? På 140 starter?
Det måste ni ju kunna korta ner rejält!
 
Sv: Veterinärbesiktning

Jag räknade på 2 min (vilket är gott om tid) per ekipage 280 min, 30 min ombyggnad/gå banan/prisutdelning mellan klasserna (2*30)= 60 minuter, 10 min höjning mellan kategorierna (mycket gott om tid det också, går att korta ner till häften) ((5)-10*6)= (30)- 60 min. Det blir totalt mellan 370-400 minuter.

Sen plusa på veterinären en timme på morgonen innan första start.

Jag tycker inte det är orimliga tider som inte skulle kunna gå att hålla med en hyffsad organisation, och som sagt så tror jag inte att det blir 140 starter om det är totalt 70 ponnier anmälda på två dagar, alla startar inte 4 klasser, så det vore vädligt intressant och få antalet starter som är anmälda.

Sega dagar på tävlingsplatser är det värsta jag vet, tex när man hör speakern säga kl 11.00, banan till nästa klass öppnas 11.45 och vi beräknar att starta nästa klass 12.20, då är jag på väg att kräkas, stryka mig och åka hem. :crazy:
 
Sv: Veterinärbesiktning

Snuffsan skrev:
Flygande besiktning? Vad innebär det?

Det är när veterinären befinner sig i tävlingsområdet men främst på framhoppningsbanan och framridningen och kollar hästarna. Man gör alltså ingen besiktning utan han kollar mer allmänt. Så har det gått till där jag vart iaf :D
 
Sv: Veterinärbesiktning

Snuffsan skrev:
Så för 100 kr står det en vet vid staketet? Ok.....
Så sker vid några klubbar i sydöstra hörnet av vårt distrikt. :angel: Om vet dyker upp alls. :devil:

Klart att det kan bli dyrt vid meeting men så få ekipage som man har i Dalarna är vi inte i närheten av här i Skåne. Hade varit lite skönt, faktiskt...
Vid ett meeting här, här brukar det handla om 250-300 hästar på ett meeting. 250 x 100 = 25 000 så även här går det med vinst.

Annars ser jag inte det som ett problem att betala 100:- OM det kostar det för klubben. :idea:
 
Sv: Veterinärbesiktning

Det innebär i praktiken att man måste finnas på plats hela tiden framhoppniung pågåt o det blir väldigt bundet, om msv inte ingår blior det dessutom dyrare, det är ju för veterinärens tid man egentligen betalar.
Vad beträffar tävlingsvet som inte dyker upp så anser jag det vara oförsvarbart.
Vet får inte ha annat jobb för sig under den tid han är tävlingsvet.
PL
 
Sv: Veterinärbesiktning

peter_lundin skrev:
Vad beträffar tävlingsvet som inte dyker upp så anser jag det vara oförsvarbart.
Detta med tävlingsveterinärer...

Var på tävling i granndistriktet i helgen. Vet dök inte upp förrän halv 10. (då var tävlingen igång).

Hästen gick kanon i 110. Fräsch och alert. Sen besiktning.
Han blev godkänd .. med anmärkning.. han markerade. :eek:
Va? Jag ifrågasatte vad hon sa. detta missförstods givetvis och hon skrek: - "han är godkänd" så rid ni!
Vi hade inga som helst planer att riskera hästen så vi blev väldigt paffa. Vi rider inte en häst som markerar.

Lite lurigt/obehagligt kändes det när vi inte fick veta vilket ben hon ansåg att han markerade på. Hennes ord: - det är svårt att se när han är så stel.

Vi diskuterade lite, sprang ånyo med honom, på rakt spår, longerade och sen satte dottern upp. Red på volt. Ingen av de närvarande (flera som vi litar på bl.a en hovslagare) såg något. Vet stod bakom en sarg och "smygtittade". Riktigt obehagligt.

När jag pratade med domaren ville inte vet kännas vi att hon sagt att han var gdk. :eek: Men det var förmånga vittnen, eftersom hon skrek det och det var många på kö. Sen tvärvände hon och sa att han bara var stel.

Vi fik i denna veva också veta vilket ben hon ett tag pratade om.

Enligt denna vet var alla de 5 första hästarna alldeles för stela för att kunna se vettigt på. (Kan tilläggas att hon tittade på dem i ridhuset, inte hårt underlag..)

En sak som några sa som jag funderar på. De påstod att vet inte ska stoppa en häst som markerar eller haltar lite, för då är det ingen djurskyddsfråga. Ka det verkligen stämma att där finns någon sådan tolkningsgrej?

Och varför kände vi då oss som att det inte var fel på hästen? Varför trodde vi inte på henne?

Jo... hon började med att ta några hästar i munnen utan handskar...
tillsägelserna gjorde henne sur. (Det var inte jag men.. vi kom med hästen efter) Det + att hon var allmänt sur över allt möjligt (kanske för att hon kom 1,5 h för sent?) gjorde att vi tappade förtroendet och inte blev det bättre när hon inte sa vilket ben hon menade.

Dottern hoppade... hästen gick jättebra men samvetet gnagde.
Det blev en tur inom egen vet. Hon såg ingenting.. annars brukar hon se sånt som inga andra ser. Dock försvarade hon "sin kollega" med att han är ju ganska lat så det kanske var svårt att se, sen log hon.

Fast en sak! Jag fick valuta för min hundring i tid :angel:

Egentligen lider jag med vet. Hon trasslade in sig riktigt ordentligt och hade en himla dålig dag. :devil:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 583
Senast: Freazer
·
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 256
Senast: Kirie
·
T
Hästvård Moderator, flytta gärna tråden om den hamnat fel. Tack!:) Jag ska troligen köpa min foderhäst, till en kostnad av 8000 kr. Hästen är...
Svar
6
· Visningar
2 975
H
Ekonomi & Juridik Vet inte om jag ska skratta eller gråta... Köpte en gammal ponny f-86 för två år sedan, det fanns inga papper mer än ett...
Svar
7
· Visningar
1 592
Senast: Kallebus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp